ZA PETAMA

Za ovu tvrtku možda nikad niste čuli, a s trona bi mogla skinuti Teslu i Muska

02.01.2024 u 20:29

Bionic
Reading

Kineski proizvođač automobila BYD samog sebe naziva 'najvećom markom automobila za koju nikada niste čuli', no ipak su na rubu toga da nadmaše Teslu u globalnoj prodaji

Iako je BYD jedan od najvećih svjetskih proizvođača električnih vozila (EV), nije široko poznat među europskim kupcima automobila. Međutim to bi se uskoro moglo promijeniti s obzirom na snažnu prodaju BYD-a na dva ključna europska tržišta - u Njemačkoj i Švedskoj. Tvrtka je također najavila otvaranje svoje prve europske tvornice električnih vozila u Mađarskoj.

BYD u međuvremenu stalno povećava globalnu prodaju, piše Euronews. Kineska tvrtka BYD prodala je više električnih vozila od Tesle Elona Muska u posljednja tri mjeseca 2023. godine. BYD je objavio da je prodao rekordnih 526.000 vozila na baterije u posljednjem kvartalu prošle godine

Tesla je u utorak priopćila da je u razdoblju od listopada do prosinca isporučila 484.500 električnih vozila, za 20 posto više nego u istom razdoblju prethodne godine. U cijeloj 2023. isporučili su 1,81 milijun vozila, za 38 posto više nego u 2022.

BYD pak navodi da je lani prodao gotovo 1,6 milijuna električnih vozila. Kada se dodaju hibridni modeli, brojka je premašila tri milijuna. U početnoj fazi proizvodili su samo punjive baterije za mobitele, prijenosna računala i druge elektroničke uređaje.

Ali što BYD radi bolje od Tesle?

Naziv BYD znači 'Build Your Dreams' (Izgradi svoje snove), upravo ono što je učinio njegov osnivač Wang Chuanfu. Odrastao je u siromašnom selu Wuwei u istočnoj kineskoj pokrajini Anhui, a danas vrijedi 14,8 milijardi dolara, piše Bloomberg.

Wang je 1995. osnovao tvrtku za proizvodnju električnih baterija koje se koriste u pametnim telefonima, prijenosnim računalima i drugoj elektronici. Te su baterije među najskupljim dijelovima EV-a i njihova izrada u kući štedi BYD-u veliki novac. Danas se ta kineska tvrtka bavi proizvodnjom automobila, željezničkim prijevozom, obnovljivim izvorima energije i elektronikom.

BYD je 2008. predstavio svoj prvi model automobila, plug-in hibrid nazvan F3DM. To se dogodilo upravo na vrijeme da iskoristi nove subvencije kineske vlade za kupnju plug-in automobila, uključujući porezne olakšice za potrošače, poticaje za proizvođače, podršku istraživanju i razvoju te jeftine kredite.

Potencijal rasta tvrtke zapeo je za oko i ulagaču Warrenu Buffettu, čiji je Berkshire Hathaway Inc. platio oko 230 milijuna dolara (208 milijuna eura) za otprilike desetinu udjela u tom kineskom proizvođaču automobila 2008. godine.

Elon Musk Izvor: Profimedia / Autor: Leon Neal / PA Images / Profimedia

Izvršni direktor Tesle Elon Musk uzeo si je vremena da ozbiljno shvati potencijal BYD-a. Čak se i šalio na račun kineskog proizvođača automobila prije mnogo godina, ali sada i on prepoznaje konkurenciju.

U međuvremenu je BYD uspio sniziti cijene plug-in automobila kako bi mogao ući u zdravu konkurenciju s vozilima s motorom s unutarnjim izgaranjem.

Brzorastući brend ostavio je iza sebe nekoliko konkurenata, a danas je prisutan u više od 70 zemalja na šest kontinenata te zauzima deveto mjesto u globalnoj prodaji automobila. BYD ima snažnu prodaju u Brazilu, Vijetnamu, Australiji, Novom Zelandu, Njemačkoj i Švedskoj, no najbolje rezultate postiže u Kini, najvećem tržištu automobila na svijetu.

Tako nudi šest modela koji koštaju puno manje od onoga koliko Tesla naplaćuje za svoj najjeftiniji Model 3 u Kini. Prodaju BYD-ovih modela podupiru i povoljni troškovi zaduživanja u toj državi. S druge je strane Tesla prisutnija na tržištima SAD-a i Europe, gdje su zajmovi skuplji.

Međutim dizajn BYD-ovih modela još uvijek nije u istoj ligi s Teslom te je američki EV div još uvijek jači od kineskog konkurenta u prihodima i tržišnoj kapitalizaciji. No to bi se uskoro moglo promijeniti. Analitičari u Bernsteinu predviđaju da će Tesla ostvariti 114 milijardi dolara (103 milijarde eura) od prodaje, a BYD 112 milijardi dolara (101,2 milijarde eura), izvijestio je Bloomberg.

Dio uspjeha BYD-a 2024. mogao bi proizaći iz očekivanog lansiranja treće generacije električnih vozila koja nude napredne tehnologije, poput automatizirane vožnje. U međuvremenu bi novi konkurenti mogli zadati više glavobolja i Tesli i BYD-u u bliskoj budućnosti, uključujući Huawei Technologies.