KAKO OPORAVITI HRVATSKO GOSPODARSTVO?

Komadina: Prednost nam je što smo mali pa smo 'umiljati'

27.11.2011 u 14:35

Bionic
Reading

Tko želi raditi, neće izgubiti posao, ali moj prvi suradnik ne može biti dužnosnik HDZ-a, rezolutno je ustvrdio Zlatko Komadina, potpredsjednik SDP-a i prvi na izbornoj listi u 8. izbornoj jedinici, u razgovoru za Novi list

Komadina, za kojeg se šuška da će biti ministar prometa, mora i infrastrukture, tu informaciju i dalje ne želi službeno ni potvrditi niti demantirati, ali iz najava se očito vidi u kojem smjeru ide njegova pozicija, naime, najavljuje da je plan nova nizinska pruga, nove ceste, spoj prema Žutoj Lokvi kao krak jadransko-jonskog pravca, a sve će, naravno, ovisiti o izvorima financiranja, ali i diplomatskim odnosima s Crnom Gorom i Albanijom.

'Dio novca planiramo i kroz EU fondove. Postoji niz alternativnih EU sredstava, kroz projekte prekogranične suradnje, mimo strukturnih fondova. Tu je i model koncesija na barem 30 godina', objašnjava Komadina, a na pitanje o kineskom kapitalu, odgovara pitanjem: 'Tko kaže da to ne bi bilo dobro rješenje?', ali ističe da ne može reći da postoje konkretni kineski partneri.

Na pitanje tko će financirati gradnju u sektoru energetike, kaže da 'Hrvatska treba barem 20 posto novih kapaciteta za proizvodnju električne energije, a i obvezu provesti europsko pravilo tri puta 20 do 2020. godine. Dvadeset posto manje emisija u okoliš, 20 posto više obnovljivih izvora energije i 20 posto povećati energetsku efikasnost, odnosno smanjiti gubitke energije. Rijeka mora dobiti novu plinsku elektranu, također povezano s time ne odustaje se ni od gradnje LNG terminala. Bitno će se više iskoristiti hidropotencijal Hrvatske na Dravi, Savi, ali i u Gorskom kotaru, također obnovljivi izvori.

'Može se uključiti i strani kapital u gradnju novih objekata, ali nisam za to da postojeću proizvodnju sad prodajemo. S druge strane, maksimalno se moramo potruditi da gradimo i sami', ističe Komadina ipak svjestan da će talijanski ili njemački investitor dobiti novac puno jeftinije nego mi, ali smatra da je rizik Hrvatske prenapuhan i friziran u korist nekih jakih zemalja. Najavio je i porez na kapitalnu dobit, ali i nultu stopu poreza na reinvestiranu dobit, a kad je riječ o mirovinskim fondovima, koji bi trebali ući u rizik i graditi autoceste i drugu infrastrukturu, kaže da je tu riječ o ozbiljnom razmatranju takvoga modela.

Komentirajući HDZ-ovo masovno zapošljavanje ljudi u javnoj upravi, ističe da 'to samo znači da u HDZ-u osjećaju poraz i povlače se na rezervne položaje. No, kaže, 'moram ih razočarati, u funkcioniranju institucija to zapravo neće ništa značiti – normalno je da svaki šef bira svoju ekipu, bar užu'. 'Nitko od nas ne želi smjenjivati sposobne, ali teško da je netko postao sposoban tako što je prvo bio podoban... Jednostavno je, svatko će ostvarivati puna prava iz svog radnog odnosa, mi smo ljudi koji se bore za vladavinu prava i neće se nitko ponašati osiono prema zaposlenima u državnoj službi i javnim poduzećima, ali – zna se, u svakoj instituciji i pravnoj osobi donose se akti o unutarnjoj organizaciji i raspoređivanju ljudi. Dakle, jedno je biti smijenjen, a drugo je izgubiti posao. Pritom, naravno, tko želi raditi, neće izgubiti posao, ali moj prvi suradnik ne može biti dužnosnik HDZ-a', rezolutan je Komadina.

Upitan što misli koji će biti prvi problemi koje će susresti, kaže: 'Sve je to u svijetu već viđeno, društva gospodarski puno jača od nas povlače mjere koje ćemo povlačiti mi, nema tu tople vode. Naš je problem što Hrvatska nema vlastitog imunološkog sustava u gospodarstvu koji bi se odupro globalnoj krizi, valuta nam je vezana uz euro, banke nisu naše... Ali imamo i prednost – mali smo, pa smo 'umiljati', možemo se prošvercati uz velike i ekonomiju razvijati na susretu ekonomija Dalekog Istoka i EU, zbog svog geostrateškog položaja'. 'U tom smislu PGŽ može postati glavni motor razvoja Hrvatske, ako uspijemo tokove roba usmjeriti na riječku luku. Postoji interes kineskog, arapskog kapitala za nas, ali i onog iz obrnutog smjera, austrijskog, njemačkog... Mislim da treba povezati talijanske, slovenske i hrvatske luke na istom poslu. U svjetsku utakmicu teško ćemo se uključiti sami, to je globalizacija', konstatirao je Komadina u razgovoru za Novi list