PRVI PUT U POVIJESTI

Kozmički predator: Astronomi su ulovili zvijezdu dok proždire obližnji planet

05.05.2023 u 14:05

Do sad neviđen događaj zanimljiv je prije svega zato jer slična sudbina jednog dana čeka i Zemlju

Astronomima je jasno da će umiruća zvijezda jednog dana postati divom koji će progurati sve planete u određenom radijusu, no nikad do sad nisu vidjeli da se to zbilja i dogodilo - sve do sad. Znanstveni tim iz Caltecha, Harvarda, MIT-ja i drugih učilišta otkrili su zvijezdu koja uslijed pretvaranja u crvenog diva guta jednog od obližnjih planeta. Proždrljivo sunce je od nas udaljhena 12.000 svjelosnih godina te se nalazi u blizini sazviježđa Aquilla.

Zvijezda je tijekom samo deset dana postala je 100 puta svjetlija te emitirala svjetlo koje je, tvrde, nastao dok je obližnji plinoviti div polako ušao u njezinu atmsferu i konačno njezinu jezgru.Zvijezda udaljena oko 12.000 svjetlosnih godina, blizu sazviježđa Aquila, postala je 100 puta svjetlija tijekom razdoblja od 10 dana nakon čega se brzo 'utišala' nakon izljeva za koji istraživači kažu da je uzrokovan vrućim jovianskim svijetom koji je pao u atmosferu zvijezde domaćina i, konačno, u njezinu jezgru.

Skupina je prasak po prvi put primjetila u svibnju 2020., no trebalo im je otprilike godinu dana da utvrde uzrok. Zahvaljujući infracrvenom teleskopu NEOWISE, tim je isključio mogućnost da iza vatrometa stoji spajanje zvijezda. Energija izbijanja bila je samo tisućiti dio onoga što bi trebala biti za sudar zvijezda na zvijezdu, a u događaj je bio uključen tok hladne prašine, a ne vruće plazme. Kishalay De s MIT-a, voditelj projekta, također primjećuje da je Jupiterova masa oko jedne tisućinke mase Sunca, što predstavlja vrlo prikladnu referentnu točku.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Science Alert

'Vjeruje se da je ovaj fenomen uobičajen u svemiru, a vjeruje se kada Sunce umre za otprilike 5 milijardi godina od sad Zemlja i drugi planeti unutar Sunčevog sustava suočiti sa sličnom propašću'. Prijašnje studije uhvatile su zvijezde neposredno prije i nakon što su progutale planete, ali nikada usred 'probave'.

Tim rečeno, još uvijek ima nepoznanica vezanih uz zvijezde koje jedu planete. Ovo otkriće, doduše, pomaže da se slika kompletira, a De u razgovoru za ScienceNews kaže da će sljedeća generacija promatračnica s infracrvenim zračenjem još povećati šanse otkrivanja sličnih kozmičkih događanja.