28. SRPNJA DO 2. KOLOVOZA, ŠIBENIK

Stiže nam međunarodni festival animacije Supertoon

15.07.2013 u 17:12

Bionic
Reading

Manje od dva tjedna dijeli nas od 3. izdanja međunarodnog festivala animacije SUPERTOON koji se održava od 28. srpnja do 2. kolovoza na čak sedam lokacija u Šibeniku

Uz bogat natjecateljski program koji uključuje Međunarodnu konkurenciju kratkometražnog igranog filma ANIMASAURUS REX, Međunarodnu konkurenciju filmova za djecu i mlade PLANKTOON te Međunarodnu konkurenciju animiranih glazbenih spotova SUPERTUNES, Supertoon će ove godine u sklopu popratnog programa prikazati program filmova o animiranom filmu ANIMATRAZ koji publiku vodi na putovanje 'prapoviješću' animacije - prvim animacijskim tehnikama, europskim i svjetskim pionirima animiranog filma kao što su ruski animator Aleksandar Ptushko i autor prvog animiranog filma Quirino Cristiani. U filmu 1001 crtež, kroz tajne animacijskog zanata vodi nas naš genij animacije Dušan Vukotić.

Program ANIMATRAZ na rasporedu je svakog dana trajanja festivala, od 18 sati u prostorima tamnice Muzeja Grada šibenika. Uz redovnu dnevnu dozu zabave, Supertoon i ove godine nastavlja s noćnim tulumima, uz Kino na plaži Banj gdje će se svake večeri od 23 sata prikazivati konkurencija animiranih glazbenih spotova SUPERTOON SUPERTUNES. Riječ je o prepoznatljivom i rado viđenom Supertoonovom programu s kojim je naš festival gostovao na desetak domaćih i svjetskih festivala, a u kojem će se ove godine predstaviti čak 66 uradaka u četiri tematska bloka.

Program ANIMATRAZ, među ostalim, donosi animirano-dokumentarni film '1001 crtež' (A Thousand And One Drawings) jednog od najvećih naših animatora, oskarovca Dušana Vukotića. U filmu nastalom 1960. kroz objektiv kamere, kao kroz ključanicu čarobne kutije, upoznajemo procese stvaranja crtanog filma. Najstariji animirani film u programu je ujedno jedan od prvih dugometražnih animiranih filmova na svijetu. Riječ je o lutka-filmu 'Novi Guliver' (The New Gulliver) (1935) ruskog pionira animacije Alexandera Ptushka kojeg zovu sovjetskim Waltom Disneyjem. U Novom Guliveru pojavljuje se oko 3.000 različitih lutaka i figura, od kojih su neke oživljene stop-animacijom, a neke su pokretane mehanički ili pomoću lutaka. Klimaks Ptushkove obrade priče o Guliveru je boljševički ustanak golemog Gulivera i liliputanskih revolucionara protiv despotskog liliputanskog kralja. 'Film prije filma' (Film Before Film) njemačkog autora Wernera Nekesa iz 1986. zabavni je enciklopedijski pogled u 'prapovijest' filma. Werner Nekes upoznaje gledatelje s fascinacijom pokretnim slikama koja je dovela do nastavka filma.

U spomenutom programu također ćemo predstaviti rad rusko-francuskog pionira animacije Vladislava Starevicza (1882-1965), pionira stop-animacije u Europi i autora izgubljenog bisera animacije, Lijepe Lukanide (The Beautiful Lukanida), ujedno i prvog lutka-filma koji se prikazivao u kinima. Tko je autor prvog animiranog filma, saznajte u dokumentarnim filmovima 'Quirino Christiani - misterij prvih animiranih filmova' (Quirino Cristiani - The mystery of the first animated movies) autora Gabriellea Zucchellija i Making Peludopolis iz 1930. Danas pomalo zaboravljen, Quirino Cristiani (1896-1984) otkrio je čari animacije u Argentini, daleko od komercijalnih imperativa Holywooda i europskih animacijskih eksperimenata. Njegov El Apóstol, satirični pogled na tadašnjeg argentinskog predsjednika nastao animiranjem kartonskih kolaža i prvi animirani film ikad snimljen, prikazan je u kinu u Benos Airesu davne 1917. Godine 1931. nastao je Peludopolis, prvi zvučni animirani film. Oba su filma, kao i većina Cristianijeva opusa uništena u požarima. Zucchelliijev dokumentarac, među ostalim, donosi i izgubljeni intervju s argentinskim animatorom kao i dva kratka animirana filma koja su pronađena tijekom nastanka dokumentarca.

Natjecateljski program animiranih glazbenih spotova SUPERTUNES na veliko platno na plaži Banj donosi video za 'Mutual Core' (Bjork) američkog animatora Andrewa Thomasa Huanga koji je u ožujku ove godine odabran da tijekom jednog tjedna odbrojava sekunde do ponoći na njujorškom Times Squareu, 'Get By' (Delta Heavy) britanskog autora Iana Robertsona koji je svojevrsna stop-animacijska dekonstrukcija popularnih igara na ploči, 'Tiny Torturers' (Fying Lotus) u režiji Davida Lewandowskog zanimljiva je vizija iz cronenbergovske noćne more s Elijahom Woodom u glavnoj ulozi. U konkurenciji su se našla čak dva spota belgijsko-australskog kantautora Gotyea. Riječ je o klasično animiranom 'Giving Me a Chance' autora Gine Thorstensen i Nacha Rodrígueza i 'Easy Way Out' australskog autora Darcyja Prendergasta koji u tehnici stop animacije prikazuje svakodnevnu rutinu milijuna zaposlenih ljudi širom svijeta. Za potrebe nastanka zoetropom inspiriranog videospota 'Demoni' (Kottarashki and the Rain Dogs), bugarski animator Theodore Ushev koristio je gramofon i 50 vinilnih ploča koje je oslikao uljanim i akrilnim bojama, a kanadska autorica Carine Khalife za 'Blown Minded' (Young Galaxy) animirala je oslikano staklo. Ove filmove, ali i još puno drugih animiranih spotova briljantne glazbe i vizuala te začudnih i maštovitih tehnika moći će se gledati pod zvjezdanim nebom, svake večeri od 23 sata na šibenskoj plaži Banj.

Nakon programa spotova, svake noći od ponoći na Banju pleše se do sitnih noćnih sati uz šank i probrane glazbene čarobnjake kao što su DJ Schullio, DJ Ska Sapiens, DJ D-Gree, DJ Minoise i domaće šibenske snage Bass Matters

Supertoon je sufinanciran sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra, Grada Šibenika i TZ Grada Šibenika.

'Novi Guliver'