SANDRA BENČIĆ PREDLAŽE

Država treba tužiti Karamarka i tražiti naknadu štete!

06.06.2014 u 13:15

Bionic
Reading

Nakon sedam godina povlačenja po sudovima, Sandra Benčić, programska voditeljica Centra za mirovne studije dobila je zadovoljštinu na Ustavnom sudu koji je utvrdio da je sigurnosno-obavještajna agencija (SOA), koju je tada vodio Tomislav Karamarko, vršila neovlaštenu sigurnosnu provjeru nad njom, ali i nad 10 drugih kandidata za Savjet za razvoj civilnog društva

Zbog svega, Benčić, prema odluci Ustavnog suda, ima pravo na odštetu, koju će i tražiti od Republike Hrvatske.

'Bilo bi dobro da Republika Hrvatska, jer ima tu mogućnost, traži naknadu štete od onih koji su potpisivali naloge za sigurnosnim provjerama', kazala je Benčić.

Šef SOA-e u to vrijeme bio je današnji predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko koji je tada tvrdio, što potvrđuje dokument, da o Benčić nisu prikupljani sigurnosni podaci kao ni da su primjenjivane mjere tajnog prikupljanja podataka.

Cijeli slučaj u javnost je dospio 2007. nakon što je zaposlenik SOA-e nazvao Sanju Sarnavku iz Kuće ljudskih prava, predstavio joj se i počeo se raspitivati o Benčić.

'Prvo što sam napravila bilo je da sam nazvala Sandru i pitala je tko joj se upucava predstavljajući se kao špijun. Ispostavilo se da nije u pitanju nikakav švaler, nego zaposlenik kojeg svi mi plaćamo. Istraga se vodila nad još 10 osoba, ali je samo Sandra pokrenula postupak pred sudom', navela je Sarnavka.


Prije negoli je slučaj stigao do Ustavnog suda, povlačio se po Općinskom sudu gdje je spis promijenio šest sudaca, a zatim se povlačio i po županijskom sudu. Ti sudovi njezinu su žalbu, u kojoj je tražila da se obustavi sigurnosna provjera i da joj se na raspolaganje stavi sva prikupljena dokumentacija, odbacili uz obrazloženje da je provjera bila zakonita te da je u trenutku podizanja tužbe provjera bila obustavljena pa da nema utemeljenja za tužbu.

Ustavni je sud zaključio kako postupak potpune sigurnosne provjere nad Benčić nedvojbeno 'predstavlja miješanje u prava podnositeljice na poštovanje privatnog života iz članak 8. Konvencije i članka 35. Ustava', odnosno, utvrdio je povredu njezinih ljudskih prava. Ustavni sud prozvao je i Općinski i Županijski sud zbog načina na koji su vodili postupke koje je pokrenula Benčić. Postupak sudskog nadzora sigurnosne provjere ostao je nepotpun, nije utvrđeno tko je izdao nalog za provedbu potpune sigurnosne provjere, tko ju je provodio te koji su podaci o osobnom životu Benčić pri tome prikupljeni.

'SOA se danas upristojila i može se reći da je situacija bolja nego prije sedam godina. Neovisni nadzor postoji, ali ono što je bitno jest to da ga treba uspostaviti nad cijelim sustavom, tu prvenstveno mislim na policiju', istaknula je Sarnavka.

Iako je u ovom slučaju poimence odgovoran Tomislav Karamarko, valja naglasiti, kaže Sarnavka, kako se svi političari čim dođu na vlast ponašaju na identičan način i odbijaju uspostaviti učinkovit sustav profesionalnog i neovisnog građanskog nadzora.

Gordan Bosanac
naglasio je kako je sazrelo vrijeme da se sazove sjednica Vijeća za nacionalnu sigurnost kako bi se što prije krenulo u potrebne reforme koje bi dale mogućnost neovisnog nadzora nad represivnim aparatom.

Zaključno je upozorio kako Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost nije suglasan s uključivanjem Povjerenice za informiranje u radnu skupinu za izmjenu Zakona o tajnosti podataka, što je još jedna potvrda kako je sustav i dalje nefleksibilan i sklon izbjegavanju uspostave učinkovitog nadzora.