'ŠKOLSKI PRIMJER'

Znanstvenici razvili model ljudskog embrija bez spermija ili jajnih stanica

06.09.2023 u 22:35

Znanstvenici su razvili biološki model koji veoma nalikuje ranom ljudskom embriju, bez upotrebe sperme, jajašca ili maternice

Tim Instituta Weizmann kaže da njihov 'model embrija', koji je napravljen od matičnih stanica, izgleda kao školski primjer pravog 14 dana starog embrija, javlja BBC.

Kako stoji u tekstu, spomenuti embrij je ispustio hormone koji su u laboratoriju pokazali pozitivan test na trudnoću.

Prvi tjedni nakon što spermij oplodi jajnu stanicu razdoblje je dramatične promjene – od nakupine mutnih stanica do nečega što na kraju na ultrazvuku postaje prepoznatljivo kao beba.

Istraživanje, objavljeno u časopisu Nature, opisuje se kao prvi “potpuni” model embrija koji oponaša sve ključne strukture koje se pojavljuju u ranom ljudskom embriju.

“Ovo je zapravo udžbenička slika ljudskog embrija od 14. dana”, kaže profesor Hanna, što “nije prije učinjeno.”

Umjesto sperme i jajne stanice, početni materijal bile su matične stanice – reprogramirane da dobiju potencijal da postanu bilo koja vrsta tkiva u tijelu, prenosi BBC.

'Nadamo se da modeli embrija mogu pomoći znanstvenicima da objasne kako nastaju različite vrste stanica, da svjedoče o najranijim koracima u izgradnji tjelesnih organa ili da razumiju nasljedne ili genetske bolesti. Ova studija već pokazuje da se drugi dijelovi embrija neće formirati ako ga rane stanice placente ne mogu okružiti. Čak se govori o poboljšanju stope uspješnosti in vitro oplodnje (IVF) tako što će se razumjeti zašto neki embriji ne uspijevaju ili korištenjem modela za testiranje jesu li lijekovi sigurni tijekom trudnoće.

Profesor Robin Lovell Badge, koji istražuje razvoj embrija na Institutu Francis Crick, kaže da ovi modeli embrija "izgledaju prilično dobro" i "izgledaju prilično normalno". "Mislim da je jako dobro napravljeno, sve ima smisla i prilično sam impresioniran", kaže on.

Ovo postignuće inicira i pitanje može li se oponašati razvoj embrija nakon faze od 14 dana. To ne bi bilo protuzakonito, čak ni u Ujedinjenom Kraljevstvu, budući da se modeli embrija zakonski razlikuju od embrija.

"Neki će ovo pozdraviti - ali drugima se neće svidjeti", kaže profesor Lovell-Badge.

Ovo nisu normalni ljudski embriji, oni su modeli embrija, ali su im vrlo bliski. 'Dakle, trebate li ih regulirati na isti način kao normalan ljudski embrij ili možete biti malo opušteniji u pogledu načina na koji se s njima postupa?'

Istraživači naglašavaju da bi bilo neetično, nezakonito i zapravo nemoguće postići trudnoću korištenjem ovih modela embrija.