INTERVJU: NIKOLA KAPRALJEVIĆ

Htio je samo biti kul, a sad šefuje ponajvećom hrvatskom IT firmom. Što je sljedeće? Južna Amerika!

03.08.2025 u 12:11

Bionic
Reading

Nikola Kapraljević, operativni direktor i jedan od ključnih ljudi Infinuma, pridružio se osnivačima još 2005. godine kada su kao studenti razvijali prvu aplikaciju s kartama. Od tada je s njima prošao sve faze razvoja – od entuzijastičnog studentskog projekta i startupa do međunarodne ekspanzije, akvizicija i suradnji s globalnim brendovima poput Porschea, Philipsa i Warner Brosa. S Kapraljevićem smo pretresli ključne trenutke tvrtke koja je 20 godina nakon osnivanja jedna od najuspješnijih u Hrvatskoj

Infinum su osnovali Tomislav Car i Matej Špoler još kao studenti FER-a. Željeli su 'biti kul i raditi na nečemu konkretnom', stoga su počeli razvijati aplikacije i proizvode. Jedan od prvih bio je mobyMAP, aplikacija s kartama gradova, koju su ponudili velikom telekom operateru. Bio je to Infinumov prvi pravi klijent, a upravo tim projektom započinje priča tvrtke.

U to vrijeme Caru i Špoleru pridružili su se naš sugovornik Nikola Kapraljević kao Android developer te Josip Bišćan i Tamara Lah Momčilović.

'Od tada smo prošli kroz brojne faze i promjene unutar kompanije, ali zadržali smo istu strast prema tehnologiji i razvoju kvalitetnih digitalnih proizvoda. Danas, 20 godina kasnije, posebno nam je drago što je naš prvi klijent i dalje s nama. To govori puno o odnosima koje gradimo i vrijednostima koje njegujemo od samog početka', govori nam Kapraljević, s kojim smo pretresli nekoliko tema - ključne prekretnica u Infinumu u dva desetljeća, daljnje globalne ambicije, širenje u Latinsku Ameriku, ali i zašto vjeruje da Hrvatska možda nikad neće biti svjetski IT hub, no da itekako može stvarati globalne tvrtke.

Kad se danas osvrnete na 20 godina Infinuma, koje biste ključne trenutke izdvojili i što vidite kao prekretnice u razvoju tvrtke?

Imam dojam da svi mi subjektivno gledamo na ključne trenutke u razvoju Infinuma, no ako govorimo o prekretnicama koje su zaista promijenile smjer kompanije, jedna od najvažnijih je joint venture s Porsche Digitalom i osnivanje Porsche Digitala Croatia 2020. godine. Naše partnerstvo s globalnim brendom poput Porschea bilo je snažna potvrda kvalitete i snage Infinuma, ali i veliki iskorak za hrvatsku IT scenu u cjelini. Time smo pokazali da se vrhunski digitalni proizvodi mogu razvijati upravo iz Zagreba i regije.

Druga velika prekretnica za nas bile su akvizicije te su nam na ovoj razini rasta postale ključni alat za daljnji razvoj poslovanja. Do sada smo ih ostvarili tri i svaka je otvorila novu fazu u razvoju tvrtke. Prva je bila akvizicija kompanije 3P Development u Skopju, gdje smo prvi put proširili poslovanje u regiji i stekli iskustvo s integracijama. Uslijedilo je preuzimanje njujorške agencije ExpandTheRoom 2023. godine, a potom i nizozemske agencije Your Majesty početkom ove godine. Svaka od tih akvizicija donijela je ne samo geografsko širenje, već i novu razinu znanja, stručnosti i tržišnog utjecaja.

Što se tiče akvizicija koje spominjete, kakve su rezultate polučile? Možemo li ih očekivati još; koliko ste fokusirani na širenje?

Do sada smo imali tri akvizicije i možemo reći da smo izuzetno zadovoljni rezultatima. Sve tri agencije i dalje uspješno posluju na svojim tržištima i bilježe vrlo dobre poslovne pokazatelje. Iako smo se jedno vrijeme fokusirali isključivo na organski rast, koji je i dalje temelj održivosti, na ovoj razini poslovanja akvizicije su ključan alat za brži iskorak.

Akvizicijama dobivamo uhodane timove koji su već prisutni na ciljanim tržištima i poznaju lokalni kontekst, od klijenata i konkurencije do poslovne kulture. To nam je važno jer želimo biti fizički prisutni tamo gdje su naši ključni klijenti kako bismo se pozicionirali kao lokalni partner i mogli pružiti višu razinu usluge.

Proces akvizicije kod nas uvijek kreće temeljnim screeningom tržišta: analiziramo konkurenciju, potrebe klijenata i širu poslovnu klimu. Uz sve to, ključan kriterij nam je da se razumijemo i poslovno i kulturno, jer vjerujemo da bez toga suradnja ne može dugoročno uspjeti.

Što se tiče budućnosti, širenje nam je već nekoliko godina strateški fokus, posebno na tržištima zapadne Europe i SAD-a. U posljednje dvije i pol godine uložili smo 7,5 milijuna eura, a u iduće dvije planiramo uložiti dodatnih 14 milijuna eura u akvizicije.

Nikola Kapraljević o Infinumu danas:

'Danas je Infinum globalna tehnološka kompanija koja pokriva cijeli ciklus razvoja softvera – od konzaltinga, strategije, dizajna i razvoja digitalnih proizvoda do implementacije, sigurnosti i održavanja. Fokusirani smo na izradu kompleksnih tehnoloških rješenja i enterprise sustava, a sve češće radimo i na projektima koji uključuju AI i machine learning.

Naši klijenti dolaze iz različitih industrija, od automobilske, financijske, zdravstvene i telekomunikacija, do medija i maloprodaje. Suradnju gradimo s globalnim brendovima poput Porschea, Philipsa i Warner Brosa, ali i s inovativnim startupima te srednje velikim tvrtkama kojima pomažemo u njihovoj digitalnoj transformaciji.

Trenutno imamo urede u Zagrebu, Ljubljani, Skopju, Podgorici, Amsterdamu, Londonu i New Yorku, a zapošljavamo i surađujemo s nešto više od 400 ljudi. I dalje rastemo, ali radimo to promišljeno, s fokusom na kulturu, kvalitetu i dugoročnu održivost.

Što se tiče talenata, u Hrvatskoj i regiji ne susrećemo veće izazove, a tijekom godina smo izgradili snažan employer brand, ponajviše zahvaljujući inicijativama kao što je Infinum Academy. Trenutno nešto više izazova imamo na zapadnim tržištima, gdje naš brend još nije toliko poznat, ali to je i prilika na kojoj intenzivno radimo.'

Udvostručili ste prihode na američkom tržištu nakon preuzimanja njujorške agencije ExpandTheRoom. Koja je vaša strategija za SAD i gdje vidite najveće prilike?

Sjedinjene Američke Države za nas su i dalje tržište velikog potencijala, s brojnim prilikama za širenje portfelja klijenata. Tržište je veliko, raznoliko i vrlo dinamično, a upravo u takvom kontekstu naša tehnička ekspertiza i iskustvo dolaze do izražaja, što su američki klijenti vrlo brzo prepoznali.

Kada smo 2023. preuzeli njujoršku agenciju ExpandTheRoom, radilo se o vrlo kvalitetnom, ali manjem timu s oko 20 zaposlenika. No nakon akvizicije i integracije s Infinumom, agencija je postala atraktivnija većim klijentima, onima koji često traže partnere s većim kapacitetom i širim spektrom kompetencija. Kao rezultat toga, u manje od dvije godine udvostručili smo prihode na američkom tržištu.

U sljedećih godinu dana naša strategija temelji se na organskom rastu s fokusom na zapošljavanje u SAD-u te stvaranje preduvjeta za širenje operacija u Latinsku Ameriku, što će nam omogućiti još kvalitetniju podršku američkim klijentima. Ako sve bude išlo prema planu, krajem 2026. planiramo početi razmatrati i akviziciju na tržištu LatAm kao prirodan nastavak regionalnog širenja.

Infinum je nastao u vremenu u kojem nije bilo iPhonea, Instagrama ni današnjeg digitalnog ekosustava. Koliko vam je to pomoglo da učite i razvijate se u hodu, bez unaprijed postavljenih pravila igre?

To je stvarno bilo neko drugo vrijeme, sam začetak ozbiljnog domaćeg digitalnog tržišta. Mnoge kompanije tada nas nisu shvaćale ozbiljno, a IT industrija u Hrvatskoj bila je još u povojima. Mobile aplikacije nisu ni postojale – prvi iPhone izašao je tek dvije godine nakon što smo osnovali Infinum.

Morali smo uložiti puno vremena i energije u edukaciju tržišta, objašnjavati što radimo, zašto su digitalni proizvodi važni i kako tehnologija može pomoći poslovanju. Nismo imali unaprijed zacrtan put, pa smo ga morali stvarati sami, što nam je i odgovaralo.

Tada smo još bili u 'nabrijani studenti' modu – samo smo htjeli raditi nešto kul, po svojim pravilima. Znali smo da želimo otvorenu kulturu i suradnju, i trudili smo se to prenijeti na timove oko nas, a pritom nismo bili svjesni da organiziranjem edukacijskih događaja, konferencija i sličnog zapravo gradimo tada neku novu scenu razvoja digitalnih proizvoda. Rastom mobilnih platformi, rasli smo i mi – etablirali smo se na domaćem tržištu i dokazali kroz veće projekte.

And the rest… is not just history, nego puno truda, rada i navigiranja kroz brojne promjene u ovih 20 godina.

Kako balansirate globalne ambicije s lokalnim korijenima i timom?

Infinum je hrvatska kompanija, sa sjedištem u Zagrebu, i na to smo ponosni. No kako smo od samih početaka težili globalnom tržištu, tako i mi kao organizacija postajemo sve više globalni. U posljednje dvije do tri godine došli smo do toga da je gotovo 25 posto naših zaposlenika izvan Hrvatske. To je rezultat promišljenog širenja – trudimo se biti prisutni na tržištima na kojima su i naši klijenti jer vjerujemo da je teško iz jedne zemlje u potpunosti razumjeti kulturu i poslovne procese drugih tržišta. To možda nije presudno kod manjih projekata, ali kada radite s velikim kompanijama, lokalni kontekst postaje izuzetno važan.

Dakle lokalna prisutnost otvara vrata ozbiljnijim projektima i kvalitetnijim suradnjama, ali traži i specifične strateške odluke te značajna ulaganja. Taj izazov ne vidimo kao teret, nego kao prirodan korak u razvoju tvrtke koja želi ostati konkurentna na svjetskoj razini.

Kakvu ulogu vidite za umjetnu inteligenciju u razvoju digitalnih proizvoda u sljedećih pet do 10 godina? Koristite li u agenciji AI, uz vječno pitanje – hoće li ta tehnologija zamijeniti ljude i ukinuti radna mjesta?

Umjetna inteligencija za nas nije nešto novo, već godinama razvijamo AI rješenja za globalne klijente. Radili smo na svemu, od sustava za personaliziranu preporuku recepata ili pametnog upravljanja energijom do analize medicinskih slika i automatizirane zaštite privatnosti na cestama.

U posljednje dvije godine napravili smo korak dalje i počeli primjenjivati AI u gotovo svim fazama razvoja proizvoda – od strategije i dizajna do razvoja i testiranja. Pristupamo tome strukturirano, etično i praktično. U praksi je AI alat koji osnažuje naše ljude da brže i pametnije isporučuju vrijednost klijentima, ali ne zamjenjuje stručnost i kontekst koji donosi čovjek. Naš je cilj u narednom periodu s našim stručnjacima testirati i naučiti koristiti ove alate jer jedino tako ostajemo komparativni.

Naravno, sve to traži značajna ulaganja u edukaciju, alate i sigurnosne standarde, tako da u ovom trenutku ne mogu reći da AI donosi velika ubrzanja ili smanjenje troškova - štoviše. No vjerujemo da je to strateško ulaganje u dugoročnu relevantnost. Klijenti u budućnosti neće pitati koristimo li AI, to će se podrazumijevati. Ono što će ih zanimati jest znamo li ga koristiti pametno i odgovorno.

Koji trend u tehnologiji vas osobno najviše intrigira?

Definitivno AI. Iako sam u ovom poslu gotovo 20 godina, nikad nisam vidio da se neka tehnologija razvija tom brzinom i s tolikim utjecajem. Zanima me ne samo tehnološka strana, već i kako ćemo se kao industrija i društvo prilagoditi ovoj promjeni.

Može li Hrvatska postati hub za globalne IT igrače? Kako ocjenjujete tehnološku scenu i priliku za hrvatske IT tvrtke?

'Mislim da trebamo biti realni – Hrvatska je premalo tržište da bismo postali pravi globalni IT hub u klasi najvećih svjetskih središta. No unatoč tome, za našu veličinu imamo impresivan broj ozbiljnih i uspješnih kompanija: Infobip, Rimac, Photomath, Fonoa, Aircash… to su sve primjeri tvrtki koje izvanredno rade na globalnoj sceni.

Što se tiče tehnološke scene, rekao bih da imamo jaku bazu znanja i dosta poduzetničkog iskustva, ali ono što nam trenutno nedostaje su nove priče. Većina najuspješnijih tvrtki koje danas ističemo nastala je prije dosta godina. Volio bih vidjeti više mladih koji se odlučuju na vlastite pothvate, koji su hrabri i ambiciozni. Trenutno ne vidim puno novih imena koja dolaze s nečim disruptivnim ili drugačijim.

Dakle ne vjerujem da ćemo postati globalni hub, i to je u redu. Istovremeno vjerujem da možemo stvarati odlične kompanije s globalnim dosegom ako mladima damo podršku, alate i uzore koji će ih motivirati da krenu tim putem.'

Iz Infinuma su nikli Productive i Porsche Digital Croatia. Čime se danas te tvrtke bave, kako posluju i koliko je Tomislav Car i dalje uključen u Infinum?

Tako je, iz Infinuma su proizašle dvije uspješne tvrtke: Productive i Porsche Digital Croatia.

Productive je alat koji smo prvo razvijali interno kako bismo lakše upravljali poslovanjem Infinuma. No s vremenom smo prepoznali njegov potencijal i odlučili ga izdvojiti u zasebnu SaaS kompaniju da bi dobio pun fokus koji u Infinumu, u sklopu klijentskog poslovanja, nikad nije imao. Danas Productive vodi Tomislav Car, tvrtka ima više od 100 zaposlenika i uspješno posluje na globalnom tržištu. Tomislav je u Infinumu ostao aktivan u savjetodavnoj ulozi.

Porsche Digital Croatia je također postala samostalna kompanija koja danas zapošljava više od 150 stručnjaka. Vlasnički više nismo povezani – prije otprilike godinu i pol prešla je u stopostno vlasništvo Porsche Digitala. Posebno mi je drago što su i Productive i PDC, baš kao i Infinum, više puta nagrađeni kao najbolji poslodavci, za što vjerujem da govori u prilog tome da se aktivno trudimo voditi brigu za ljude. Fora mi je da se taj 'DNK' zadržao u svim firmama koje su potekle od Infinuma. Obje kompanije danas samostalno ostvaruju lijepe rezultate i rastu.

Kad razmišljate o idućih 20 godina Infinuma, što biste željeli da tvrtka postigne? Kakvi su vam ciljevi i planovi, kratkoročno i dugoročno?

Ne bih se obećavao za 20 godina, ali u naredne dvije imamo vrlo konkretne planove. Fokus nam je pozicionirati Infinum još jasnije kao globalnog igrača, i to daljnjim širenjem usluga i tržišta.

Planiramo diversificirati poslovanje – više raditi na projektima iz područja data inženjeringa, AI-a, kibernetičke sigurnosti, ecommercea i drugih segmenata za kojima vidimo stvarne potrebe na tržištu. Gradimo prisutnost u Latinskoj Americi, a u sljedeće dvije godine planiramo i dvije do tri nove akvizicije na tržištima zapadne Europe i SAD-a, koje će nam pomoći u ostvarivanju tih ciljeva. Ako sve bude išlo prema planu, do kraja 2026. želimo doseći 45-50 milijuna eura prihoda.

Kad dođemo do te razine, plan je osigurati kapital za sljedeću fazu rasta. Ukratko, planiramo nastaviti rasti promišljeno, ali i ambiciozno.

Da se možete vratiti u 2005., što biste savjetovali tadašnjem Nikoli?

Da ranije pusti bradu.