POTENCIJALNO OPASNO TIJELO

Golemi asteroid uskoro prolazi kraj Zemlje

27.10.2011 u 13:55

Potencijalno opasan asteroid 2005 YU55, promjera 400 metara, proći će 8. studenog na oko 324.600 km od Zemlje, odnosno na 85 posto udaljenosti od našeg planeta do Mjeseca

Budući da će proći tako blizu i da je tako velik, astronomi već namještaju teleskope i planiraju istraživanja - među ostalima, pratit će ga radioteleskopi Goldstone i Arecibo. Promatranja će početi 4. studenog.

Asteroid 2005 YU55 čest je gost u blizini Zemlje, no ove će godine biti najbliži u proteklih 200 godina. Otkrio ga je Robert McMillan iz Spacewatch programa u Arizoni 28. prosinca 2005. godine. Površina mu je tamnija od ugljena, pa spada u asteroide tipa C - tamne ugljikove objekte. Najbliži Zemlji bit će kasno 8. studenog i rano 9. studenog, kada će dostići magnitudu 11, što znači da neće biti vidljiv golim okom, ali će se moći vidjeti amaterskim 15-centimetarskim teleskopima ili profesionalnim dvogledima. Jedini problem bit će praćenje jer će se kretati vrlo brzo u odnosu na ostale objekte. Bit će to zapravo najbliži prolet s najvećom magnitudom sjaja od 1976. godine do 2028. Usto treba istaknuti da prolazak asteroida 2010 XC15 na 0,5 udaljenosti Zemlja-Mjesec, 1976. nitko nije vidio jer je otkriven tek 2010.

Teleskop Arecibo napravio je niz snimki 2005 YU55 od 19 do 21. travnja 2010. godine. Na njima se jasno vidi njegov sferni oblik i njegova tamna boja (pogledajte gore).

Asteoridi nose i naša imena

Braća Stefan i Aleksandar Cikota zaslužni su za otkriće 3.100 tijela od kojih 12 NEO objekata. Mnogima od njih nadjenuli su imena po hrvatskim gradovima. Tako jedan, veličine između dva i tri kilometra, nosi ime Zagreb. Od 2006. do 2009. godine surađivali su sa španjolskom grupom na zvjezdarnici La Sagra, koja se tada zbog ogromnog broja mjerenja i otkrića razvila u 'sky survey' poznat pod nazivom 'La Sagra Sky Survey' (LSSS).

Kada bi 2005 YU55, težak oko 50 milijuna tona, udario u Zemlju, stvorio bi krater dubine veće od tri kilometra, dok bi se zona razaranja protezala na nekoliko desetaka kilometara. Izbačeni materijal letio bi na udaljenosti od 10-ak kilometara od kratera. Razmjeri uništenja ovisili bi o njegovu sastavu, brzini i kutu pod kojim bi pao. Za razliku od asteroida promjera 1.000 metara ili više, izazvao bi katastrofu lokalnih razmjera.

Prilikom skorog proleta asteroid neće ni na koji način utjecati na Zemlju. Približavat će se iz pravca Sunca, pa će u početku biti teško vidljiv. Iako spada u potencijalno opasne objekte, NASA-ini stručnjaci ističu da nema nikakve šanse da će u Zemlju udariti još najmanje 100 godina. Sljedeći bliski susret trebao bi se dogoditi 2028. godine, kada će proći na 65 posto udaljenosti Zemlja – Mjesec.

Hrvatski astronom-amater Stefan Cikota, kaže da većina novootkrivenih asteroida spada u glavni asteroidni pojas koji se nalazi između Marsa i Jupitera i sadrži 98,5% svih do sada poznatih asteroida.

'Nama su posebno zanimljivi tzv. Near Earth Objekti (NEO) jer kao što sam naziv kaže, orbite su im takve da Zemlji mogu doći poprilično blizu', rekao je za tportal Cikota i dodao: 'Javnost najčešće zanima kolike su šanse da nas takvo tijelo pogodi. Vjerojatnost sudara je vrlo mala, ali ipak postoji što je dobar razlog da ih pozorno pratimo. Mali objekti promjera od nekoliko metara nisu opasni jer gotovo cijeli izgore u atmosferi. Pravu opasnost čine velika tijela, promjera nekoliko stotina metara, no ona su izrazito rijetka'.