TAJNE SVEMIRA

[VIDEO] Astronomi prvi put u povijesti otkrili podrijetlo i putanju 22 milijuna godina starog meteorita

23.04.2021 u 14:10

Asteroid 2018 LA pružio je neusporediv uvid u prirodu opasnih kozmičkih objekata u blizini Zemlje

Asteroid 2018 LA udario je u Zemlju na području pustinje Kalahari 2. lipnja 2018. Znanstvenici su, prema najnovijem izvješću, uspjeli razotkriti njegovo putovanje dugo 22 milijuna godina - sve do njegovog mjesta nastanka, prenosi Science Alert.

Riječ je o prvom uspješnom praćenju cijelog putovanja meteorita od mjesta nastanka do Zemlje - i tek drugi slučaj praćenja asteroida u svemiru prije nego što je ušao u Zemljinu atmosferu i postao meteorit. Prema ranim promatranjima, analizi komadića meteorita i nizu drugih faktora, nova studija otkrila je podrijetlo 2018 LA. Riječ je o Vesti, drugom najvećem asteroidu u Sunčevom sustavu.

'Analiza meteorita dokazuje da je bio zakopan duboko ispod površine Veste prije nego što ga je izbacila u svemir', rekao je astronom Hadrien Devillepoix sa Sveučilišta Curtin u Perthu, dodajući:

'Ovo dostignuće usporedivo je s povratkom sondi poput Hayabusea 2. Istraživanje i njegovi rezultati omogućit će nam da izgradimo mapu asteroidnog pojasa te dobijemo puno bolju ideju o tome od kakvog su materijala napravljeni asteroidi koji bi mogli naštetiti Zemlji.'

Izvor: Društvene mreže / Autor: barend swanepoel

Ključ uspješne analize slike su 2018 LA u svemiru koje je pribavio teleskop ANU SkyMapper iz Australije. Ove fotografije su u kombinaciji s podacima iz drugih teleskopa i CCTV snimkama prije udara u Bocvani pomogli otkriti podrijetlo meteorita. Komadići otkriveni na terenu pružili su više informacija zahvaljujući tehnikama poput spektroskopije i mikrotomografije, koje su pomogle pri utvrđivanju toga podudara li se kamenje s onim koje je došlo s meteorita 2015 Sariçiçek - također pristiglog iz Veste.

'Dva udara u Vestu prije više milijardi godina stvorila su velike i opasne asteroide. Novootkriveni meteorit dat će nam ideju o tome kako su nastali ti udari', objašnjava član tima i astronom s Instituta SETI Peter Jenniskens. Objekti iz 2015. i 2018. su hovardit - eukrit - diogenit (HED) meteori, a dobili su imena po svojim kemijskim i mineralnim sastavima. Praćenje putanje ovih meteora sve do izvora postignuto je pomoću kemijske analize i računalnog modeliranja te nam govori o njihovom mjestu nastanka - krateru Veneneia na Vesti.

2018 LA je u trenutku ulaska u Zemljinu atmosferu putovao brzinom od 60.000 kilometara na sat, imao je promjer 1,5 metara i težio oko 5700 kilograma. Meteor se nakon toga razlomio na visini od 27 kilometara iznad tla i stvorio sjaj 20.000 puta svjetliji od sjaja Mjeseca. U konačnici je sakupljeno 23 meteorita.

Rezultati istraživanja izaći će u časopisu Meteoritics and Planetary Science.