NOVA TEORIJA

Znanstvenici vjeruju da su saznali zašto se svemir širi: 'Ovo daje odgovor na dvadeset godina staro pitanje'

17.02.2023 u 11:58

Znanstveni tim predvođen Sveučilištem na Havajima objavio je studiju prema kojoj iza sve bržeg širenja našeg svemira stoje ni manje ni više nego - crne rupe

Nakon što su astronomi otkrili da se svemir sve brže širi, razvili su teoriju da se iza toga nalazi neka sila koja nadvladava gravitaciju. Tu su silu nazvali tamnom energijom, no nitko do sad nije otkrio odakle ona dolazi. Tim od sedamnaest međunarodnih stručnjaka predvođenih sveučilištem Havaji otkrili su prve dokaze o podrijetlu te tamne energije. Ona, kažu, dolazi iz crnih rupa, izvještava Space.

Crna rupa može povećati masu na dva načina: akreacijom plina ili spajanjem s drugim crnim rupama. Proučavanjem devet milijardi godina evolucije crnih rupa u mirnim eliptičnim galaksijama otkriveno je da su starije crne rupe puno veće nego što bi bile da su koristile one dvije metode rasta, što znači da postoji dodatni način sakupljanja mase. Astrofizičari su predložili da odgovor leži u tamnoj energiji u obliku vakuumske energije, 'energije koja se nalazi u prostoru-vremenu te koja rastjeruje i širi svemir ubrzavajući njegovu ekspanziju'.

'Ako je teorija točna, ovo će revolucionarizirati cijelu kozmologiju zato jer smo ovime barem dobili rješenje zagonetke o podrijetlu tamne energije. Na ovo pitanje odgovor tražimo dulje od dvadeset godina' rekao je koautor studije Dr. Chris Pearson sa STFC RAL Spacea.

EGZOPLANETI

[FOTO] Od staklenog pakla do užarene stijene: Ovo su neki od najbizarnijih planeta poznatih znanosti

Ideja da su crne rupe izvor tamne energije nije ništa novo. Štoviše, to je dio Einsteinove teorije relativnosti. Ovo je, doduše, prvi put da su astronomi priskrbili dokaze koji tu teoriju podržavaju. 'Ovim kažemo dvije stvari odjednom: Postoje dokazi da tipična rješenja za crne rupe ne funkcioniraju ako u obzir uzmete velika vremenska razdoblja te da imamo prvi prijedlog za astrofizički izvor tamne energije' kaže autor studije Duncan Farrah, astronom sa Sveučilišta Havaii.

Rezultate istraživanja tim je objavio u članku u Astrophysical Journal Lettersima kojeg možete pronaći ovdje.