FILMOVI I PLES

Podizanjem plavih kuverti otvoren motovunski festival

27.07.2010 u 07:54

Bionic
Reading

Film 'U početku' označio je i početak ovogodišnjeg provoda u istarskom gradiću, a za njega su se i ove godine, osim organizatora, pomolili Boris Dežulović i Radko Polič

Uz miris fritula i kokica, štandove iznikle na svakom uglu i rijeke ljudi koje se prisno mimoilaze na uskim kamenim ulicama poznate istarske destinacije za filmofile, otvoreno je novo izdanje popularnog festivala. Sam program najavio je simpatičan videospot Motovun pleše koji je pozvao publiku da i ove godine otpleše zahtjevan ples uz 93 sata i sedam minuta glavnih projekcija, uz mnoštvo razgovora sa slavnim gostima te četiri izložbe.

Zahtjevnosti tog pothvata za prosječnog gledatelja bio je svjestan i direktor festivala Igor Mirković koji je, bez gubljenja vremena suvišnom pompom, najavio prvog čovjeka Motovuna - Slobodana Vugrinca.

Načelnik općine Vugrinec zahvalio se vjernoj publici i Ministarstvu kulture zbog pomoći pri obnavljanju gradskih zidina - projekta koji je završen nakon sedam godina rada. A s obzirom na to da je prošlogodišnja molitva za spas festivala u hladnoj recesijskoj klimi urodila plodom, i ove godine u ponešto izmijenjenom sastavu održana je liturgija o mitu i korupciji. Msgr. Boris Dežulović i don Radko Polič zavapili su: 'Braćo i sestre! Okupili smo se i ove godine da hodočastimo motovunskom festivalu i slavimo otajstvo filma. Jer film je, braćo i sestre, više nego ijedna druga umjetnost, izravno od Boga.'

Na samom kraju mise s crkvenog tornja poletjele su gomile plavih kuverti, a gotovo tisuću posjetitelja sudjelovalo je u snimanju tradicionalne zajedničke fotografije.

'Vidite, u Motovunu i dalje ima novca, ali ove godine smo ga iz predostrožnosti stavili u plave kuverte!', napomenuo je Mirković te predstavio film U početku, nagrađen Nepotkupljivom nagradom, koji na najbolji način tematizira problem korupcije.

Uistinu, baš poput nastavka razigrane liturgije, film francuskog autora Xaviera Giannolija govori o čovjeku zalutalom na krivi put, koji preko prevare dolazi do nove nade i samim tim, u konačnici, i do duhovnog spasenja. Priča je bazirana na istinitom događaju, a govori o prevarantu koji je predstavljajući se kao poduzetnik uspio obmanuti cijeli grad te usred ničega izgraditi dio autoceste.

Baš kao što postoji mračna privlačnost bacanja pogleda na mjesto prometnih nesreća, tako gledatelj biva uvučen u neizbježan slom krhke konstrukcije grandiozne prevare glavnog protagonista te kao u najnapetijem trileru iščekuje kako će se rasplesti njegova donkihotovska priča.

Scenarij je neugodno poznat: francuska zabit, za velike korporacije izbrisana s mape, gdje građevinari i poduzetnici ostaju bez posla te padaju ili u beznađe ili u sitni kriminal, oživi pojavom trunke nade u vidu novog projekta izgradnje davno zaboravljene ceste. 'Izgradnja autoceste uvijek je avantura', kaže u jednom trenutku jedna od glavnih pokretačica radnje, žena u koju se naš nesretni i mračni heroj zaljubljuje.

Upravo u njihovom međuodnosu, Giannoli, uz nestanak jedne klase, istražuje još jedan nusprodukt suvremenog liberalnog kapitalizma: neizbježnu usamljenost i nemogućnost istinske komunikacije.

Tako je 12. izdanje Motovun film festivala otvoreno najprimjerenijim filmom koji prkosi recesiji bazičnim povjerenjem u bolje sutra, čak i ako je današnjica sumorna. Sudeći po odazivu publike, organizatori nemaju razloga za zabrinutost ni ove godine, jer za većinu publike prava zabava na brijegu počinje tek nakon večernjih projekcija, taman kad sat na glavnom trgu otkuca ponoć.