FILMSKI NOVAC

Novi vladari kina: Sinovi bogataša i ruski tajkuni

  • Autor: V.G.
  • Zadnja izmjena 16.06.2014 10:30
  • Objavljeno 16.06.2014 u 10:30
Scena iz filma 'Dobri dileri iz Dallasa'

Scena iz filma 'Dobri dileri iz Dallasa'

Izvor: Promo fotografije / Autor: Discovery film

Sve je više bogataša spremnih odvojiti 'skromne' milijune za proizvodnju filmova – neki su mecene američkog indie svijeta, a novi novac dolazi iz Rusije pa čak i iz Grčke

Film je skup. Jako skup. Posao, hobi, što god da vam bio, košta. Ma koliko cijene pale pojeftinjenjem tehnologije, ostaje činjenica da je snimanje ozbiljnog igranog filma kolektivni posao koji zahtijeva koordinirani rad velikog broja ljudi – što je skupo za živce; kao i koordiniranu hrpetinu plaća – što je skupo za džep.

Sustavi financiranja filmova razlikovali su se kroz povijest, onako kako se danas razlikuju zemljopisno, ovisno o kulturi i gospodarskoj politici pojedinih društvenih i političkih zajednica. Europski model žicanja državne love i sisanja nacionalnog budžeta u zemljama koje ignoriraju ekonomiju kulture zbog dobrobiti kulture same posve je oprečan američkom studijskom i tržišnom modelu, koji uopće ne shvaća kako je moguće da država financijski podržava filmsku proizvodnju – u istoj onoj mjeri u kojoj hrvatski, francuski ili njemački film ne mogu pojmiti tržišni model i živjeti od nesubvencionirane prodaje snimljenog, kamoli kupovati po jednu jahtu sa svakim imenom na odjavnoj špici.


Prije gotovo 85 godina, jedan je čovjek uzdrmao ustaljene modele filmskog financiranja – zgrabivši 4 milijuna dolara s vlastitog računa, Howard Hughes je pokazao srednji prst studijskom monopolu pa osobno platio snimanje 'Hell's Angelsa', ratnog spektakla iz 1930. Nakon njega, svatko tko je imao dovoljno milijuna na računu mogao je ulagati u naslove koje studio nije želio podržati. Samo se trebalo usuditi.

Premotajmo 85 godina unaprijed i pronaći ćemo pregršt onih koji pokušavaju slijediti njegov model, ulažući veliki novac u filmsku produkciju – s nadom da će, igrom tržišne kocke, zaraditi još veći.

Black Label Media jedan je od tih, relativno novih igrača u svijetu filmskog novca. Koji je, naravno, zarađen negdje drugdje – BLM sufinancira Fred Smith, čovjek koji je osnovao FedEx. Tvrtku s dva partnera (zvijezdom sapunice Thadom Luckinbillom i njegovim bratom blizancem) vodi njegova kćer, 33-godišnja Molly Smith, a trenutno financira snimanje filma 'Demolition', novog uratka Jean-Marca Valleea, redatelja 'Dobrih dilera iz Dallasa'.

James Packer, sin medijskog mogula Kerryja Packera, treća je najbogatija osoba u Australiji, s bogatstvom od oko 6 milijardi dolara. Osnovao je Ratpack Entertainment bez ikakvog filmskog iskustva – za to je zaslužan Brett Ratner, veteran velikih američkih studija, preko kojeg je lani dogovoren i 450 milijuna dolara velik partnerski ugovor s Warnerom. 'Gravitacija' je jedan od prvih filmova financiranih po tom ugovoru.


Sinovi i djeca starih milijardera postali su tražena roba - nije čudno ni to da je Megan Ellison, kći osnivača Oraclea, jedna od važnijih igračica u svijetu sufinanciranja indie naslova, dok nasljednica brokerskog imperija Sarah Johnson Redlich čini isto preko Worldview Entertainmenta.

'Oni unose novac u sustav i omogućuju nam da snimamo više filmova. To nam daje cijeli niz izbora', pohvalan je Brad Weston iz kompanije New Regency.

Ali taj izbor katkad ima i veću cijenu od očekivanog. Nedavno je izbio pristojan skandal kada se nakon kratke euforije o dolasku ruskog novca u Hollywood stvar ohladila u crnoj kronici. LA Weekly je pisao kako je film 'Lone Survivor', navodno sufinanciran ruskim novcem od nafte, ipak priča s više, gotovo pa filmskih strana, koje uključuju krijumčarenje kokaina, zatvorske kazne i doušničko surađivanje s vlastima.

Ali nije sva lova iz Rusije prljava – još jedan sin milijardera, Arkadij Golubović iz Primeridian Entertainment (obiteljski novac spoj je očeve nafte i majčinog mogulskog biznisa s namirnicama), koji je karijeru započeo kao glumac, sada plaća i do 35 milijuna dolara po filmu. Toliki je bio budžet dramedyja 'A Hologram for the King' s Tomom Hanksom. Trenutno je u pripremi desetak novih projekata.

A dok Grčka jedva stoji na obje noge, neki njezini građani imaju i viška 'nogu' za dijeliti američkom filmskom biznisu. Christos V. Konstantakopoulos je – pogađate li? – još jedan sin milijardera, Vassilisa Konstantakopoulosa koji je osnovao Costamare Shipping i stvorio golemo bogatstvo. Christos preko svoje firme Faliro House Productions posljednjih pet godina sufinancira manje američke nezavisne naslove, a zahvaljujući njegovom novčaniku snimljeni su 'Only Lovers Left Alive' Jima Jarmuscha, 'Prije ponoći' Richarda Linklatera i 'Knight of Cups' Terrencea Malicka.

Grčki lovaš ipak nije naciljao samo prekooceanske zgoditke; sufinancira i engleski prvijenac Yorgosa Lanthimosa, kralja novog vala grčkog apsurda, u čijem 'The Lobster' glume Colin Farrell i Rachel Weisz

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!