JEDNOSMJERNA AUTOCESTA

'Afere su posljedica obračuna unutar HDZ-a'

22.10.2009 u 16:06

Bionic
Reading

'Klupko se polako počeo razmotavati, ali stvari treba sagledati iz dva kuta. Prvi je da je sve što se pokrenulo zapravo dijelom inicirano i nastalo pod pritiskom EU-a, a drugo je da se mnoge afere ne bi ni otvorile da nije došlo do obračuna unutar mafijaških skupina u HDZ-u', kazao je Ivica Pančić

Uključivanje Europskog antikorupcijskog ureda OLAF u istraživanje puta novca koji je u određene projekte uložila Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), a vezano uz namještanje natječaja od strane HAC-a i još nekih hrvatskih javnih tvrtki kao da je pokrenulo i domaće nadležne institucije koje su se ozbiljnije počele baviti aferama koje su proteklih godina preplavljivale medije.

Skladna gradnja

Skladgradnju iz Imotskog osnovao je Ante Žužul, a danas je vode njegovisinovi Slaven i Jozo. Žužolovi su inače rođaci bivšeg ministra vanjskihposlova i lobista američkog građevinskog diva Bechtela Miomira Žužula,zbog čega im se najčešće pripisuje povezanost s vlašću. Zvučinevjerojatno, ali tvrtka koja ima nekoliko stotina zaposlenika nemainternetsku stranicu. Sve do početka 2002, odnosno do početka gradnjeDalmatine, Žužulovi se nisu bavili cestogradnjom. Njihov posao uglavnomje bio vezan za brodogradilišta u kojima su radili u montažama nanavozima i antikorozivnoj zaštiti. Priliku za prvi posao na autocestidobili su kod odvojka za Sanaderove Dugobabe kao Vijaduktov podizvođač.Nakon toga, samo je nebo postalo granica, pa su, premda to nisu nikadaprije radili, kao podizvođač izgradili na autocesti Rijeka –Zagrebtunel Hrastena i brojne druge poslove, sve do spornog bojenja tunelaMala Kapela i Sveti Rok za koje im je plaćeno 43,4 milijuna kuna, što je,prema nekim procjenama, šest puta više nego što je uobičajeno.

Je li riječ o aktivnom kretanju u borbu protiv nečega što je u hrvatskom društvu već metastaziralo ili se samo radi o trenutnom mazanju očiju EU-u, koji očito vrši pritisak, pitanje je na koje neće dugo trebati čekati odgovor jer afera je posljednjih godina bilo toliko da bi se barem jednom tjedno mogla provoditi spektakularna uhićenja.

Prema odgovoru koj je tportal.hr dobiood glasnogovornika OLAF-a Jörga Wojahna, ‘istrage su u tijeku, a posebno su fokusirane na gradnju autocesta u Hrvatskoj’.

'Klupko se polako počeo razmotavati, ali stvari treba sagledati iz dva kuta. Prvi je da je sve što se pokrenulo zapravo dijelom inicirano i nastalo pod pritiskom EU-a, a drugo je da se mnoge afere ne bi ni otvorile da nije došlo do obračuna unutar mafijaških skupina u HDZ-u.

Dolazak OLAF-a zasigurno je pogurao neke stvari i to je ono što je pozitivno. Međutim, njegov dolazak je negativan utoliko što pokazuje da nam je potreban tutor da se obračunamo s kriminalom u svojoj državi.

To je zapravo žalosno i pokazuje pravo stanje stvari. Da je jedna mala tvrtka poput Skladgradnje u samo nekoliko godina narasla do velike firme u Americi, to bi se zvalo ostvarenjem američkog sna. U Hrvatskoj je to ostvarenje Sanaderova sna koji je preko njih izvlačio novac', kazao je saborski zastupnik SDP-a Ivica Pančić koji je proteklih godina upozoravao na kriminal u cestogradnji.

Prema njegovim informacijama, upravi HAC-a sprema se odstrel, a potom bi, ističe, čistka mogla uslijediti i u resornom ministarstvu.

'Ako HDZ uspije odstraniti krim milje iz svojih redova, onda za ovu državu ima šanse', naglasio je Pančić.

Njegovo mišljenje jednim dijelom dijeli i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić koji je razotkrio aferu Pocrnić i upozorio na aferu farbanja tunela.

OLAF će valjda stvari ubrzati, smatra Mijat Stanić

'Da OLAF nije ušao u tu priču, ona bi se puno teže razvijala, ako bi uopće do toga došlo. Iskreno se nadam da će se stvari pomaknuti s mrtve točke i da će se istjerati na čistac.

Koliko čujem od kolega, nešto se ipak pomiče s mjesta. Mene državne institucije nisu kontaktirale, prijavu za bojanje tunela nisam podnosio, o njoj su dosta pisali mediji, pa vjerujem da su nadležni organi sa svime upoznati', ističe Stanić

Za njega uspjeh tvrtke Skladgradnja nije upitan jer očito je da je imala političke pokrovitelje.

Skladgradnja nikad od jedne tako male tvrtke do firme s nekoliko stotina zaposlenika nije mogla doći do poslova vrijednih milijune kuna bez političkog pokrića. Možda bi nas slučaj bojanja tunela mogao odvesti do priče gubitaka u brodogradilištima jer tko zna po kojoj su se cijeni bojali brodovi. Pa za 223 kune po kvadratu, koliko se trošilo za tunel, ne da se mogao obojiti, nego su se u njega mogle postaviti najskuplje keramičke pločice. Objektivna cijena za to bojanje je 50 kuna plus PDV.

Uopće ne sumnjam da priča ne završava u uredima čelnih ljudi HAC-a. Ona ide puno više. Pitam samo sve ljude koji su umiješani u sve te afere bi li oni platili rad na fasadi svojih kuća 50 eura po kvadratu, ako se to može jednako kvalitetno za 10 eura', zaključio je Stanić.