SVEMIRSKO SJEME

U uzorcima sonde Hayabusa tragovi vanzemaljskog života?

07.10.2010 u 13:01

U kontejneru sonde Hayabusa, koja je prikupila prašinu s asteroida 25143 Itokawa, pronađene su čestice vanzemaljskog podrijetla, javljaju japanski mediji

Analiza elektronskim mikroskopom otkrila je u prikupljenom materijalu letjelice čestice koje imaju karakteristike bitno drugačije od ranije pronađene prašine i praha aluminija koji inače dominiraju uzorkom.

Prema pisanju novinske agencije Kyodo News i lista Yomiuri, znanstvenici vjeruju da te čestice nisu s našeg planeta, što znači da bi mogle otkriti neke misterije Sunčevog sustava i podrijetla života u njemu.

Japanska svemirska istraživačka agencija (JAXA) potvrdila je da su u spremniku pronađene čestice veličine 0,001 milimetara, koje nemaju svojstva karakteristična za zemaljske materijale, međutim, njezini dužnosnici najavili su da će tijekom današnjeg dana objaviti više pojedinosti o otkriću.

Neki britanski mediji javili su danas da su otkrivene čestice možda tragovi vanzemaljskog života, no prema japanskim listovima riječ je vanzemaljskom materijalu, a još nije jasno radi li se o organskim tvarima.

Jedno istraživanje objavljeno u travnju 2010. u časopisu Nature pokazalo je da na nekim asteroidima kao što je 24 Themis postoje kokteli leda i organskih tvari koji su na Zemlju mogli donijeti osnovne sastojke za nastanak života.

Letjelica Hayabusa prva je sonda koja je uzela uzorke nekog asteroida i nakon sedam godina putovanja uspješno se spustila na Zemlju. Njena kapsula zaštićena od ekstremnih temperatura otvorila je padobran i aterirala u Woomeri u Australiji 14. lipnja. Sonda je čak dva puta slijetala na asteroid kako bi uzela kamenje i tlo, međutim zbog tehničkih poteškoća nije uspjela ispaliti metalno zrno koje je trebalo odlomiti dijelove s njegove površine. Stručnjaci stoga nisu bili sigurni je li Hayabusa uspjela prikupiti materijal s Itokawe.

Znanstvenici su dosad mogli istraživati sastav asteroida samo na temelju meteorita koji se s njih odlome i padnu na Zemlju. Međutim, vrlo je teško pronaći vezu između nekog meteorita i njegovog matičnog asteroida.

Hayabusa, što na japanskom znači sokol, lansirana je 9. svibnja 2003. godine u Svemirskom centru Uchinoura. Njezina izgradnja stajala je oko 138 milijuna dolara, a prešla je pet milijardi kilometara. Na svojem kružnom putovanju u studenome 2005. posjetila je asteroid 25143 Itokawa dug 540 i širok 270 metara. Misiju su, nažalost, pratili brojni tehnički problemi i kvarovi, no čini se da je ipak polučila važne rezultate.