zavaravajuće tvrdnje

Aktivisti tužili KLM zbog oglasa i poručili: Nema 'ekoloških' letova

13.09.2023 u 11:37

Bionic
Reading

Kada je nizozemska zračna kompanija KLM izašla s oglasima koji pozivaju putnike da "lete odgovorno" i promisle o utjecaju na okoliš prije nego rezerviraju let, priopćila je da time pokazuje predanost ciljevima održive budućnosti

No, oglašivačka kampanja iz 2019. izazvala je kritike, a aktivisti su prošle godine podnijeli tužbu protiv KLM-a tvrdeći da je njihova kampanja zavaravajuća jer sadrži lažne tvrdnje o dobrobiti njihove prakse po okoliš.

Tužba koju je podnijela udruga "Fossil Free Netherlands (FFN)" - Nizozemsla slobodna od fosilnih goriva - na najbolji način predstavlja dilemu s kojom se suočavaju zrakoplovne kompanije koje nastoje potaknuti rast dobiti za dioničare, ali također uvjeriti javnost da poduzimaju korake prema smanjenju emisija ugljičnog dioksida.

Kritiči tvrde da su te poruke nepomirljive te je sve više tužbi, prigovora potrošača i pravila oglašivačkih regulatora kojima se nastoji kompanijama ograničiti zavaravajuće reklame i poruke vezane uz održivi razvoj.

"Trenutno jedini način da se odgovorno leti je da se ne leti", rekla je Hiske Arts koja vodi kampanju za FFN.

KLM, koji priprema odgovor na tužbu, poručuje da namjerava biti predvodnik industrije u smanjenju emisije štetnih plinova i komuniciranju problema održivosti. Također ističe da su u svojoj kampanji putnicima preporučili korištenje vlakova ili kupnju tzv. 'ugljičnog offseta', što znači da se emisije nastale u jednom sektoru mogu kompenzirati smanjenjem emisija u drugom sektoru.

Ta kompanija svoj prvi službeni odgovor na tužbu trebala bi podnijeti okružnom sudu u Amsterdamu do 27. rujna. Ročište je zakazano za 6. prosinca, a presuda se očekuje u veljači.

U lipnju je europska udruga za prava potrošača BEUC podnijela Europskoj komisiji prigovor protiv 17 aviokompanija zbog obmanjujućeg i nepoštenog korištenja riječi "održiv", "odgovoran" i "zelen".

"Razlog zašto smo se okomili na aviokompanije je vjerojatno zato jer je to najočitiji sektor koji se koristi metodom zavaravajućih tvrdnji o utjecaju na okoliš u svom oglašavanju", rekao je Dimitri Vergne iz FFN-a.

On ističe da tehnologije za niske stope emisije CO2 u zrakoplovstvu ili ne postoje ili su godinama udaljene od komercijalizacije.

Vlasnik KLM-a, Air France-KLM, u svom godišnjem izvješću 2022. upozorava da im je zbog negativne reputacije vezano uz okoliš ugrožena poslovna aktivnost te da bi mogli izgubiti potporu javnosti i politike.

Nizozemska vlada je 1. rujna najavila da će na KLM-ovom matičnom aerodromu Schipol, u Amsterdamu, ograničiti broj letova na 9,5 posto ispod razina iz 2019., prvenstveno zbog zvučnog zagađenja te u cilju smanjenja emisija CO2.

Air France-KLM i ostale aviokompanije su poručile da namjeravaju do odluku osporiti na europskoj razini.

KLM tvrdi da namjerava ostvariti klimatske ciljeve do 2030. kupnjom učinkovitijih zrakoplova i postupnim prijelazom na biogorivo.

Na svojim mrežnim stranicama sada umjesto poruke "letite odgovorno", KLM putnicima poručuje: "Putovanje zrakoplovom trenutno nije održivo. Provjerite što činimo da se poboljšamo".

Hiske Arts smatra da bi zračne kompanije trebalo tretirati kao duhansku industriju, da bi im reebalo zabraniti oglašavanje te da na kartama treba pisati upozorenje.

Aviokompanije odbacuju bilo kakvu usporedbu s duhanskom industrijom i tvrde da zračni prijevoz ima jasnu ekonomsku korist dok s pušenjem to nije slučaj.