Boris Mladenović

'Jarboli su vrlo specifičan, živ i žilav orkestar'

28.07.2012 u 18:59

Bionic
Reading

Beogradska grupa Jarboli postoji već više od 20 godina i unatoč činjenici što je u tom razdoblju objavila svega četiri albuma, njezin kultni status neupitan je. Ove godine nastupaju na drugom izdanju festivala Terraneo pa smo tom prilikom popričali s Borisom Mladenovićem o proteklih 20 godina, statusu Jarbola, stanju na beogradskoj sceni, nastupu na Terraneu…

Koliko ima istine u tvrdnji da su Jarboli tipičan istočnoeuropski rock bend te da ste svojim pjesmama nastalim tijekom posljednjih 20 godina izuzetno utjecali na novu srpsku rock scenu?

Ne znam koliko ima istine u tome. Istina je da su Jarboli smislili termin istočnoeuropski rock’n’roll da bismo objasnili što im se to u jugoslavenskoj rock muzici sviđa, a što je drukčije od američke ili engleske. Što se utjecaja na srpsku rock scenu tiče, očigledno je da postoji, a nadam se i da je pozitivan.

Što je to toliko tipično za Jarbole i po čemu se Jarboli izdvajaju od ostalih rock bendova u regiji?

Jarboli su vrlo specifičan, živ i žilav orkestar. Doza sumanutosti, doza upornosti, doza talenta i manjak kompromisa. Potreba da se misli i stalno preispituje, da se bude pošten, prije svega prema sebi.

Osim u grupi Jarboli svirali ste u grupi Neočekivana sila koja se iznenada pojavljuje i rešava stvar, sada svirate u grupama Veliki prezir i Dvojac bez kormilara. Glazbeni ste producent mnogih beogradskih koncerata, ali i producent albuma 'novih' beogradskih rock grupa kao što su Repetitor, Nežni Dalibor, Stuttgart Online, Multietnička atrakcija… Živite od glazbe? Možete li živjeti samo od glazbe danas u Beogradu?

Da, živim od muzike. U Beogradu se danas može živjeti samo od muzike, ali je taj život veoma skroman i pun odricanja, skoro pa šugav. Na takav život se odlučite samo ako imate dovoljno strasti da ste spremni na sve i svašta, a zarad nekog višeg smisla. Pomalo religiozno osjećanje.


Što karakterizira novu beogradsku rock scenu koja je nakon podulje pauze digla prikladnu prašinu u regiji i privukla na sebe pažnju nekim novim izrazom i nekom novom energijom?

Beogradsku scenu, a to je i ranije bio slučaj rekao bih, čine neuravnoteženi, neprilagođeni, a super talentirani pojedinci. Takvi ljudi su u Beogradu uvijek prisutni, a pitanje je društveno-kulturnog trenutka dolaze li do izražaja ili ne. Takvi ljudi su neprocjenjivi za Beograd i regiju, i Jarboli već niz godina aktivno ih podržavaju, s većim ili manjim uspjehom u javnosti.

Četiri studijska albuma grupe Jarboli u 20 godina i nije baš neka pohvalna produktivnost, međutim Jarboli skoro sve to vrijeme imaju taj neki kultni status. Zbog čega? Kako to objašnjavate?

Produkcija grupe Jarboli je primjerena vremenu i mjestu u kom je nastajala. Nezahvalno je tu produkciju mjeriti kvantitativno. Status koji grupa ima posljedica je stavova i poruka koji se kroz našu muziku afirmiraju, i u tom smislu utjecaj koji Jarboli imaju na scenu veći je od pukog broja albuma koje smo objavili. Opet, broj albuma koje smo objavili također je posljedica stavova i poruka koji se kroz našu muziku afirmiraju.

Uz vas u Jarbolima svira i Daniel Kovač koji svira i u Jesenjem orkestru i autor je više proznih djela i poezije, Nemanja Aćimović je svirao u grupi Lira Vega, a Sonja Lončar u duu LP. Kako funkcionira grupa sastavljena od toliko autorskih ličnosti na jednom mjestu?

Takva grupa dosta dobro funkcionira. Spoj različitosti uvijek je bio kvaliteta više za našu grupu. Organizacijski problemi postoje, ali se oni uvijek daju nadvladati.

Popularni, ali i utjecajni srpski portal popboks.com čak je dva vaša albuma ('Buđanje proleća' 2006. i 'Suvišna sloboda' 2001.) uvrstio među deset najboljih srpskih rock albuma u prošlom desetljeću. Pomaže li vam takva titula i takvo jedno priznanje da se približite širim masama ili da ste zbog toga prisutni u medijima širom Srbije i regije?

Ne znam koliko takva titula ima odjeka u javnosti zapravo. Konkretno, mislim da je Popboks potvrdio već uvaženo mišljenje u nekim društvenim krugovima i da tu nema nekog pretjeranog širenja među mase. Opet, takva potvrda radu znači, makar se ticala malog, ali ne i nebitnog dijela populacije.


Kako biste ocijenili tretman rock glazbe i općenito pop kulture danas u srpskim medijima? Zadovoljni?

Veoma nezadovoljni.

Svoj posljednji album 'Zabava' stavili ste na besplatni download preko Exit music labela, a fizički se album našao samo na vinilu. Zašto ne klasičan CD?

CD je kao medij jednostavno potrošen. Nije šarmantan, plastičan je i mali, nebitan. Ista kvaliteta reprodukcije može se dobiti putem downloada. Vinil je sa svoje strane izdržao zub vremena, nudi drugačiju (ne nužno bolju, ali drugačiju) kvalitetu reprodukcije, i kao predmet je privlačan. Vinil ima smisla prodavati, CD baš i ne.

Tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća beogradska je scena živjela od zagrebačke publike, a zagrebačka od beogradske dok su informacije putem medija kolale s jedne strane na drugu gotovo svakodnevno. Danas, kada je nivo komunikacije daleko bolji, mediji, navodno, slobodniji, o beogradskoj i srpskoj rock sceni u hrvatskim medijima gotovo da nikada ništa ne govore ili pišu. Kako to komentirate? Jesu li srpski mediji naklonjeniji hrvatskoj pop rock sceni?

Čini se da su stvari zaista takve kada su mediji u pitanju. Ali mediji se bave estradom pa se o estradi onda i radi. Da, srpski mediji su naklonjeniji hrvatskoj estradi nego obrnuto. Ipak, mi smo paraestradna pojava. Nas, i nama slične s obje, srpske i hrvatske strane, estrada obilazi i uopće je se ne tičemo. U paraestradnim muzičkim sferama kojima pripadaju Jarboli stvari izgledaju drukčije. Regija se međusobno osluškuje i prepoznaje spontano, i tu se srpska nezavisna pop rock scena s pravom afirmira kao veoma uzbudljiva i veoma uvjerljiva.


Kao profesionalni muzičar izuzetno aktivan na sceni, sigurno ste dobro i upućeni u scenu u regiji. Što vam je u posljednje vrijeme privuklo pažnju? Postoje li neki novi bendovi i izvođači koji su vas oduševili?

Trenutačno sam silom prilika upućen na stvari koje produciram u studiju Digimedia, a to su debi album grupe Plišani mališan iz Gornjeg Milanovca i drugi album grupe Nikad dosta iz Beograda. Posljednje regionalno oduševljenje priredili su mi večeras Straight Miki & The Boyz, ozbiljno zanimljiv sastav iz Beograda.

Nastupate ove godine na jednom od najvećih hrvatskih open air festivala Terraneo u Šibeniku. Koliko je srpska publika upoznata s koncertnim događanjima takvog tipa u Hrvatskoj? Vjerujete li da će i publika iz Srbije ove godine biti prisutnija na Terraneu?

Krugovi u kojim se krećem su više nego dobro obaviješteni o koncertnim prilikama u Hrvatskoj. I svi ti ljudi dolaze na Terraneo. I nije ih malo!

Iako ste već u više navrata nastupali u Hrvatskoj, vaš nastup na Terraneu mogao bi ujedno biti i nastup pred najbrojnijom hrvatskom, ali i regionalnom publikom. Hoće li nastup na Terraneu biti presjek vašeg rada i izbor pjesama s četiri studijska albuma ili ćete naglasak staviti na posljednji album 'Zabava'?

Nemamo neku pretjerano pametnu strategiju po tom pitanju. Set lista za nastup Jarbola obično se priprema neposredno pred nastup. Tako će biti i na Terraneu. Vjerujem da će veći dio nastupa biti posvećen 'Zabavi', jer nam je taj album trenutačno svirački najprivlačniji, ali svašta je moguće.