STIŽE TESS

NASA ima novog 'lovca na planete' koji u akciju kreće idućeg mjeseca

03.04.2018 u 15:28

Fascinantni satelit koji bi uskoro trebao krenuti na put u svemir pomoći će nam da udaljene planete vidimo bolje nego ikad

Teleskop Kepler pomogao nam je pronaći nekoliko tisuća udaljenih planeta, a NASA priprema njegovog nasljednika pod imenom TESS. TESS je, naravno, skraćenica za Transiting Exoplanet Survey Satellite, odnosno Satelit za nadgledanje egzoplaneta u prolazu, izvještava Bloomberg.

TESS prema nebesima putuje u prtljažniku SpaceX-ove rakete Falcon 9, a let mu je zakazan za sredinu ovog mjeseca.

Desetljeća kruženja

TESS će oko naše planete kružiti u eliptičnoj orbiti, sinkronizirajući se s Mjesecom. Zadatak mu je pratiti oko 200.000 zvijezda te promatrati njihove planete. Kao i Kepler, TESS će udaljene svjetove prepoznati po njihovoj sjeni, odnosno smanjenju intenziteta svjetla koje nam dolazi iz smjera njihove rodne zvijezde. Razvojni tim inženjera i znanstvenika koji rade na projektu TESS pretpostavljaju da će letjelica u ovako stabilnoj orbiti nesmetano kružiti desetljećima.

TESS u svemir kreće idućeg mjeseca, a zadatak će mu biti usredotočiti se na svjetlije zvijezde koje Kepler trenutno ne snima. Misija TESS omogućit će nam pomniji uvid u zvijezde i planete udaljene do 300 tisuća svjetlosnih godina, a očitavat će njihovu gustoću, sastav i masu.

Svemir snimljen kroz oko teleskopa Hubble oborit će vas s nogu

Svemirski partneri

TESS je dizajniran kako bi surađivao sa teleskopom James Webb kojeg je NASA napravila kao nasljednika čuvenog Hubblea. Webb je, doduše, zbog tehničkih poteškoća još na tlu te ne ide nikamo sve do 2020. Nakon što oba teleskopa budu u orbiti, egzoplaneti koje prepozna TESS ići će na pomniji 'pregled' kod Webba koji će nama i brojnim znanstvenicima na Zemlji priskrbiti puno detaljniji uvid u njihov sastav.

Daleki hladni patuljci

TESS ima specijanost, a to je proučavanje zvijezda M klase, odnosno crvenih patuljaka - najhladnijih i najraširenijih sunaca u našoj galaktici, također nevidljivih ljudskom oku. 'Devedeset posto zvijezda koje možemo prepoznati u Mliječnoj stazi su puno hladnije od našeg sunca' rekao je TESS-ov glavni istražitelj George Ricker Jr. te nadodao 'to je upravo stvar koju tijekom ove misije planiramo istraživati'.

Ako tražite jedan jako dobar razlog zašto vrijedi pratiti otkrića satelita poput TESS-a, definitivno bacite pogled na nedavno otkriveni sustav TRAPPIST-1 oko kojeg kruži čak tri vodena svijeta no koji je toliko bizaran da na njegovim planetama vrlo vjerojatno nema života.