FEŠTA DOKUMENTARACA

Gangster i bolesni Bandić otvorili ZagrebDox

25.02.2013 u 00:13

Bionic
Reading

U nedjelju je u Cineplexxu Kaptol centra otvoren deveti ZagrebDox, a čast da ga otvori imao je humorni dokumentarac o ljubavi i potrazi za njom, 'Gangster te voli' Nebojše Slijepčevića

'Dobrodošli na deveti ZagrebDox. Danas negdje daleko preko bare, u jednom gradu koji se zove Los Angeles dodjeljuju se Oscari. Tamo se među desecima ljudi koji grizu nokte i čekaju što će im biti dodijeljeno nalaze i neki doxeri, ljudi koji su radili filmove koji su bili i koji će biti na ZagrebDoxu. Ove godine od pet nominiranih filmova za Oscar, čak dva su na neki način povezana sa ZagerbDoxom. Jedan 'Pet slomljenih kamera' bio je prošle godine u Međunarodnoj selekciji, drugi 'Čuvari' je ove godine u konkurenciji. Ako im pridružimo i druge nagrade, filmovi u našem službenom programu osvojili su 183 nagrade u posljednjih godinu dana', rekao je direktor festivala Nenad Puhovski dodavši kako nagrade ipak nisu najvažnije za jedan festival:

'Kad se netko zapita trebaju li nama svi ovi festivali u vrijeme krize, reći ću, barem što se nas tiče, da mislimo da treba. I to zato što filmovi koje prikazujemo govore o sudbini metalaca u sisačkoj željezari, hrvatskoj plutokraciji, lobistima u briselskom parlamentu, rejting agencijama... To su filmovi za koje vjerujem, između 180 drugih, da će izazvati pažnju i dijalog. Upravo dijalog je ono najviše što mi kao festival možemo napraviti da bismo razumjeli društvo u kojemu živimo, jer jedino je dijalog način da idemo dalje, da izađemo iz krize i da nekim generacijama iza nas ostavimo malo bolji svijet.'

'Imam temperaturu 38,8, nadam se da ću moći reći nešto suvislo', rekao je na početku svog govora Milan Bandić nastavivši kratko i otvorivši pritom deveti ZagrebDox: 'Sve vas lijepo pozdravljam, dragi doksovci. Sretan sam i ponosan da možemo konstatirati da Grad Zagreb postaje regionalni centar međunarodnog dokumentarnog filma.'


'Gangster te voli'

Nakon Bandića, Festival je otvorio, onako filmski, humoristični dokumentarac 'Gangster te voli' Nebojše Slijepčevića koji prati naslovnog junaka u potrazi za ljubavlju. Ne vlastitom ni dokoličarskom, već tuđom ljubavlju i to sasvim profesionalno. Nediljko Babić zvani Gangster ljubavni je posrednik koji je u Imotskoj krajini spojio više stotina parova. Film prati Nediljkov svakodnevni posao u koji protagonist uranja svim srcem, pronalazeći u svakom svom klijentu klicu ljubavi te tragajući za karikom, pardon, polovicom koja mu nedostaje. Tim pristupom i silnom strašću, posao pretvara u puno više od tek uredskog listanja kataloga.

Nediljko u dokumentarcu pokušava pronaći ljubav mladoj i simpatičnoj Bugarki Mayi, ujedno majci malenog dečkića, usamljenom Marinu, njemačkoj muškarčini Petru koji se okrenuo Hrvaticama 'jer Njemice nisu dobre žene' i još ponekom usamljeniku. Na samom početku glavni lik je tek šarmantni 'biznismen' koji usrećuje usamljene i nesretne, ali i pjeva, prodaje vlastite CD-e klijentima, reklamirajući se na borbama bikova. Razvojem filma, koji je nastajao tri godine, pred nama se razotkriva osoba silno zaljubljena u ljubav, čovjek koji strastveno traga za mogućim izabranicima svojih klijenata, odnosno prijatelja, ljuteći se na sve što ljubav nije, izvrćući istinu za sve što bi ljubav moglo biti.

Usporedo s Nediljkom film ogoljuje njegove klijente. Tako u Mayi otkrivamo radost koju ubrzo zamjenjuje sjena ljubavne tuge, a Marina od tužnog usamljenika postaje nikad zadovoljni 'bjegunac'. Uz mijene likova, stalne ostaju tek neke točke u filmu – borba bikova kao mjesto u kojemu bujaju muški testosteroni koji, s druge strane, u potpunosti nestaju u susretu sa ženama. Muške 'bičine', budimo slikoviti, istom postaju slične, a tako daleke rogonje – volovi.

Gradeći dijelom duhovite, dijelom tople i emocionalne epizode, film vrlo uvjerljivo prati njihov ritam. U epizodi s čudnovatim 'šarmerom' Petrom i njegovim ocem, ostarjelim ženskarošem, dolazi do furiozne izmjene kadrova, u Mayinoj priči kamera se usporava i poetizira, da bi se na Marinovoj priči i liku gotovo smrznuo kadar. Baš kao da sam autor pokušava u miru odgonetnuti paradoks Marina – usamljenika koji se boji izgubiti vlastitu samoću.
>> Gledajte vrhunske dokumentarce u ZagrebDox kolekciji MAXtv videoteke

Te osobne priče omataju, a na mjestima i gutaju, nametnuta očekivanja kolektiva poput potrebe da žena bude Hrvatica, da nema dijete, da bude pametna, da zna kuhati... a koja Nediljko u svom jeziku prevodi u 'fina je žena, uredna'. Kao opreka ljubavnim samoćama, u njih prodire život Imotske krajine u svoj svojoj punoći, bukama, dinamikama i ojkanjima.

Dinamičnu atmosferu filma podiže odlična glazba, unutar koje se, neizbježno, pojavljuje i Nediljkov hit te kamera koja skače od statične do vrlo nemirne.
Zaokružimo priču i recimo – odličan početak devetog ZagrebDoxa


***
Glavni sponzor ZagrebDoxa je Hrvatski Telekom pa će ljubitelji dokumentarnog filma diljem Hrvatske moći i u vlastitom domu uživati u filmovima najboljih europskih autora, višestruko nagrađivanih na svjetskim festivalima. Od 24. veljače 2013., u redovnoj ponudi MAXtv videoteke moći će se premijerno pogledati dokumentarni filmovi: 'Ramin' (Audrius Stonys), 'Ljudi koji sam mogao biti, a možda i jesam' (Boris Gerrets), 'Katka' (Helena Třeštíková), 'Problem s komarcima i druge priče' (Andrey Paounov) i 'René' (Helena Třeštíková). Riječ je o pet raznovrsnih naslova koji u fokus postavljaju niz generacija i progovaraju o različitim problemima - od tinejdžerske ovisnosti preko problema zatvorenika pa sve do univerzalnih tema poput potrage za ljubavlju i primjene suvremene tehnologije pri dokumentiranju stvarnosti.