'ZIMSKI BLUES'

[VIDEO] Znate li što je sezonski afektivni poremećaj, kako ga izbjeći ili barem lakše se nositi s njim?

  • Autor: V.I.
  • Zadnja izmjena 03.11.2020 18:14
  • Objavljeno 03.11.2020 u 18:14
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Igor Stevanovic / Alamy / Alamy / Profimedia

S dolaskom kraćih dana s manje sunčeve svjetlosti mnogi osjećaju pad raspoloženja. Neki to nazivaju zimskom depresijom ili zimskim bluesom, a medicinski naziv za ovu pojavu je sezonski afektivni poremećaj (SAD)

Loše raspoloženje zimi pogađa znatan dio ljudi, a iako se nekima 'zimski blues' može činiti kao mit, znanstvenici imaju dokaze o utjecaju sezona na naše raspoloženje.

Većina znanstvenika vjeruje da problem proizlazi iz načina na koji tijelo reagira na dnevno svjetlo. Jedna od teorija vezanih uz SAD kaže da svjetlost koja ulazi kroz oči uzrokuje promjene razine hormona u tijelu. U našem tijelu svjetlost djeluje tako da zaustavlja proizvodnju hormona spavanja melatonina, što nas održava budnima.

Vjeruje se da na ljude pogođene SAD-om zimi utječu kraći dani s manje sunčeve svjetlosti, uslijed čega proizvode više melatonina koji im uzrokuje letargiju i simptome depresije.

Ako vas pogađa 'zimski blues' pokušajte unijeti više svjetla u svoj život. Osjećate li pad raspoloženja zimi, nastojte što češće izlaziti van, posebno u sunčanijim danima, a pomoći će već i sjedenje pored osunčanog prozora.

Ideja o bijegu od mračnih zimskih dana u tople i sunčane krajeve tijekom blagdana može pomoći, ali krije zamku. Naime, mnogima koji pate od SAD-a stanje se povratkom s odmora dodatno pogorša.

Za liječenje SAD- često se koristi i svjetlosna terapija, a uključuje sjedenje ispred ili ispod vrlo jakog izvora svjetlosti.

Na 'zimski blues' možemo utjecati i prehranom

Pažnju valja posvetiti i kvalitetnoj prehrani tijekom zime. 'Zimski blues' može pojačati žudnju za slatkom hranom i ugljikohidratima poput čokolade, tjestenine i kruha, ali ne zaboravite u prehranu uvrstiti puno svježeg voća i povrća.

Pomaže i tjelesna aktivnost

Moćan saveznik u borbi protiv sezonskog afektivnog poremećaja je i tjelesna aktivnost. Dokazano je da 30 minuta energičnog vježbanja tri puta tjedno pomaže protiv depresije, pa stručnjaci vjeruju da već i lakša tjelovježba može imati blagotvoran učinak.

Vježbate li na otvorenom, korist može biti dvostruka, jer ćete uz tjelesnu aktivnost upijati i sunčevu svjetlost.

Vjeruje se da tjelesna aktivnost mijenja razinu serotonina, hormona zaduženog za regulaciju raspoloženja, a pomoći će vam i ugodna promjena scena i upoznavanje novih ljudi. Istraživanja su pokazala da već jednosatna šetnja oko podneva učinkovito djeluje protiv 'zimskog bluesa'.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!