LICEMJERJE DANAŠNJICE

Kad je spaljivanje čovjeka postalo manje uvredljivo od karikature?

  • Autor: Neven Barković
  • Zadnja izmjena 04.02.2015 15:55
  • Objavljeno 04.02.2015 u 15:55
Charlie Hebdo

Charlie Hebdo

Izvor: Reuters / Autor: REUTERS/Francois Lenoir

U nekom trenutku u novijoj povijesti postalo je prihvatljivije objaviti fotografije spaljivanja živog čovjeka negoli karikaturu vjerskog autoriteta. Što nam to govori o svijetu u kojem živimo?

Jučer je fašistički kult smrti koji sam sebe naziva Islamskom državom objavio snimku koja je svojom svirepošću i brutalnošću, ukoliko je to uopće moguće, nadmašila dosadašnje snimke odrubljivanja glava zarobljenicima. Naime zarobljenog jordanskog pilota Maza al Kašasbeha islamistički ekstremisti pogubili su na dosad neviđen način – zatvorili su ga u metalni kavez i spalili živoga, što su snimili i objavili na internetu. Snimka u trajanju od 22 minute prikazuje muškarca u narančastoj odjeći u željeznom kavezu kojeg proždiru plamenovi.

Naravno da je objava takve snimke odmah postala velika vijest u svjetskim medijima, ali u dijelu medija ipak je prevladao zdrav razum i poštovanje dostojanstva obitelji mučki smaknutog pilota, pa je vijest o toj gnjusnoj egzekuciji objavljena bez popratne videosnimke. Nažalost, neki su mediji odlučili objaviti vrlo eksplicitne dijelove te strašne snimke i to, da apsurd bude potpun, isti oni mediji koji se nakon krvavog pokolja islamista u Parizu zbog straha nisu usudili objaviti naslovnicu Charlie Hebdoa s karikaturom Muhameda.

Tako je, primjerice, New York Daily News nakon siječanjskog pokolja u Parizu svoj izvještaj o tom događaju između ostalog opremio arhivskom fotografijom glavnog urednika Charlie Hebdoa, Stephanea Charbonniera Charba, koji u ruci drži izdanje Charlie Hebdoa s karikaturom Muhameda iz 2011, zbog koje su islamisti te godine zapaljivom bombom spalili redakciju satiričkog tjednika. No na toj je fotografiji u New York Daily Newsu naslovnica Charlie Hebdoa zamućena i ne može se vidjeti što je na njoj, što je prilično suludo u vremenu u kojem u golemoj većini medija dominira upravo slika (a u ovom slučaju je upravo ta slika nezanemariv dio vijesti).

No takva 'osjetljivost' prema onima koji bi se mogli naći uvrijeđeni običnom karikaturom očito se ne primjenjuje na one koje vrijeđa snimka spaljivanja živog čovjeka jer je isti taj New York Daily News jučer objavio screenshotove iz videa koji eksplicitno prikazuju spaljivanje jordanskog pilota

Po tome sudeći, ispada da živimo u svijetu u kojem se pojedini mediji ne boje posljedica (za sebe i druge) koje će im donijeti objava fotografija spaljivanja živog čovjeka, ali u isto vrijeme zbog straha odbijaju solidarno objaviti karikature zbog kojih su njihove kolege u Parizu brutalno smaknute usred bijela dana.

To znači da je dijelu javnosti, jer mediji su ogledalo javnosti, postalo sasvim prihvatljivo to da su neke ideje zaštićene od kritike odnosno satire dok u isto vrijeme osnovno dostojanstvo živog čovjeka, koje bi se u najmanju ruku trebalo očitovati u zaštiti njegove obitelji od emitiranja fotografija njegova pogubljenja na najodvratniji mogući način, očito ne zaslužuje sličan pristup.

Ne samo da su ideje postale zaštićenije od ljudi, što je u direktnoj suprotnošću s osnovnim postavkama današnjih zapadnih demokracija, nego ispada da je prikazivanje spaljivanja živog čovjeka manje uvredljivo od objave satiričke karikature. Svatko tko uočava enormno licemjerje u takvom pristupu trebao bi se zapitati u kakvom svijetu misli živjeti u budućnosti i što je napravio po tom pitanju kad je ono bilo aktualno. U protivnom će vrlo brzo biti prekasno.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!