OD DEMONA DO ZAVODNIKA

Evolucija filmskih vampira

05.09.2009 u 09:51

Bionic
Reading

Zašto nas toliko privlače ta zastrašujuća bića noći? Ukratko, zato što je vampir simbol nadmoćnog pojedinca s neutaživom gladi za životom, strašću, seksom, nedopustivim i nedostižnim

Vampir je sve što nismo mi. U folkloru mnogih naroda, vampir je poznat kao mrtvac koji izlazi iz groba kako bi sisao krv živima i tako nastavio svoj zagrobni život. Folklor nas je naučio i jednostavnom lijeku protiv ovih abominacija života - ako ne želimo da se mrtvac pretvori u vampira, zabijemo mu glogov kolac u srce. No budući da nas vampiri intrigiraju, privlače i čak uzbuđuju, sve je manje glogovih kolaca, a vampiri postaju sve češće antijunaci jakog libida i neodoljiva šarma. Pretvaraju se u mačo-muškarce animalne seksualnosti.

Cijela priča zapravo i počinje s animalnom seksualnošću. Jedno od prvih umjetničkih djela koje spominje vampira jest erotska pjesma s jakim seksualnim nabojem: nakon što muškarca odbije ponizna i religiozna gospoja, on joj zaprijeti da će je posjetiti tijekom noći i piti njezinu krv kao vampir i tako joj dokazati da je njegovo učenje mnogo bolje od kršćanstva. No najpopularnije književno djelo o vampirima je Bram Stokerov 'Dracula' u kojem je vampirizam prikazan kao zaraza, a glavni vampir kao transilvanijski grof Vlad Tepeš Dracula, temeljen na stvarnoj osobi koja je u 15. stoljeću nabijala na kolac svoje neprijatelje, turske osvajače.

S Murnauovim 'Nosferatuom', prvim filmskim likom o Drakuli iz 1922, danja svjetlost za njega postaje smrtonosnom, dajući krila novim idejama koje raspiruju mit o neživom zavodniku.

No tek kasnije će lik ukletog grofa ući u legendu, ponajviše zahvaljujući Francisu Fordu Coppoli i hipnotično uvjerljivom Garyju Oldmanu kao samom rumunjskom grofu, u najnagrađivanijem uratku na temu sablasnih krvopija, jednostavnog naslova 'Dracula'. Upravo je taj naslov iz 1992. godine iskoristio u potpunosti pritajeni erotski potencijal tajnovitog grofa vječne mladosti.

Dvije godine kasnije, ekranizacija romana 'Intervju s vampirom' najplodonosnije spisateljice vampirskog štiva Anne Rice, s tada najpoželjnijim muškarcima Hollywooda Bradom Pittom i Tomom Cruiseom, nije bila tek ponovljena prezentacija vampira kao ultimativnih seks-simbola, već i naznaka homoseksualne erotičnosti koja je pokrila i posljednji kutak do koje sežu ruka i očnjaci vampirske zavodljivosti.

Dolaskom Anne Rice, vampiri su se zauvijek promijenili. Više nisu bili abominacije prirode koje predstavljaju suštinsko zlo, nego ih je publika vidjela kao nevjerojatno privlačne i strastvene superljude s posebnim moćima. Izazovni, tajnoviti i izuzetno moćni, vampiri su postali kul. Istom su gledatelji i čitatelji bili spremni svojim tijelima zaustaviti glogove kolce kritičara usmjerene prema srcima njihovih novih antijunaka.

Posljednjih desetljeća, vampiri su prebjegli iz horora u ostale žanrove pa je tako Wesley Snipes utjelovio 'Bladea', danas već legendarnog akcijskog superjunaka vampira, koji se, da stvar bude interesantnija, bori upravo protiv – vampira! Budući da su se vremena promijenila, i žene su preuzele glavne uloge među elitom izduženih očnjaka.

Put je utabala Kristanna Loken u 'BloodRayneu', ekstravaganci Uwea Bolla, a istim putem još sigurnije je zakoračila Kate Beckinsale ističući svoje obline u superseksi pripijenom kožnom trikou, zaštitnom znaku Selene, glavne vampirice iz 'Underworld' sage.

Uzevši u obzir sve dosad nabrojeno, današnja klima savršena je za daljnji razvoj blijedih antiheroja bez odraza u zrcalu. Predskazale su to i pošiljke koje su nedavno stigle na vrata renomiranih novinara i kritičara, a sadržavale su bočice etiketirane nazivom TruBlood s pićem koje obećava potpuni okus bez ugriza.

Dakako, riječ je bila o jednoj od najboljih marketinških kampanja u povijesti televizije, a vlasnici misterioznih paketa mogli su uživati u piću boje krvi koje se poslužuje u najnovijem HBO hitu, seriji 'Okus krvi'.

Spomenuto piće zapravo je okosnica priče spomenute serije. A priča ide otprilike ovako - zahvaljujući japanskom izumu sintetičke krvi naziva TruBlood, vampiri su evoluirali od legendarnih čudovišta do naših sugrađana, i to preko noći.

Iskoristivši novu klimu blagonaklonosti prema nekada demoniziranim krvopijama, vampirska ruka posegla je još dalje, a nekadašnji demoni i akteri horor priča najedanput su postali ravnopravni nama u dijeljenju svakodnevice.

Cijela priča nas vodi do nove mini-revolucije unutar žanra. Nekad doživljavani kao oličenja užasa, demoni u ljudskom tijelu, vampiri su evoluirali do statusa rock superzvijezda. Zorno to pokazuje najnoviji fenomen zaluđenosti vampirima diljem svijeta, poznatog naziva 'Sumrak'

Bella Swan postala je utjelovljenje cijele generacije tinejdžera zaljubljenih u vampire, a Bellin objekt požude, neobično nježan vampir Edward Cullen, postao je tiha patnja obožavateljica koje su kroz evoluciju vampira u modernoj kulturi odlučile prihvatiti samo pozitivne strane nemrtvih krvopija.

Budući da je Robert Pattinson, mladi Britanac koji je na platnu udahnuo život Edwardu Cullenu, prilično oku ugodan, ne čudi vampirska histerija koja zasjenjuje čak i Harry Potter fenomen. Vampiri su ipak više kul od dječjih čarobnjaka.

Na kraju priče, nepristrani kritičar mogao bi zaključiti samo jedno – kada se uklone ružičaste naočale zaljubljenosti u vampire današnjice, ostaje činjenica da nas i dalje sišu.

Nekada su nam sisali krv u atmosferi strave i užasa, a danas jednakom učinkovitošću sišu našu pažnju i energiju, postajući moćniji nego što su ikada bili kroz svoj novi status ultimativnih celebrityja. Moderni vampir je mačo muškarac koji predstavlja teško ukrotivu silu, koju pomamno i nerazborito troši, nezasitan u grijehu, strasti i požudi - sve što bismo i mi činili da nas nije strah. Nekažnjeno to mogu raditi samo vampiri, upravo zato ih volimo!

Zanimat će vas u MAXtv videoteci:
Sumrak
Underworld 2
Romasanta: Lovac na vukodlake