MRŠAVA GODINA

Hrvatima crowdfunding sve slabije ide

10.01.2017 u 15:40

Bionic
Reading

Globalno gledano, crowdfunding i dalje bilježi rast iako je vidljivo sazrijevanje globalnog tržišta. U Hrvatskoj je, na žalost, zabilježen negativni trend. Ova bi godina, procjenjuje se, mogla biti zanimljivija

Prema izvješću analitičke tvrtke specijalizirane za grupna financiranja CrowdSurfer u proteklih 12 mjeseci putem različitih modela i platformi grupnog financiranja prikupljeno je čak 22 milijarde dolara u tri milijuna kampanja. Ističu kako i dalje raste broj platformi za crowdfunding

Godinu je obilježila deregulacija grupnog financiranja po modelu vlasničkih udjela u Sjedinjenim Državama čime je ovakav način ulaganja postao dostupan običnim građanima, ali u vrlo ograničenim obliku za startupe. Krajem prošle godine jedna od najvećih svjetskih crowdfunding platformi Indiegogo otvorila se za ovakav način financiranja. Pozitivne učinke tek treba očekivati.

Tri najveće svjetske crowdfunding platforme učvrstile su svoje tržišne pozicije. Kickstarter se fokusira na kreativnu i potrošačku industriju s opreznom ekspanzivnom strategijom. Do sada je putem njega prikupljeno gotovo tri milijarde dolara u 120 tisuća projekata.

Indiegogo agresivnom politikom usvajanja i izbacivanja novih usluga povrh grupnog financiranja otima postprodajne procese Kickstarteru, a već sada 'posluju' u cijelom svijetu za razliku od Kickstartera.

Od Kickstartera se razlikuju i po tome što su se otvorili i za financiranje vlasničkih udjela te u partnerstvu s MicroVenturesom već ostvarili prve uspješne kampanje. Do sada je na Indiegogou prikupljena jedna milijarda dolara.


Treći velikaš GoFundMe na financijskom planu stoji bolje od obje prethodne s ukupno prikupljenih preko tri milijarde dolara. Radi se o crowdfunding platformi koja radi isključivo na modelu donacija i za sada je dostupna samo u Americi. Budući da uživa veliku financijsku potporu fondova za rizična ulaganja (venture capital) došlo do promjena na čelu kompanije za očekivati je da će uskoro krenuti osvajati i druga tržišta.

Nedavno objavljeno istraživanje na blogu Crowdfunding.hr pokazuje kako se u Hrvatskoj ove godine dogodio blagi pad u odnosu na prošlu godinu unatoč brojnim aktivnostima za popularizaciju ovakvog načina financiranja u protekloj godini, kao što su CF Dox Zagreb, Crowdfunding akademija i Crowdfunding konvencija

U domaćim je crowdfunding kampanjama u protekloj godini prikupljeno je 2,3 milijuna kuna, odnosno 13 milijuna kuna ukupno do danas.

'Na globalnoj razini vidimo usporavanje i diverzifikaciju industrije grupnog financiranja. Jedna od najaktivnijih kategorija na Kickstarteru, računalne i društvene igre, po prvi puta zabilježila je manji broj projekata i novca nego prethodnih godina.

Čini i se da su domaći pokretači shvatili koliki je trud potrebno uložiti u kampanju što je rezultiralo manjim brojem projekata', komentirao je rezultate istraživanja autor bloga Crowdfunding.hrHrvoje Hafner

'Međutim, u Hrvatskoj postoje mnogi pokretači koji u ovome trenutku marljivo rade na svojim proizvodima, a koji su najavljivali da će proizvode lansirati upravo putem crowdfundinga. Smatram da će 2017. biti puno zanimljivija od prethodne,' dodao je Hafner.


Ove godine pokrenuto je 49 projekata uglavnom na platformi Indiegogo, od kojih je tek njih 12 prikupilo traženi iznos.

Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2016. pao je na 6.163, što je manje nego i u 2014. godini. Pokretači kampanja su i ove godine fokusirani na društveno korisne projekte. Tek je manji broj iz domene kreativne i proizvodne djelatnosti.

Kampanja godine s najviše prikupljenog novca i najviše podržavatelja je kampanja za poboljšanu verziju uređaja za mjerenje minerala u tijelu Vitastiq s gotovo 300 tisuća prikupljenih dolara i gotovo 2.000 podržavatelja.

Crowdfunder godine, osoba koja je najviše doprinijela popularizaciji crowdfundinga u protekloj godini bio je Dean Vranić, pokretač Vitastiqa.

Crowdfunding je alat koji predstavlja prekretnicu u demokratizaciji globalne tržišne utakmice i otvara priliku svakome da postane globalni subjekt. U tome leži prilika za sve nas male koji se sada ravnopravno možemo nositi s bilo kojim svjetskim igračima', kaže Vranić.

Najviše vremena potrebno je uložiti u osmišljavanje proizvoda koji mora biti zanimljiv. Ne treba, međutim, zanemariti ni samu kampanju, to jest komunikaciju s potencijalnim podržavateljima, jer čak i prosječan proizvod može ostvariti odlične rezultate ako se dobro prezentira, poručuje Vranić.

'Kampanja ne mora izgledati profesionalno ali mora biti u skladu s onim što tražite i nudite. Jako je važno održavati konstantnu komunikaciju s njima putem objava u samoj kampanji te se potruditi oko pojavljivanja na raznim internet portalima i tiskovinama u vidu PR članaka. Nemojte se ustručavati izgraditi direktan kontakt s glavnim ljudima crowdfunding platformi na kojima ste se odlučili lansirati svoju kampanju te pri tome tražiti od njih savjete', zaključuje Vranić.