ČUDA SVEMIRA

'Najnasilnija točka svemira': Astronomi otkrili kvazar 500 trilijuna puta svjetliji od Sunca

21.02.2024 u 09:38

Kvazar je smješten 12 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje, a njegova crna rupa raste brže od ičeg što smo dosad otkrili

Znanstvenici su otkrili blještavi kvazar 500 trilijuna puta svjetliji od Sunca. Riječ je o, kažu, najsvjetlijem i 'najnasilnijem' mjestu u svemiru.

Ogromna crna rupa koja ga napaja navodno je između 17 i 19 milijardi puta veća od Sunčeve mase i raste najbržom stopom ikada viđenom. Kvazari su, piše Sky News, svijetle jezgre 'aktivnih galaksija' - galaksija koje imaju supermasivne crne rupe što troše ogromne količine materije. Rekordni kvazar, koji je otkrio australski tim, svakog dana proguta ekvivalent našeg Sunca dok u sebe uvlači velike količine plina.

Rotirajući plinoviti disk smješten oko njegove crne rupe uspoređen je s kozmičkim uraganom za koji stručnjaci kažu da emitira toliko energije da je više od 500 bilijuna puta svjetliji od Sunca. 'Ovaj kvazar je najnasilnija poznata točka svemira', rekao je glavni autor Christian Wolf s Australskog nacionalnog sveučilišta.

Kad su ga 1980. otkrili, mislili su da je riječ o zvijezdi, no prošle godine klasificiran je kao kvazar nakon promatranja pomoću periskopa u pustinji Atacama u Australiji i Čileu. Astronomi su sad uvjereni da crna rupa ekvivalentna 370 sunaca godišnje, što otprilike iznosi jedno dnevno i čini je najbrže rastućom crnom rupom dosad, prema Europskom južnom opservatoriju (ESA).

Točno ime kvazara je J0529-4351, a udaljen je 12 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje. 'Uzbudljiva stvar u vezi s ovim kvazarom je to što se skrivao na vidljivom mjestu i što je prije bio pogrešno klasificiran kao zvijezda', rekao je astrofizičar sa Sveučilišta Yale Priyamvada Natarajan - koji nije bio uključen u studiju.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Astronomy.