TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

TV serije koje smo voljeli, ali su nas na kraju razočarale

17.05.2014 u 08:08

Bionic
Reading

Izraz 'preskočiti morskog psa' dolazi iz američkog televizijskog svijeta (izvorno: jump the shark) i označava trenutak u kojem neka popularna TV serija prestaje biti ono što je nekada bila. Izraz potječe iz epizode starije američke serije 'Sretni dani', u kojoj popularan lik Fonzie doslovno na vodenim skijama preskače morskog psa, nakon čega se, prema općem konsenzusu, ta serija pretvorila u vlastitu karikaturu

Ljubitelji televizijskih serija diljem svijeta neprekidno se prepiru oko toga je li koja serija preskočila morskog psa ili nije, kada ga je preskočila, je li se od tog skoka uspjela oporaviti i je li takvo prosuđivanje uopće pošteno, no činjenica jest da zamjetan broj TV serija u nekom trenutku napusti svoj izvorni, uspješan, pametan, smiješan ili na neki drugi način zabavan pravac i zbog nekog događaja postane nešto drugo, najčešće lošije. Među najčešćim uzrocima preskakivanja morskog psa vodeću ulogu igra sparivanje dvaju likova u sretnu vezu (takvo je što posebno pogubno za humoristične serije, koje u takvim situacijama prečesto gube komični potencijal, zaustavljaju razvoj likova i pretvaraju se u sapunicu), pri samom je vrhu odlazak nekoga od glavnih likova iz serije, a ne treba zanemariti ni pozadinske razloge, kao što je odlazak glavnih scenarista koji su dotad udarali ritam i ton seriji.

U nastavku vam donosimo nekoliko naših kandidata za najistaknutije preskakivače morskog psa u svijetu serija koje smo nekada voljeli, a onda su se pretvorile u nešto sasvim drugo ili - ako baš ne u nešto sasvim drugo - postale su zamjetno lošije nego prije. Ako se u nekim slučajevima ne slažete - ne brinite, to je i draž priče o preskakivanju morskoga psa. Riječ je, naime, o jednoj od omiljenih rasprava među fanovima serija, koja gotovo uvijek završava u žustroj (i, ruku na srce, ni zbog čega važnoj) polemici.

Prijatelji
Hrpa obožavatelja ovog sitcomovoskog megahita tvrdit će vam da 'Prijatelji' nikada nisu skakutali preko ajkulice i istina je da je ova serija svoje takve momente znala preživjeti bolje nego mnoge druge. No isto tako, vjerojatno nema humoristične serija koja se toliko bavila spajanjima i razdvajanjima parova, porođajima i vjenčanjima, što je sve prilično opasan teren, jer gotovo neizbježno vodi u ljigu. Da stvar bude još gora, čak su četiri prijateljske sezone počinjale/završavale vjenčanjima ili zarukama - četvrta je završila i peta počela Rossovim nezgodnim vjenčanjem u Londonu tijekom kojega pogrešno izgovori mladenkino ime, prelazak s pete na šestu odvio se u kapelici u Las Vegasu, gdje su se Monica i Chandler naumili vjenčati, ali nisu, no umjesto njih su se vjenčali pijana Rachel i Ross, sa šeste na sedmu svjedočili smo zarukama, a sedme na osmu vjenčanju Monice i Chandlera. Pravo je čudo da serija svaki put nije otišla dođavola. No konačni jump the shark moment dogodio se ipak s prijelaza iz osme u devetu sezonu, gdje Rachel rađa svoje i Rossovo dijete. Serija se, po mišljenjima brojnih fanova, nikada nije oporavila od toga - uslijedilo je kretensko sparivanje Rachel i Joeyja te brojni drugi klimavi momenti pa je na kraju desete sezone zapravo bilo krajnje vrijeme da se rastanemo od ekipe iz Central Perka.

Rachel rađa dijete u 'Prijateljima'



Dva i pol muškarca
U seriji 'Dva i pol muškarca' nekoliko je sjajnih i komičnih likova, kao što su majka Evelyn, kućna pomoćnica Bertha, opaljena susjeda Rose, pa čak i Charlijev brat Alan. Ispostavilo se, međutim, da nijedan od tih likova ne može spasiti seriju nakon što je iz nje otišao Charlie Sheen i njegov fikcijski imenjak Harper te da je uvođenje lika Waldena u izvedbi zgodnog, ali bezveznog Ashtona Kutchera čisti promašaj. Doda li se na to još odlazak 'polovice' muškarca Jakea Harpera i njegovo zamjenjivanje Charlijevom izvanbračnom kćeri, katastrofa postaje još gora. Seriju na životu drži još samo snažna reklamna mašinerija iza producentske kuće moćnoga Chucka Lorrea.


Sprovod Charlieja Harpera u seriji 'Dva i pol muškarca'


Dr. House

Fanovi se tu natječu jedan s drugim u nabrajanju koliko je sve puta House preskočio morskog psa. Po nekima je to već na kraju treće sezone, kada otpušta svoj prvobitni tim i angažira novi, po drugima trenutak kada jedan član drugoga tima nenadano počini samoubojstvo, po trećima onaj kada House odlazi na odvikavanje od droga i vraća se kao potpuno drugi lik, ali najviše je onih koji viču: 'House i Cuddy! House i Cuddy!' Kao i u mnogim drugim slučajevima, samo što ovdje nije bila riječ o humorističnoj seriji, ni Houseu nije pomoglo sparivanje dvoje istaknutih likova, u kojemu se pogubilo dosta seksualne napetosti i interakcije između bolničke šefice i nestašnog doktora.

House i Cuddy


Kućanice
Nikako nam nije jasno kako je ova serija uspjela preživjeti više od dvije sezone, jer iako je na početku - u prvoj sezoni - bila izvrsna i zabavna varijanta priče na fabularnoj liniji 'što bi bilo s curama iz Seksa i grada da su se poudavale i preselile u predgrađe', ovaj se draguljčić Marka Cherryja već u drugoj sezoni pretvorio u nešto sasvim drugo. Još je neko vrijeme bio razmjerno gledljiv ako ste ga prihvaćali kao pomaknuti soap, ali već negdje od treće-četvrte sezone serija je jednostavno postala užasna, da bi se na kraju pretvorila u doista bizarnu karikaturu. Ostala bi nam u mnogo boljem sjećanju da je otkazana nakon prve, eventualno druge sezone.


Promo za drugu sezonu 'Kućanica'


Gilmoreice
Jedan od onih slučajeva kada serija nije dobro podnijela odlazak glavne scenaristice. Amy Sherman (tada još i Palladino), autorica odgovorna za karakteristične brzinske dijaloge između Lorelai i Rory Gilmore, beskrajne popkulturne reference, jedan od najupečatljivijih (premda potpuno nerealan) odnos majke i kćeri na televiziji, fantastičan prikaz disfunkcionalne obiteljske dinamike kroz (također sjajne) likove Emily i Richarda Gilmorea i idiličan svijet mjestašca Stars Hollowa, u kojem su obitavali suludi i presmiješni likovi kao što su Kirk ili recepcioner Michel - napustila je seriju nakon pete sezone i u šestoj se sezoni to itekako primijetilo. Okosnica cijele serije - Lorelai Gilmore - odjednom se od samostalne, neovisne, turbointeligentne mlade majke pretvorila u cmizdravu Lukeovu djevojku kojoj je veza s vlasnikom lokalne zalogajnice apsolutna opsesija, a njezina kći Rory - to su neki fanovi najviše zamjerili cijeloj priči - počela je razvijati ozbiljnu i dugotrajnu vezu s iritantnim mladim bogatašićem Loganom. I danas će vam ljubitelji ove serije mrtvo-hladno reći da nakon pete sezone možete mirno prestati s gledanjem, i mi se uglavnom s njima slažemo.


Rory u Loganovu svijetu ekstremnih bogataških partyja


Lost
Sa serijom koja je imala toliko momenata na koje bi svaki normalan čovjek pomislio: 'Dobro, kojih su se sredstava za čišćenje ovi napili prije nego što su zaključili da bi ovo bila dobra ideja' i koja je od dramatizirane verzije reality showa uspjela postati 'X Files', ali bez ijednog skeptika ili glasa razuma koji bi lupao protutezu - teško je odabrati samo jedan trenutak preskakanja morske nemani. No pasionirani gledatelji ove serije uglavnom se slažu da se shark jumping dogodio negdje oko pete epizode treće sezone, kada čudnovati crni dimni zlikovac ubije Nigerijca gospodina Eka. Dosta je dotadašnjih ljubitelja ove serije na to reklo: 'E, pa sad STVARNO!' što je za seriju s toliko ridikuloznih i napušenih ideja kao što je 'Lost' zbilja uspjeh. Uspjeli su ga, doduše, nadmašiti još većim razočaranjem u zadnjoj sezoni i finalu, ali o tome drugom prilikom.


'Smoke monster' u seriji 'Lost'


Trava
Ponekad - po našem mišljenju pogrešno - nazivana proto-Breaking Badom, ova je serija o suburbanoj dilerici žiže u prve dvije sezone još bila i zgodna, ponajviše zahvaljujući fantastičnoj Mary Louise Parker, njezinoj neobičnoj inteligenciji i još neobičnijim susjedima u naselju Agrestic. No kada je na kraju treće sezone Agrestic izgorio zahvaljujući njezinu gangsterskom partneru i kada se dilerica iz predgrađa Agrestica preselila k nekoj staroj tetki u pohabano mjesto uz obalu, to je postala sasvim druga serija koju mnogi, uključujući i autoricu ovoga članka, više nisu imali volje gledati.


Kraj treće sezone 'Trave', Majestic gori


Kafić 'Uzdravlje'
Jedan od najlegendarnijih sitcomova u američkoj televizijskoj povijesti nije baš potpuno propao zbog odlaska nekih ključnih likova, ali ga je ta smjena bez ikakve sumnje zauvijek promijenila. Fenomenalno iritantna Diane dugo je bila jedan od najjačih humorističnih momenata cijele serije i iako ju je zamijenila također prilično smiješna i zabavna Kirstie Alley, to više nije bilo to. Interesantno, ali zamjena preminulog Coacha Woodyjem Harrelsonom nekako je bolje prošla.


Odlazak Diane iz 'Cheersa'


U uredu
Američka varijanta serije 'U uredu' jedna je od rijetkih franšiza koja se prelaskom preko bare poboljšala, a ne pogoršala, uvelike zahvaljujući Steveu Carellu, koji je u ulozi blesavog šefa korporacijske podružnice tvornice papira u Scrantonu bio mnogo dopadljiviji, pa i smješniji nego Ricky Gervais u izvornoj, britanskoj verziji. Imao je 'Office' i drugih vrijednih likova, ponajviše suludog Dwighta Schrutea, pomalo jezovitog Creeda, šašavu Kelly Kapur i brojne druge, ali dvoje vjerojatno najdosadnijih likova u seriji bili su Jim i Pam, uredski slatkiši koji su zaljubljeni od prve epizode prve sezone, ali stupaju u vezu negdje u trećoj ili četvrtoj sezoni, tko bi se više sjetio. To je bio prvi trenutak shark-jumpinga, nakon čega je, ako ništa drugo, to dvoje potpuno izgubilo bilo kakvu zanimljivu dimenziju te su postali statični likovi za koje bi bilo najbolje da su odselili iz Scrantona i maknuli se iz serije nakon svojeg (doduše vrlo zabavnog) vjenčanja. Konačno preskakanje morskog psa dogodilo se, međutim, tek odlaskom Michaela Scotta/Stevea Carella iz serije. Nakon toga serija je više-manje izgubila poantu. Svi su likovi i dalje bili fora, scenaristi su i dalje pisali zgodne situacije, ali kao da više nije bilo ni poante ni razvoja ni zajedničke točke koja je povezivala djelatnike u uredu.


Odlazak Michaela Scotta iz 'Ureda'


Domovina
Što reći? Serija koja se krajem svoje prve sezone iz trilersko-špijunsko-psihološke drame pretvorila više-manje u '24', samo s boljim glumcima. Velika šteta. Brojni gledatelji slažu se s time da su autori američke verzije ove izvorno izraelske serije zapravo pogriješili kada su priču s Brodyjem razvukli na više sezona. Njegova je motivacija postala neuvjerljiva, Carrieni postupci blesavi, cijela priča iznimno nategnuta. Sve bi se to izbjeglo da su zadržali glavne likove iz CIA-e, ali u svakoj sezoni obrađivali neki novi slučaj, kao što su u prvoj Brodyjev, ali ne. Serija je, na gledateljsku veliku žalost - jer počela je sjajno - morskog psa preskočila već krajem prve sezone.


Finale prve sezone 'Domovine'