NEVJEROJATNO

Albansko-makedonski rat oko Coca-Cole: Bojkotiraju piće jer na bocama nema albanskih imena

21.07.2025 u 15:29

Bionic
Reading

Personalizirana kampanja međunarodne korporacije Coca-Cola u okviru koje su boce popularnog pića 'ukrašene' imenima privlači popriličnu pozornost u cijelom svijetu, a jedan od najnevjerojatnijih primjera identifikacije pojedinaca s ovim popularnim brendom dolazi iz Sjeverne Makedonije

Naime dio albanske javnosti u toj zemlji pozvao je na bojkot proizvoda Coca-Cole u Sjevernoj Makedoniji jer u spomenutoj kampanji na bocama nema albanskih imena.

Akcija je krenula sa stranice 'Don't you 20% me' na Facebooku, čije se ime referira na tvrdnje s makedonske strane da u toj zemlji živi 20 posto Albanaca, iako ih po - doduše, često osporavanom - popisu iz 2021. službeno ima 24,3 posto ili 509.083. Predstavnici te inicijative smatraju da je i to netočan podatak te navode da je Albanaca u toj zemlji točno 672.408 ili 30 posto.

Temeljem toga, smatraju da je aktualna kampanja Coca-Cole, na čijim bocama su, tvrde, navedena samo makedonska i torbeška imena (Torbeši su slavizirani pripadnici turske nacionalne manjine, prim.aut.) – isključujuća, diskriminatorna i antialbanska.

'Izravna uvreda za Albance'

'U zemlji s dva službena jezika i multietničkom stvarnošću, Coca-Cola odlučuje ignorirati 30 posto albanskog stanovništva. Na etiketama njihovih proizvoda nalaze se samo slavenska i torbeška imena, napisana isključivo ćirilicom. Reklamni panoi postavljeni diljem zemlje su jednostrani dok se web stranica i promotivne aktivnosti provode samo na makedonskom jeziku i u gradovima u kojima su Albanci manjina: Skopje, Gevgelija, Dojran, Štip, Strumica, Bitola. Ovo nije samo prezir prema albanskom jeziku – koji je službeni jezik u zemlji – već i izravna uvreda za 672.840 albanskih građana koji svakodnevno doprinose gospodarstvu ove zemlje kao potrošači, radnici i poduzetnici', kažu iz inicijative.

Aktivisti pozivaju kupce da ne kupuju Coca-Colu u Sjevernoj Makedoniji te da podržavaju proizvode koji poštuju njihov jezik i identitet. 'Coca-Cola više nije 'okus života', već okus prezira i isključenosti', zaključuju.

Prosvjed Albanaca u Makedoniji
  • Prosvjed Albanaca u Makedoniji
  • Prosvjed Albanaca u Makedoniji
  • Prosvjed Albanaca u Makedoniji
  • Prosvjed Albanaca u Makedoniji
  • Prosvjed Albanaca u Makedoniji
    +7
Prosvjed Albanaca u Makedoniji (ilustrativna galerija) Izvor: EPA / Autor: Georgi Licovski

'Sretno s 'Ljupčo kolom'

Za inicijativu se javno založila i Lume Hyseni, komentatorica dnevnog lista Koha, a koji u značajnoj tiraži izlazi u Albaniji, na Kosovu te u Sjevernoj Makedoniji. Ona oštro i izravno napada Skopsku pivovaru, koja puni Coca-Colu u Sjevernoj Makedoniji, a njihova je verzija u globalnom izboru ljubitelja tog popularnog pića čak dva puta proglašena najboljom na svijetu.

'Skopska pivovara posluje kao da je podružnica VMRO-a u nekom selu, a ne dio međunarodne korporacije Coca-Cola HBC. Čak i s drskošću Aleksandra Velikog, misli da može ostvariti profit zaobilazeći tržište od 672.840 Albanaca. Stoga je naša dužnost kao Albanaca dokazati da njihova procjena nije samo pogrešna, već i idiotska! Želimo vam sreću u pokušaju prodaje Coca-Cole 'Ljupčo' u Dojranu i Delčevu! Ne kupujemo 'Ljupčo kolu'', ostrašćeno ističe Hyseni, pozivajući kupce da potraže proizvode albanske podružnice Coca-Cole.

Niti makedonska niti albanska podružnica Coca-Cole nisu se očitovale o ovoj situaciji, no zanimljivo je istaknuti da lokalizirana makedonska stranica Coca-Cole na Facebooku već nekoliko dana nije dostupna, pa nije moguće vidjeti reakcije ni na kampanju ni na albanski poziv na bojkot. Za stvarne rezultate bojkota u poslovnim knjigama tvrtke u Sjevernoj Makedoniji ipak će trebati malo pričekati.