VIŠE OD 200 ULOGA

Preminuo Udo Kier: Otišao je glumac čiji je prodorni pogled proganjao generacije

24.11.2025 u 09:38

Bionic
Reading

Njemački glumac Udo Kier, jedno od najprepoznatljivijih lica europske i američke kinematografije, preminuo je u 81. godini u Palm Springsu. U karijeri dugoj gotovo šest desetljeća ostvario je više od 200 uloga i surađivao s nekim od najvećih redatelja našeg vremena, od Fassbindera i Von Triera do Van Santa i velikih holivudskih studija

Udo Kier, legendarni njemački glumac koji je svojim prodornim pogledom i ekscentričnim interpretacijama obilježio i europsku i američku kinematografiju, preminuo je u 81. godini. Vijest je potvrdio njegov partner Delbert McBride, dok je prijatelj Michael Childers objavio da je Kier umro u nedjelju ujutro u bolnici u Palm Springsu. Uzrok smrti nije naveden.

Tijekom bogate karijere Kier je ostvario više od 200 filmskih i televizijskih uloga te postao sinonim za hipnotične negativce, dekadentne aristokrate, vampirske spodobe i galeriju nezaboravnih čudaka. Pojavljivao se u filmovima, serijama, glazbenim spotovima, pa čak i videoigrama.

'Ako već glumim male ili epizodne uloge, bolje je biti zao i uplašiti ljude nego igrati poštara koji ide kući ženi i djeci. Takve se uloge pamte', govorio je jedann od najposebnijih europskih glumaca, koji nije trebao glavne uloge da bi obilježio čitavu epohu.

'Sto mojih filmova je loše, pedeset može proći uz čašu vina, a pedeset je stvarno dobro', znao je reći. Malo tko je toliko skromno opisao karijeru koja je bila sve samo ne obična.

Od ruševina do filma

Rođen je 1944. kao Udo Kierspe u Kölnu. Nekoliko sati nakon njegova rođenja savezničke bombe pogodile su bolnicu, a beba i majka spašeni su iz ruševina. Od djetinjstva u poslijeratnoj Njemačkoj nosio je teška sjećanja: siromaštvo, težak rad i nepostojanje osnovnih uvjeta. 'Nismo imali toplu vodu do moje sedamnaeste godine', rekao je.

Kao tinejdžer radio je u tvornici, odlučan pobjeći iz bijede. Sa šesnaest godina u radničkom je baru upoznao mladog Rainera Wernera Fassbindera, što će se kasnije pokazati sudbonosnim. Nakon preseljenja u London, gdje je učio engleski, primijetio ga je skaut u jednom kafiću. 'Svidjela mi se pažnja, pa sam postao glumac', govorio je sa smiješkom.

Prvu veliku ulogu dobio je 1970. u hororu 'Mark of the Devil'’, čime su mu se otvorila vrata žanrovskog filma.

Susreti koji mijenjaju karijeru

Jedan od ključnih trenutaka za njegovu karijeru bio je slučajan razgovor u avionu s Paulom Morrisseyjem, Warholovim najbližim redateljem. Uslijedile su dvije kultne suradnje: 'Flesh for Frankenstein'(1973.) i 'Blood for Dracula' (1974.), filmovi koji su Kiera lansirali kao ikonu europske art scene.

Uslijedile su suradnje s Fassbinderom na filmovima 'Žena željezničara', 'Treća generacija', 'Lola' i 'Lili Marleen', kao i u monumentalnoj seriji 'Berlin Alexanderplatz'’.

Na Berlinaleu upoznaje Gusa Van Santa, koji mu osigurava radnu dozvolu za SAD i angažira ga u filmu '‘Moj privatni Idaho' (1991.), gdje glumi uz Keanua Reevesa i Rivera Phoenixa. Upravo ta uloga uvodi ga u Hollywood, gdje 1990-ih postaje traženo lice sporednih, ali upečatljivih rola u hitovima poput 'Ace Ventura: Detektiv za kućne ljubimce', 'Johnny Mnemonic', 'Armageddon', 'End of Days' i 'Blade'.

Najintenzivnija suradnja s Larsom von Trierom

Od kasnih 1980-ih Kier gradi jedno od najdugovječnijih partnerstava u europskom filmu – ono s Larsom von Trierom. Zajedno rade na 'Epidemiji', 'Europi', seriji 'The Kingdom', kao i na filmovima 'Breaking the Waves', 'Dancer in the Dark', 'Dogville', 'Melancholia' i 'Nimfomanka, Vol. II'. Kier je bio i kum Von Trierovu sinu, a obojica su često isticala koliko je njihova suradnja bila intuitivna i kreativno oslobađajuća.

Kier je u kasnijoj fazi karijere briljirao u filmovima S. Craiga Zahlerea, a 2022. dobio je glavnu ulogu u hvaljenoj komediji 'Swan Song’, u kojoj glumi umirovljenog frizera koji bježi iz doma za starije kako bi posljednji put uredio svoju preminulu klijenticu.

Njegov posljednji dovršeni film bio je politički triler 'The Secret Agent', koji je donio nagradu za najboljeg glumca Wagneru Mouri u Cannesu 2025. Kier je bio vezan i uz razvoj nove horor videoigre 'OD', projekta Hidea Kojime i Jordana Peelea.

Živio je između Los Angelesa i Palm Springsa, gdje je u nekadašnjoj knjižnici preuređenoj u dom s ljubavlju prikupljao umjetnine, dizajn i arhitekturu. Bio je stalni gost Palm Springs Film Festivala i omiljen među posjetiteljima.