ZRAKOPLOVSTVO budućnnosti

Na tragu Concordea: NASA radi na novoj generaciji supersoničnog zrakoplova

  • Autor: Damir Rukavina
  • Zadnja izmjena 07.04.2018 20:08
  • Objavljeno 07.04.2018 u 20:07
tportal

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

Najnovijja letjelica iz poznate eksperimentalne NASA-ine linije X nastoji 'nježno' probiti zvučni zid, a njegovi tvorci su uvjereni da je to moguće

Još od spektakularnog leta Chucka Yeagera u Bellu X-1 te probijanju zvučnog zida davne 1947., zrakoplovi iz linije X probijali su moderno poimanje zrakoplovstva. X-15 je tako prvi zrakoplov koji je ostvario hipersonični let brži od 5 mahova te postavio službeni svjetki rekord letjelice s pilotom 1967. U ranim godinama novog tisućljeća X-35 je postao F-35, a najnoviji X-57 nastoji dokazati da električni motori mogu funkcionirati i u zrakoplovima.

Projekt-X

NASA danas financira Lockheed Martin te radi na novom projektu X vrijednom nešto više od 247.5 milijuna američkih dolara, s time da cilj više nije velika brzina već savladavanje buke uzrokovane probijanjem zvučnog zida. Rezultati bi s vremenom mogli polučiti brže avione te povratak supersoničnih letjelica u civilno zrakoplovstvo.

Jedan od ciljeva je također stvoriti nasljednika Concordea koji je u funkciji bio od 1976. do 2003. Novi supersonični civilni zrakoplov na kojem rade trebao bi biti jeftiniji za održavanje te dizajniran za brze letove bez popratne buke.

tportal

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

'Najnoviji X-zrakoplov je kritični korak prema uzbudljivoj budućnosti' tvrdi Jaiwon Shin iz NASA-e. 'Budućnosti u kojoj ljudi uživaju u prihvatljivim i tihinm supersoničnim letovima mogu reći da je sve počelo 3. travnja 2018.'

Zadatak Lockheed Martina je stvoriti letjelicu s pilotom koja potvrđuje funkcije prototipa na kojem kompanija radi već godinama, takozvani Low Boom Flight Demonstrator. Sama letjelica još nema čuvenu oznaku X, s obzirom da NASA to još mora riješiti sa Američkim vojnim zrakoplovstvom, no sve pokazuje prema dolasku zrakoplova X-58. Riječ je o prvom zrakoplovu s pilotom nakon niza bespilotnih testova.

ASTRONOMIJA

Svemir snimljen kroz oko teleskopa Hubble oborit će vas s nogu

Pogledaj galeriju
13

Po uzoru na Concorde

Low Boom Flight Demonstrator 'posuđuje' Concordeov dugi 'nos' i zategnuta krila. Rezultat je nešto poput rakete s malim krilima koja minimaliziraju pritisak koji zrakoplov podnosi tijekom supersoničnog leta. Taj pritisak je glavni uzročnik eksplozije tijekom probijanja zvučnog zida. Mlažnjak pokreće motor General Electric F414 koji je prisutan u borbenim zrakoplovima F/A-18. Kokpit je isti kao u mlažnjaku za trening T-38.

Concorde Alpha Foxtrot na svom posljednjem letu za zračnu luku Filton 2003. godine

Concorde Alpha Foxtrot na svom posljednjem letu za zračnu luku Filton 2003. godine

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Put prema budućnosti

'Supersonični X-zrakoplov je jedinstvena prilika, barem ako mene pitate' rekao je Jim Less jedan od pilota iz NASA-e koji čekaju poletjeti u novom zrakoplovu smještenom u NASA-inom Centru za razvoj leta Armstrong. 'Svi smo jako, jako uzbuđeni' zaključio je.

Iako civilna niti vojna primjena ovih aviona nije u vidiku, cilj istraživanja jest - supersonični zrakoplov koji prodornu eksploziju zamjenjuje zvukom snage prosječnog zatvaranja automobilskih vrata.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Komentari čitatelja 1

Prikaži sve
  • okinava

    07.04.2018 21:07 2 odgovora

    ja mislio da se kaze hrvatskim jezikom 'nadzvucni zrakoplov' kad ono eto nova hrvatska rijec supersonicni..

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi