PRIČE IZA IMENA

Kako su nastali top tehno brandovi

03.02.2009 u 07:00

Bionic
Reading

Stoje li iza imena kao što su iPod, Android ili Xbox trustovi mozgova, mašinerija za istraživanje popularnosti slogova i moćne marketinške kompanije ili ih se dosjetio anonimni zaposlenik tvrtke dok je bio na WC pauzi?

U modernom svijetu odnosa s javnošću, lobiranja i površnosti koja je nastala neprestanim bombardiranjem informacijama, novim proizvodima i informacijama o novim proizvodima za uspjeh nije dovoljno imati samo kvalitetan proizvod. Taj kvalitetan proizvod mora imati i zvučno ime da bi ga ciljana publika primijetila. Put do tih imena zna biti zanimljiv, a često zvučna i smislena imena poznatih proizvoda u novijim verzijama bivaju zamijenjena nečim prilično bezveznim što također pobuđuje znatiželju.

Windows 7

Nove Windowse očekujemo krajem ove godine, zapravo se nadamo da će izaći u tom terminu da što prije zamijene ne baš uspješnu Vistu. Ime 7 izabrano je po najjednostavnijem mogućem principu. Naime, radi se o sedmoj generaciji Windowsa. Čini se da se Microsoft vratio jednostavnom imenovanju nakon što su se jedini Windowsi s ambicioznim imenom, Vista, pokazali kao prilično nepopularni – ime nije imalo nikakve veze s time. Jednostavnost demonstrirana u imenima 95 (izdani su 1995. godine) ili Windows 2000 nastavlja se imenom 7.

BlackBerry

Tvrtka RIM (Research in Motion) je za imenovanje svoje prve spravice koja je omogućavala primanje i slanje elektronske pošte u pokretu unajmila vanjskog konzultanta koji im je savjetovao da pobjegnu od imena koje će sadržavati e-mail u sebi. Tvrtka Lexicon Branding je šefovima RIM-a dokazala da termin e-mail podiže tlak radnim ljudima jer ih asocira na posao i obaveze te da treba pronaći riječ koja će evocirati osjećaj sreće i ugode. Tako je elektronska spravica dobila ime po voću.

Firefox

U Mozilli su htjeli snažno ime za svoj proizvod, pa su izabrali Firebird (vatrena ptica), snažno ime koje se u Americi može povezati i sa istoimenim snažnim automobilom. Međutim, to ime je već koristio jedan open source projekt, pa je izabrana bliska riječ - Firefox. Mora da se toga sjetio neki ljubitelj životinja jer je firefox patuljasta crvena panda koja više liči na rakuna nego na veliku pandu koju svi poznajemo. U Mozilli su bili zadovoljni jer to ime nitko nije koristio, nije uobičajeno i dobro im je zvučalo.

Android

Googleov operativni sustav nije dobio ime po nekom znanstvenofantastičnom djelu niti ga je konzorcij mozgova smišljao u nekom super tajnom podrumu. Google je 2005. godine kupio tvrtku koja se u tajnosti bavila razvojem softvera za mobilne telefone, a ime te tvrtke je bilo Android Inc. te je Googleov projekt vezan uz mobilne telefone naslijedio ime tvrtke.

Mac

Appleova računala su se u početku zvala Macintosh, da bi to 90-ih bilo skraćeno u Mac, a svoje originalno ime su dobili po omiljenoj vrsti jabuka Jefa Raskina, zaposlenika Applea u trenutku kada se imenovalo prvo računalo s grafičkim operativnim sustavom. Zapravo se jabuke ne zovu Macintosh, već McIntosh, ali iz pravnih razloga računalo nije moglo dobiti to isto ime, pa je ono donekle izmijenjeno.

Xbox

Microsoftova igraća konzola stvorena je da Sonyju uzme kolač tog tržišta. U svojoj prvoj verziji je često bila označena kao lijepo zapakirani PC. Microsoft je u izradi Xboxa koristio što je više moguće svojih tehnologija koje su tada sve bile proizvedene za PC računala, pa je najlakše bilo zapravo napraviti modificirani PC. Microsoft je dao do znanja da se u Xboxu koristi PC tehnologija, a njen najvažniji dio je DirectX API. Prvotno ime za konzolu je bilo DirectX Box, ali ga je marketinški odjel skratio u Xbox.

iPod

Časopis Wired je saznao da je ime minijaturnom MP3 playeru dao Vinni Chieco, stručnjak posebno unajmljen za osmišljavanje imena i reklamne kampanje Appleova MP3 playera. Steve Jobs mu je objasnio da će računalo Mac biti hub (čvorište) za druge uređaje, a MP3 player je jedan od tih uređaja. Chieco je dobio asocijaciju na svemirski brod koji napuštaju kapsule (pod) i ponovo se spajaju na njega radi uzimanja goriva. Ime pod opravdao je i jednostavan i čisti dizajn playera, a dodano mu je da bi ga se označilo kao Appleov proizvod.

Sony VAIO


Ime VAIO nose sva Sonyjeva računala, a zapravo se radi o kratici koja je u početku imala značenje Video Audio Integrated Operation, da bi na desetu godišnjicu imena ta kratica bila preinačena u Visual Audio Intelligence Organizer. Osmislio ju je Timothy Hanley za Sonyjev veliki povratak proizvodnji računala. Sony je 80-ih proizvodio računala za japansko tržište, da bi oko 1990. izašao iz tog posla. Godine 1996. Sony se vraća na velika vrata i proizvodi računala za cijeli svijet, a da bi bio drukčiji od bež kutija drugih proizvođača, njegovi proizvodi dobivaju ime VAIO i nude iznad prosječne multimedijalne mogućnosti.

ThinkPad

Lenovo je vlasnik imena ThinkPad od 2005, kada ga je IBM prodao kineskoj tvrtki. Pojam ThinkPad je 1992. godine smislio istraživački odjel IBM-a, a kao inspiracija im je poslužila službena tvrtkina džepna bilježnica s kožnim omotom na kojem je bilo ispisano 'Think'. Čelništvo IBM-a je bilo skeptično prema imenu jer nije sadržavalo brojke i zvučalo je neozbiljno, ali su ga doznali novinari kojima se svidjelo, te su ga jako brzo proširili u javnosti.

GeForce

Nvidijine prve serije 3D ubrzivačkih grafičkih kartica nosile su ime Riva. Očito je da proizvođač nije bio zadovoljan imenom, a ni nama baš ne zvučni jako dobro, pa su 1999. organizirali natjecanje pod imenom 'Name That Chip'. Ime je mogao poslati bilo tko, nagrade su bile Nvidijini proizvodi. Točnije, Nvidia je tražila sedam najboljih imena i nagradila ih sa sedam Riva TNT2 Ultra grafičkih kartica. Prikupljeno je više od 12.000 prijedloga, a Nvidiji se najviše dopao GeForce. Platili su ga jednom grafičkom karticom, što je prilično jeftino po svim standardima.