DIGITALNO DOBA

Prvi veliki filmski studio koji je odbacio 35-mm vrpcu

20.01.2014 u 14:59

Bionic
Reading

Više od stoljeća Hollywood koristi celuloidne 35-mm vrpce za projekcije filmova u kinima diljem svijeta, no Paramount Pictures postaje prvi veliki filmski studio koji će prestati prikazivati najnovija filmska ostvarenja na takav način, piše u subotu Los Angeles Times

"Vuk s Wall Streeta" prvi je Paramountov film koji će biti distribuiran isključivo u digitalnoj tehnici, doznaje se od predstavnika filmske industrije.

Paramount je nedavno obavijestio vlasnike kino dvorana da je komedija "Anchorman: The Legend Continues" koji se u kinima počeo prikazivati u prosincu njihov posljednji film snimljen na 35-mm celuloidnoj traci. Ranije su samo manje značajni filmovi, poput primjerice dokumentarnih snimani u potpunosti u digitalnoj tehnici. Ova bi odluka mogla potaknuti i druge velike holivudske studije na isti potez te na taj način ubrzati realizaciju plana o prijelazu na digitalnu projekciju većine najnovijih filmskih ostvarenja.

"Ovakav je potez od velikog značaja jer je Paramount prvi studio koji je obznanio svoje namjere", rekao je direktor Filmskog i tv arhiva s UCLA-ja Jan-Christopher Horak. "Više od 120 godine su film i 35-mm celuloidna traka bili prvi izbor za projekcije, no sada je tomu došao kraj. Nisam iznenađen ni šokiran tom činjenicom, no došlo je brže nego što sam mislio", rekao je. Paramount je dosad svoju odluku držao tajnom, barem u Hollywoodu, a glasnogovornica tog filmskog studija nije bila dostupna za komentar.

Tajnovitost uprave studija odraz je činjenice da nitko ne želi biti prvi koji će pokopati klasičnu 35-mm celuloidnu vrpcu. Samo oko osam posto američkih kino dvorana još nije prešlo na digitalnu tehniku i filmove može prikazivati isključivo u "staroj" filmskoj tehnici. U međunarodnim okvirima, Paramount će celuoidne filmske vrpce isporučivati kino dvoranama Latinske Amerike i sličnim stranim tržištima. Celuloid će ostati samo rijetkost u kinima odlučnim da održe tradicionalno prikazivanje filma.

Od 1889. godine 35-milimetarski film bio je osnova tehnologije filmske projekcije, vodeći filmsku publiku od početaka nijemog filma preko velikih mjuzikala do epohe ljetnih blockbustera. Prije samo dvije godini digitalna projekcija korištena je u 15 posto kina u svijetu.

Prema ocjeni analitičara, uspjeh digitalne revolucije može se izravno pratiti uspjehom jednog filma - "Avatara" iz 2009. godine redatelja Jamesa Camerona. Njegovo je ostvarenje postalo najprofitabilnije djelo znanstvene fantastike jer je na kino blagajnama ostvarena zarada od 2,8 milijardi dolara. Film je izazvao bum u trodimenzionalnoj filmskoj tehnici te potaknuo kino operatere da prijeđu na digitalnu projekciju.

Filmski studiji preferiraju digitalnu tehniku jer je puno jeftinija, a od digitalizacije filma prije svih profitiraju njihovi izjnajmljivači. Oni na taj način štede novac na umnožavanju i transportu filmskih rola katkad teških i do 25 kilograma. Jedan digitalni projektor košta između 60.000 i 80.000 eura. Umnožavanje filmske role stoji oko 2000 dolara, a digitalna kopija manje od 100 dolara. Kada je riječ o troškovima tehničke modernizacije kina, ona ih snose sama.