nanotijelima protiv Covida-19

Sićušna antitijela koja proizvodi ljama mogu spriječiti zarazu koronavirusom. Ali to nije jedina dobra vijest

23.12.2020 u 13:05

Preliminarni rezultati sugeriraju da ljamina nanotijela mogu biti učinkovita u prevenciji i dijagnosticiranju infekcija

Istraživači Nacionalnog instituta za zdravstvo izolirali su niz obećavajućih, sitnih antitijela, 'nanotijela' protiv SARS-CoV-2 koja je proizvela ljama zvana Cormac. Preliminarni rezultati objavljeni u Scientific Reportsu sugeriraju da bi barem jedno od ovih nanotijela, nazvano NIH-CoVnb-112, moglo spriječiti infekcije i otkriti čestice virusa hvatajući se za proteine klasova SARS-CoV-2.

Uz to, čini se da nanotijelo djeluje jednako dobro u tekućem ili aerosolnom obliku, što sugerira da bi moglo ostati učinkovito nakon udisanja virusa SARS-CoV-2 koji uzrokuje COVID-19.

Studiju su vodili neuroznanstvenici Thomas Esparza i David Brody iz laboratorija za snimanje mozga u Nacionalnom institutu za neurološke poremećaje i moždani udar NINDS.

Njih su dvojica godinama koristili nanotijela kako bi poboljšali slike mozga. A kad je izbila pandemija, pridružili su se borbi. Sad se nadaju da bi ta nanotijela mogla biti vrlo učinkovita i svestrana u borbi protiv pandemije koronavirusa.

Nanotijelo je posebna vrsta antitijela koja se prirodno stvara u imunološkom sustavu Camelidae, skupine životinja koja uključuje deve, ljame i alpake. U prosjeku su ti proteini oko desetine težine većine ljudskih antitijela. To je zato što su nanotijela izolirana u laboratoriju u osnovi slobodno plutajuće verzije vrhova krakova proteina teškog lanca, koji čine okosnicu tipičnog ljudskog IgG antitijela u obliku Y. Oni igraju ključnu ulogu u obrani imunološkog sustava prepoznavanjem proteina na virusima, bakterijama i drugim napadačima, poznatim i kao antigeni.

Budući da su nanotijela stabilnija, jeftinija za proizvodnju i lakša za izradu od tipičnih protutijela, sve veći broj istraživača koristi ih za medicinska istraživanja. Prije nekoliko godina znanstvenici su pokazali da humanizirana nanotijela mogu biti učinkovitija u liječenju autoimunog oblika trombotičke trombocitopenične purpure (TTP).

Nanodijela i 'spike' protein virusa koji izaziva COVID-19 Izvor: Sciencephoto / Profimedia / Autor: RAMON ANDRADE 3DCIENCIA

Nekoliko je istraživača proizvelo ljamina nanotijela lame protiv proteina klasja SARS-CoV-2 koji mogu biti učinkoviti u prevenciji infekcija. U trenutnoj studiji istraživači su koristili nešto drugačiju strategiju od ostalih kako bi pronašli nanotijela koja mogu djelovati posebno dobro.

Razvili su metodu koja izolira nanotijela koja blokiraju infekcije pokrivajući zube proteina klasova koji se vežu i otključavaju ACE2 receptore. Da bi to učinili, istraživači su ljamu imunizirali pet puta tijekom 28 dana pročišćenom verzijom spike proteina SARS-CoV-2. Nakon testiranja stotina nanotijela otkrili su da je ljama proizvela 13 nanotijela.

Početni eksperimenti sugerirali su da bi jedan kandidat, nazvan NIH-CoVnb-112, mogao raditi vrlo dobro. Studije u epruvetama pokazale su da se to nanotijelo veže na ACE2 receptor dva do 10 puta jače od nanotijela koja proizvode drugi laboratoriji.

Pokazalo se da nanotijelo NIH-CoVnB-112 može biti učinkovito u prevenciji infekcija koronavirusom. Istraživači su genetski mutirali bezopasni 'pseudovirus' i ustanovili kako relativno niska razina nanotijela sprečava pseudovirus da zarazi stanice u Petrijevim zdjelicama.

Štoviše, nanotijela su podjednako učinkovita u sprečavanju infekcija u Petrijevim zdjelicama i kad ih se rasprši inhalatorom kakav se koristi za liječenje astme.

To znači da se, za razliku od većine uobičajenih protutijela, ova nanotijela mogu aerosolizirati i udahnuti kako bi se njima obložila pluća i dišni putovi.