10. FESTIVAL

10 filmova koje ne treba propustiti na ZagrebDox-u

21.02.2014 u 12:44

Bionic
Reading

Izuzetan program ZagrebDoxa ove godine donosi niz naslova nominiranih za Oscara, pregršt festivalskih laureata i hitova, klasika, bisera i skrivenog blaga – iz te gomile izdvajamo i preporučujemo 10 naslova koje nipošto ne smijete propustiti!

WEB JUNKIE
Teen angst na kineski način – introvertirani, zlostavljani, frustrirani, ali i inteligentni klinci skriveni iza zavjese virtualnog svijeta masovno 'obolijevaju' od teške ovisnosti o 'elektroničkom heroinu', patološki nerazdvojni od interneta i videoigara. 'Srećom', tu je vlast koja je internetsku ovisnost proglasila problemom broj jedan te otvorila više od 400 'rehabilitacijskih kampova' za liječenje ove pošasti. Redatelji Shosh Shlame i Hille Medalie su bili ondje i vratili se s pravim malim remek-djelom.


POVRATAK U HOMS (THE RETURN TO HOMS)
Možete li podnijeti devedeset minuta gledati kako klinci u ranim dvadesetima završavaju kao mljeveno meso na asfaltu revolucije koju su započeli pjesmom i plesom, a završili... u grobu? 'Povratak u Homs' izuzetan je dokument s prve linije sirijskog urbanog rata, priča o 19-godišnjem vođi gerilskog odreda, ratu, miru, smrti, vjeri, hrabrosti i ludosti.


SLATKICA I BOKSAČ (CUTIE AND THE BOXER)
Prvo pa genijalno – 'Slatkica i boksač' prvijenac je redatelja Zachartyja Heinzerlinga, ujedno izuzetna priča o umjetnosti i životu, ljubavi i mržnji, mladosti i starosti, ispričana kroz urnebesno zabavnu, egzotičnu i nerijetko potresnu karijeru, ali i izuzetno egzistencijalističko putovanje dvoje beskrajno šarmantnih, koliko i talentiranih japanskih umjetnika.


GOSPODAR SVEMIRA (MASTER OF THE UNIVERSE)
'Vuk s Wall Streeta' je možda zabavniji i prljaviji, ali ova hladna, betonsko-staklena verzija, ispričana kroz maratonsku 'ispovijest' Marca Baudera, jednog od vodećih njemačkih investicijskih stručnjaka, dragocjen je uvid u skriven svijet bankarskih manipulacija, pohlepe, megalomanije, radoholičarstva i neskrivene okrutnosti današnje 'kasino ekonomije'.


BARŠUNASTI TERORISTI (VELVET TERRORISTS)
Hrvatsko-češka produkcija, saga o tri antikomunistička antijunaka koji su tijekom komunističke vladavine naoružani pištoljima i dinamitom krenuli mijenjati poredak savršeno balansira između tragedije i komedije, pokazujući koliko je malo koraka između junaštva i gluposti. Gleda se kao igrani film, dramedy koji je svojevrsna mješavina češke komedije i 'Karate Kida'.


PRLJAVI RATOVI (DIRTY WARS)
Nešto između dnevnika neustrašivog američkog istraživačkog novinara Jeremyja Schahilla te analize svih krivih poteza američke imperijalne politike, ‘Prljavi ratovi’ pokazuju svijet koji ne postoji u mainstream medijima: svijet tajnih ratova od Afganistana preko Jemena do Somalije, popločan civilnim žrtvama, korporativnom pohlepom i zlom nedodirljivog vojno-industrijskog kompleksa, koji provodi samovoljne vojne akcije izvan svih mehanizama demokratskog poretka.


SACRO GRA
Prvi i jedini dokumentarac koji je osvojio Zlatnog lava u Veneciji vodi nas u svakodnevicu Homo sapiensa smještenih oko goleme rimske ceste Grande Raccordo Anulare. Fantastična kamera šeće se od jednog luzera ka drugom, predstavljajući zanimljive likove iz pukotina istrošenog betona, a najbolje je da sami provjerite tko je u pravu: oni koji kažu da je ovo promašena papazjanija nabacanih scena bez smisla i emocionalnog učinka ili oni koji ga slave kao maestralno razotkrivanje skrivenih lica moderne Italije.


BLACKFISH
Sam po sebi, formalno gledano, ‘Blackfish’ nije ni po čemu spektakularan dokumentarac, ali njegova utrka za Oscara i status koji je stekao u posljednjih nekoliko mjeseci izazvani su konačnim razotkrivanjem strahota ‘vodenih svjetova’, utamničenja i zlostavljanja inteligentnih životinja u svrhu zabavljanja ‘diznificiranog društva’. Nije šokantan kao jedan ‘The Cove’, primjerice, ali priča o kitu ubojici i smrtima njegovih trenera itekako je intrigantan materijal za pametnu i potresnu dugometražnu dokumentarnu vožnju.


LJUBAVNA ODISEJA (HAPPILY EVER AFTER)
Nismo gledali, ali zvuči kao potencijalni novi hrvatski dokumentarni hit – ‘Gangster te voli’ je dokazao ljubav nacije prema ‘problematičnim ljubavnim pričama’, a ovaj nizozemsko-hrvatski uradak Tatjane Božić (koji također otvara ZagrebDox), ujedno njezin dugometražni prvijenac, bavi se autoričinim ljubavnim životom: retrospekcijom i introspekcijom, pokušavajući analizom starih, propalih veza spasiti onu koja se još uvijek održava na životu. A kažu da je i duhovit.


GORI (BURN)
Saga o umirućem gradu Detroitu i posljednjim junacima njegovih ulica, vatrogascima koji se protiv vatre i ljudske gluposti bore nadljudskim sposobnostima – sve dok im isti taj grad ne odluči smanjiti sredstva i još više ugroziti ne samo profesiju, već i živote građana. Ali ne, ovo nije dosadna birokratska tlapnja – s Tedom Nugentom na soundtracku i živopisnim kaubojima pred kamerama, ‘Gori’ je pravi komad urbane američke mitologije, nešto poput mješavine ‘Deadliest Catch’ i ‘Ice Road Truckers’ s više stupnjeva u toplomjeru te uzbudljive epizode ‘Rescue Me’.