KOZMIČKE OLUJE

Atmosferom Zemlje drmaju svemirski potresi

02.08.2010 u 13:08

Zemljinu atmosferu potresaju udari nalik na potrese snage oko šest stupnjeva koji stvaraju auroru, a mogu izazvati i kolaps sustava opskrbe električkom strujom, otkrila je NASA-ina flota sastavljena od pet letjelica misije THEMIS

Znanstvenici su ove udare nazvali svemirskim potresima. Podrhtavanje se zbiva u Zemljinom magnetskom polju, najsnažnije u orbiti, ali zabilježeno je čak i na postajama na Zemlji.

'Magnetska podrhtavanja otkrivena su i na stanicama širom globusa slično kao što se seizmička bilježe seizmografima', objasnio je voditelj istraživanja Vassilis Angelopoulos iz UCLA-e.

'Ukupna energija koja se oslobađa u svemirskim potresima veća je od one koja se stvara u potresima magnitude pet ili šest stupnjeva', tvrdi Evgeny Panov iz Space Research Instituta u Austriji, autor izviješća predstavljenog u časopisu Geophysical Research Letters.

Prve efekte svemirskih potresa THEMIS je zabilježio 2007. godine. Podrhtavanje počinje u repu Zemljine magnetosfere koju razvlače solarni vjetrovi što putuju brzinama većim od 750 kilometara u sekundi. Rep povremeno bude toliko izdužen i napet da puca poput pretjerano nategnute gume, a plazma zarobljena u njemu tada pojuri prema Zemlji. Letjelice misije THEMIS više su se puta našle na liniji udara kada su izboji plazme projurili pored njih prema površini našeg planeta. Flota je kasnije premještena bliže Zemlji kako bi otkrila što se dalje zbiva.

Prema THEMIS-u izboji udaraju u geomagnetsko polje oko 30.000 kilometara iznad ekvatora. Nakon toga oni poskakuju gore – dolje po polju poput teniske loptice na tepihu – prvi udar je najsnažniji, a za njim slijede sve slabiji.

'Kada izboji plazme udare u unutrašnje dijelove magnetosfere, vorteksi suprotnog smjera rotacije pojavljuju se i nestaju s obje strane izboja', objasnio je Rumi Nakamura iz Space Research Instituta u Austriji. 'Vjerujemo da oni stvaraju značajne električne struje u blizini Zemlje.'

Svemirski potresi i vrtlozi mogli bi zajedno imati značajan utjecaj na Zemlju. Svaki od izboja može osloboditi količinu energije jednaku snažnom potresu. Repovi vorteksa često u atmosferu ubacuju čestice koje stvaraju aurore i ionizirane valove koji pak uzrokuju smetnje u radijskim komunikacijama i GPS-u te struje u tlu kojim hodamo. U ekstremnim slučajevima te struje mogu izazvati kolaps elektroopskrbe širih razmjera.