svi nose rixo

Stvaraju haljine toliko dobre da nikoga nije briga što na njima piše 'proizvedeno u Kini'

13.05.2023 u 16:47

Bionic
Reading

Henrietta Rix i Orlagh McCloskey imena su koja se kriju iza brenda Rixo. Britanska modna marka u rekordnom roku osvojila je tržište, a obožavateljicama, među kojima se krije i Kate Middleton, kada su u pitanju bezvremenske haljine, ne smeta ni to što na njima piše – 'proizvedeno u Kini'. Naime ove haljine stvorene su za to da se nose godinama

Brend Rixo, koji su 2015. godine pokrenule diplomantice London Collegea of Fashion, Henrietta Rix i Orlagh McCloskey, u samo tri godine od strastvenog projekta vođenog iz dnevnog boravka njihovog stana u Londonu prerastao je u globalnu tvrtku sa sedmeroznamenkastim prihodom. Godina 2018. bila je ključna – osvojile su tržište ističući se svojim prepoznatljivim vintage dizajnom, ali i poslovnim modelom koji se itekako pokazao uspješnim.

Bez zajmova ili vanjskih ulaganja, Rix i McCloskey intuitivno su izgradile brend koji se danas može pohvaliti s 450 tisuća pratitelja na Instagramu i vojskom odanih obožavatelja, uključujući Holly Willoughby, Lily James, Kylie Minogue i Sandru Bullock. A unazad nekoliko sezona njihove haljine ne nose samo zvijezde. Tako je, naprimjer, supruga britanskog premijera Akshata Murthy za susret s Jil Biden, povodom njezinog dolaska na Charlesovu krunidbu, odabrala baš haljinu iz Rixove kolekcije. A Kate Middleton izazvala je senzaciju kada se pojavila u haljini Izzy tijekom kraljevske turneje po Karibima i taj je model rasprodan u rekordnom roku. U jarkoružičastoj nijansi, s laskavo dugim rukavima i klasičnom midi dužinom, to je model haljine koji se nosi iznova i iznova, bez obzira na mijenjanje trendova. A upravo je to ono čemu Rixo teži kao brend.

  • +5
Jill Biden i Akshata Murthy Izvor: Profimedia / Autor: OLI SCARFF / AVALON / IMAGEPLOTTER / AVALON / JUSTIN NG / AVALON / PROFIMEDIA

Rixova kolekcija poželjnih haljina i odijela sadrži šarene uzorke ručno oslikane u Londonu te otisnute u Italiji i Kini na luksuznom svilenom kineskom krepu (fr. crépe de Chine), tankoj svilenoj tkanini od čvrsto upredenih niti sirove ili umjetne svile, a prodaje se na više od 100 mjesta u više od 40 zemalja.

Mnoge stvari izdvajaju Rixo od ostalih brendova rođenih u posljednjih nekoliko godina. Sa sjedištem u Londonu, on stvara ono što bi neki opisali kao prigodne haljine koje su namijenjene stalnom nošenju. Također odbija slijediti trendove te se oslanja na vintage i ženstvenu estetiku prošlih desetljeća. Jedina stvar koja mu je zajednička s relativno novim modnim markama? Rođen je na Instagramu. Ne baš doslovno, ali ako pitate bilo koju zaljubljenicu u modu, velika je šansa da će vam reći da je prvi put jednu od ovih nevjerojatnih haljina s printom vidjela upravo na toj društvenoj mreži.

'Želimo da se svatko osjeća kao Rixov kupac i dizajniramo imajući to na umu. Uvijek smo stvarale komade koji odolijevaju protoku vremena', kaže Rix. Budući da se capsule garderoba i ograničavanje broja odjevnih komada koje imamo u ormaru sve češće spominju kao poželjan trend i izbor, koji, između ostalog, naglašava veliku modnu osviještenost i sofisticiranost, Rixova odjeća stvorena da traje ima popriličnu prednost. 'Uvijek smo koristile visokokvalitetne materijale, osiguravajući to da naši komadi traju godinama - želimo da se prosljeđuju kćerima, dijele s prijateljicama i nose dugo godina', kažu osnivačice.

Kako je sve počelo?

Rixove suosnivačice i kreativne direktorice Rix i McCloskey — i, da, ime brenda kombinacija je Henriettinog prezimena i Orlaghinog imena — srele su se tijekom studija na London Collegeu of Fashion. Nakon što su zajedno radile na projektu za fakultet, zbližila ih je ljubav prema vintage odjeći i brzo su postale najbolje prijateljice. 'Pretraživale bismo dobrotvorne trgovine i sajmove starinskih proizvoda po cijelom Londonu, dijelovima Ujedinjenog Kraljevstva, pa čak i u inozemstvu kad god bismo zajedno išle na odmor u potrazi za vintage blagom', kaže Rix te ta putovanja smatra velikom inspiracijom za Rixo, suvremeni brend s istančanim njuhom za vintage.

Rix i McCloskey godinama su bliske prijateljice. Premda su mnogi smatrali da bi im takav odnos mogao biti prepreka u poslu, one su mislile posve suprotno. 'Živjele smo zajedno i dijelile muke po mamurluku nedjeljom ujutro tijekom koledža. Imam sestru blizanku, a Henrietta je kao treća blizanka, toliko smo bliske s njom. Stranci su mislili da bi nam takav odnos otežao ulazak u posao, pogotovo ako ne uspije, ali ugodno nam je raditi zajedno 24/7 i imamo snažnu zajedničku viziju toga kamo idemo. Završavamo rečenice jedna drugoj i prirodno nam je zajedno biti u ovome', objašnjava McCloskey.

  • +6
Rixo proljeće/ljeto 2022. Izvor: Profimedia / Autor: Showbit.com / ShowBit / Profimedia

Na samom početku imale su jako malo iskustva u industriji odjeće. 'Mnogi su nam govorili da smo premlade da same pokrenemo brend. Ali tada nismo bile opterećene odgovornošću, nismo imale uzdržavane članove obitelji, nismo imale velike hipoteke i bile smo već naviknute na život s vrlo malo novca. Mislim da nam je uvelike pomogla naša naivnost. Slijedile smo svoj instinkt jer smo 100 posto vjerovale u ono što radimo i zapravo nismo ni znale drugačije. Nismo znale kako drugi brendovi rade određene stvari, pa smo radile stvari na svoj način, a kad smo pogriješile, učile smo iz toga. Morate biti spremni na pogreške i prihvatiti da je ponekad prva odluka pogrešna i da o njoj treba ponovno razmisliti', kaže McCloskey.

'Imamo slične stilove i obje smo opsjednute vintageom, ali nismo mogle pronaći ono što nam se sviđa. Na kraju se sve to spojilo i dalo nam ideju. Obje smo na početku bile naivne po pitanju toga što će sve uključivati ovaj posao. Nismo imale nikakvih obaveza i nekoliko mjeseci nakon studija - ideja je postala stvarnost', kaže Rix.

'Rixo je stvaran, pametan, pošten', kaže McCloskey. 'A to je djelomično zato što nismo imale novac koji imaju drugi brendovi', dodaje, osvrćući se na normu u modnoj industriji u kojoj se mnogi brendovi osnivaju i podržavaju obiteljskim novcem, vezama i drugim važnim, ali nemeritokratskim resursima. Bez ijednog od tih elementa na raspolaganju, pokrenule su Rixo i ušle u modu na mala vrata, bez početnog kapitala ili investitora, oslanjajući se na jedini raspoloživi resurs: sebe.

'Ne potječemo iz modnih sredina. Nismo čak ni iz Londona. Nismo imale kontakte u modnom svijetu, niti majke i očeve 'koji su poznavali ljude koji su poznavali ljude', tako da smo preuzele sve uloge u poslu, od zaprimanja narudžbi u e-trgovini i slanja odjeće pa do cjelonoćnog rada. Tako smo funkcionirale dvije godine. Nismo imale čak ni skladište. Pretvorile smo spavaću sobu u skladište', kaže Rix.

Tijekom tih ranih dana također su besplatno radile s dobavljačima da bi dobile bolje uvjete plaćanja i nikada nisu plaćale nijednu prodajnu agenciju. Stoga ne čudi to da su se mnogi zapitali kako su se, bez svih tih stvari koje se smatraju neophodnima za pokretanje modnog brenda, uspjele nametnuti s Rixom.

Dizajnerice su pokrenule posao s listom kontakata koje su pozivale na sastanak. Ili su išle od vrata do vrata s koferima punim svojih proizvoda i govoreći svima o brendu. 'Morale smo izbaciti proizvod. Nije bilo druge', kažu. 'Postojalo je i nekoliko ključnih osnova kojih smo se pridržavale kada smo pokrenule posao', dodaje McCloskey. 'Kao prvo, nismo trošile novac dok nismo imale novca. To nam je dosta pomoglo', kaže.

'Naš dizajn je ono što zapravo želimo nositi. Osnovale smo Rixo jer doista nismo mogle pronaći ono što smo željele. Išle smo na sajmove vintage proizvoda i vraćale se s prekrasnim haljinama s printom na svili, a naši su prijatelji tražili da im pronađemo nešto slično. Rixo predstavlja slobodouman i boemski stil života. Nije samo za posebne prilike, dapače, želimo da kupci žive u našoj odjeći i da ona postane budući vintage komad u njihovom ormaru. Rixo je bezvremenski, a ne rob mode ili trenda kakav ne biste nosili sljedeće godine. Dizajniramo ono što žene zapravo žele nositi. Postoji mnogo dizajnera koji vjerojatno ispunjavaju svoje kreativne potrebe, ali na kraju dana većina žena koje poznajem nemaju vremena ni energije biti nečija kreativna vizija koja hoda ulicom; žele odjenuti nešto i osjećati se jako lijepo u tome, a da je pri tome i stvarno prekrasno dizajnirano', objašnjava McCloskey.

'Želimo da našim kupcima bude jednako ugodno obuti tenisice ili štikle i da osjećaju da se isplati potrošiti 300 funti na haljinu jer će je nositi iz dana u dan. Ne znam koliko dizajnera uistinu zastane i razmisli tko to nosi i gdje to nosi. To su jednostavne dizajnerske odluke!' dodaje Rix.

Vjerovale su svom osjećaju i instinktivno izgradile brend. Također su pazile da ne kažu 'da' svakoj prilici jer nisu željele upasti u onu kategoriju u kojoj brend stvarno dobro posluje nekoliko godina prije nego što posve iščezne. Znati reći 'ne' i čvrsto držati veleprodaju poslužilo je dugoročnom poslovanju brenda.

Financiranje iz vlastitog džepa

Posao su same financirale, što je vrlo impresivno. 'Uvijek smo bile nepopustljive po pitanju toga da trebamo zadržati kontrolu i ne živjeti iznad svojih mogućnosti. Dakle, za početak smo radile u kratkom roku i sav prihod vraćale u posao. U početku su s nama radili pripravnici i kad bismo si to mogle priuštiti, zadržale bismo ih ako su nam se sviđali i ako su bili strastveni u poslu', kaže Rix.

Nedostatak financijskih sredstava i pomoći značili su da su sav posao i odluke o njemu bili potpuno prepušteni njima, što je naravno bilo izazovno - morale su se na neko vrijeme potpuno odreći osobnih života. Međutim to je bilo najbolje što su mogle učiniti. To što nisu imale nikoga kome bi odgovarale značilo je da mogu biti agilne - brzo donositi odluke, stvarati komade koje stvarno vole i usredotočiti se na područja poslovanja za koja su znale da će im pomoći u postizanju uspjeha. Također im je pomoglo osobno upoznavanje s kupcima, tiskom i utjecajnim osobama bez marketinških menadžera kao veza između dvije strane. 'Upoznali su nas kao osnivačice u isto vrijeme u kojem su upoznali brend, što im je pomoglo da razumiju i još više se povežu s Rixom', kaže Rix.

Godine 2017. osvojile su DHL-ovu nagradu za modni potencijal, koja je iznosila 20 tisuća funti, što je značilo da su si mogle priuštiti zapošljavanje stručnjaka za razvoj internetske stranice. 'To je učinilo veliku razliku za naše poslovanje jer smo mogle prodavati u inozemstvu i poboljšati mogućnosti dostave kako bismo bile dostupne kupcima diljem svijeta. Otkako smo osvojile nagradu, preselile smo se iz našeg stana u novi ured i narasle od tima od tri člana do tima od 12 ljudi s punim radnim vremenom, radeći sve osim proizvodnje unutar ureda', rekla je Rix 2018.

'Pokretanje Rixoa bio je velik rizik – dale smo otkaz i uložile svu ušteđevinu. Za nas nije postojao plan B, stvarno smo vjerovale u ono što Rixo može postati.' A to je prostor za žene koje žele popuniti rupu u svom ormaru. 'Osjećale smo da na tržištu postoji potreba za vintage komadima po suvremenoj cijeni', kaže Rix.

Imale su pravo. Kada je kolekcija lansirana, Net-A-Porter naručio je haljine, a svi njihovi komadi vrlo brzo postali su dostupni i na Shopbopu, Farfetchu i Saks Fifth Avenueu.

'Rixo se u potpunosti financira sam i svaka od nas posjeduje 50 posto. Pažljivo smo pratile gotovinu i instinktivno znamo da ne možemo potrošiti bogatstvo na fotografiranje ako nismo prodale haljinu! Obje imamo jaku komercijalnu i kreativnu ravnotežu. Želja nam je da ostanemo u privatnom vlasništvu, ali nikad ne znate što vas čeka iza ugla', zaključuju osnivačice.

U samom početku Rix i McCloskey svaki dan su pješke odlazile do pošte nakon što su same zaprimale i pakirale narudžbe s internetske stranice. Na kraju je količina bila tolika da to više nisu uspijevale raditi, a koliko god željele zadržati kontrolu, obje priznaju da su odahnule kada je DHL preuzeo dnevne web narudžbe. 'To nas je oslobodilo pritiska i omogućilo nam da se usredotočimo na korištenje vještina za izgradnju poslovanja. Ako želite rasti kao posao, morate naučiti delegirati, iako još uvijek najviše volimo raditi same', kažu.

Priznaju da su u početku imale problema s naplatom prvenstveno zbog neiskustva i pretpostavke da će veleprodajni kupci brzo podmiriti svoje fakture. No nakon što su pooštrile i promijenile uvjete trgovanja, svi koji su pristali preuzeti njihove kolekcije nazvali su ih u roku od tjedan dana da kažu da je sve prodano i zatražili dodatne zalihe.

Kada je Net-A-Porter uvrstio Rixo u svoju ponudu, poslana narudžba rasprodana je u roku od 24 sata nakon što je objavljena na stranici. Tijekom 2018. brend je eksponencijalno rastao s više od 100 trgovaca, uključujući Liberty, Harrods i Selfridges u Londonu, Saks u SAD-u, Dublin Brown Thomas, Le Bon Marche u Parizu, Luisa Via Romu u Italiji, David Jones u Australiji i Takashimayu u Japanu. A brend je imao i niz pop-up trgovina.

  • +12
Rixo haljine Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Snaga društvenih medija

Pokretanje Rixoa bilo je poput slaganja dijelova slagalice, u kojoj je vrlo važan dio bio Instagram. Za Rix i McCloskey ta platforma društvenih medija igrala je veliku ulogu u rastu njihovog brenda jer su je koristile da bi stupile u kontakt s ljudima do kojih inače ne bi imale pristup, kao što su kupci iz Saksa i Net-a-Portera – onih koji su ih uvrstili u svoju ponudu u njihovoj prvoj sezoni i lansirali u SAD i Australiju. No društvene mreže omogućavale su i to da prikažu svoj brend i estetiku.

'Društveni mediji odigrali su veliku ulogu - to je nešto čime smo se osobno bavile od prvog dana i sve je bilo vrlo organsko', kaže Rix. 'Mislim da dio uspjeha leži i u tome što je to u osnovi naš osobni tijek misli i nitko drugi ne objavljuje, komentira ili odgovara u naše ime. Za druge brendove postoji više strategija, ali naš je jako osoban i prirodan; ne pokušavamo biti nešto što nismo niti otuđiti određenog kupca. Mislim da se ljudi povezuju s tim.'

'Često se pitamo kako bismo bez Twittera i Instagrama. Kad smo počele, stupile smo u kontakt sa stilistima i urednicima časopisa putem društvenih mreža i molile ih da nam daju deset minuta kako bismo im mogle pokazati svoju kolekciju spremnu za lansiranje', kaže Rix.

Rezultat toga bio je itekako opipljiv - predstavljene su u ključnim časopisima tijekom prve sezone i narudžbe su počele pristizati na njihovu internetsku stranicu. 'Znamo da je važno da naša odjeća bude prikazana na različitim ženama jer imamo kupce u tinejdžerskim godinama pa sve do žena u osamdesetima, različitih oblika i veličina, koje nose našu odjeću u svakodnevnim prilikama ili za posebne prigode. Instagram nam omogućuje da izravno stupimo u kontakt s klijentima i potencijalnim kupcima te da pokrenemo razgovor o tome što namjeravamo', objašnjava Rix.

'Made in China'

Opsesija stvaranjem najkvalitetnijeg proizvoda po odgovarajućoj cijeni značila je donošenje vrlo pojednostavljenih odluka povezanih s proizvodnjom, što je za njih značilo njezino prenošenje izvan granica Ujedinjenog Kraljevstva, i to u Kinu. Iako bi oznaka 'Made in China' neke mogla odbiti, dizajnerice su se više brinule o samom proizvodu nego o percepciji.

'Briga me što piše 'Made in China' jer čvrsto osjećam da je naš proizvod dovoljno dobar i da je proizvodnja dovoljno dobra', tvrdi McCloskey. 'Također, nisam imala taj luksuz da pogriješim s deset tvornica prije nego što pronađem jednu dobru. Radilo se o resursima, radilo se o onome što sam imala na raspolaganju', dodaje.

Usprkos prevladavajućem mišljenju i stavu, hvali kinesku proizvodnju jer se nalazi ispred drugih zemalja u pogledu radnika i uvjeta rada. Naime, kako raste gospodarstvo zemlje, tako raste i životni standard, što znači viši standard u tvornicama. 'Marks i Spencer i drugi high street brendovi povlače se iz Kine jer su standardi sada previsoki. Kineski standardi viši su od standarda Šri Lanke', kaže Rix.

Rixo haljina Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

'Uz to što koristimo svilu, tu je činjenica da većina svjetske svile dolazi iz Kine. Čak i ako dobijete onu na kojoj piše 'Made in Italy', ona dolazi iz Kine', objašnjava McCloskey. 'Vidjele smo da je nastala u Kini i da se šalje iz Kine. Dakle, zašto uzeti svilu iz Italije, koja je poslana iz Kine, i onda je poslati u proizvodnju nazad u Kinu?' nastavlja.

Nisu propustile ni istražiti mogućnost da se njihovi proizvodi proizvode u Britaniji. A otkrile su da ih britanski proizvođači iskorištavaju na svakom koraku. Iskustvo koje se ponavljalo dok su pokušavale uspostaviti liniju u Britaniji bilo je da je svaki proizvođač kojem su otišli temeljito svoju proizvodnu cijenu na očekivanoj maloprodajnoj cijeni odjevnog predmeta. Dakle, ako su otišle proizvođaču s haljinom koju su željele prodati u maloprodaji za 500 dolara, on bi im naveo cijenu relevantnu za ono što žele dobiti u maloprodaji.

'Pitaju to samo da mogu smisliti što će vam naplatiti. A vi predajete kontrolu dobavljaču. Mislim da je to čest izvor problema za brojne brendove - previše plaćaju dobavljačima', kaže Rix. 'Da smo se odlučile za prvih nekoliko dobavljača koji su nas pokušali prevariti jer su vidjeli dvije mlade djevojke, sad bismo bile na sasvim drugom mjestu', dodaje.

A one sada vode globalni brend koji predstavlja profitabilan posao. ‘Direktorice smo tvrtke, odgovorne smo za to da svi dobiju plaću i tu nema pogovora. Moramo kontrolirati tijek novca i to vrlo ozbiljno shvaćamo', kaže McCloskey. 'Na kraju kupac dobiva pravu vrijednost jer trošimo tamo gdje je to ispravno', dodaje Rix.

Ipak, kao najveći izazov, Rix i McCloskey, uz rast tima, ističu izgradnju kulture i postajanje menadžericama. 'Motiviranje osoblja i osiguravanje da svi razumiju viziju su ključni. Želimo zaposliti ljude koji vide potencijal u brendu i žele biti dio šire slike', dodaju.

Snažan DNK brenda

Ovim zanimljivim dizajnericama za rukom je pošlo stvoriti DNK brenda koji je prepoznatljiv na prvi pogled. Oblici nadahnuti nasljeđem i suptilnim vintage krojevima, laskave siluete, razigrani i šareni printovi (često miješani) i luksuzne tkanine čine njihove haljine statement komadima koji, što im itekako ide u prilog, izdržavaju test vremena.

'Nemamo dizajnerski tim, imam samo jednog dizajnera tiska koji nam pomaže. Ako promotrite rad umjetnika koji vam se sviđa, njegov će rad biti sličan jer je sve to stvorila ista osoba. Kada je u pitanju Rixo, kroz moje ruke prođe svaki pojedini dio dizajna, od oblika do printa, pa je prirodno da imaju sličan izgled čak i ako su različiti. Da sam odvojena od dizajna, najteže bi bilo pronaći nekoga tko ima isti pogled na to kao ja. Henrietta i ja imamo slično oko, a cijelim putem u procesu nastajanja kolekcije jedna od nas dvije utječe na izgled proizvoda tako da to stvara stvarno jak DNK brenda', kaže McCloskey.

Što čini savršenu Rixovu haljinu? 'Mora laskati tijelu - to ne znači usko, već znači da je krojeno na pravi način. Haljina mora omogućiti da se stvarno dobro osjećate u svojoj koži. Većina naših komada prilično je lepršava, ne prianjaju uz tijelo. Tkanina, boja i print također su ključni. Rixove haljine nisu trendovske. To su komadi koje pogledate i pomislite: 'Oh, ne znam kako su došli do inspiracije za kombiniranje tih printova, ali stvarno mi se sviđa.' Pružaju osjećaj sreće i slobodnog duha, umjesto da izgledate kao da ste se od glave do pete uvukli u jedan trend', objašnjava McCloskey.

I dok je većina komada u retro stilu, ukrašena teškim printom, siluete su funkcionalne i lake, stvorene za zaposlene gradske žene koje žele pronaći svoju odjeću na starinskim tržnicama i takvim trgovinama. Cijena nije niska - bluze startaju od 200 dolara, a haljine od 250 do 550 dolara - no opravdana je ako uzmete u obzir činjenicu da je sve izrađeno od 100 posto svile, vrhunske krep tkanine ili mješavine svilenog pamuka te da je svaki print jedinstven. ‘Svi printovi su ručno oslikani, tako da nam to također daje stvarno snažan, osobni identitet brenda koji ljudi prepoznaju. Dizajniram svaki print i, budući da je to uvijek moja ruka, kao i moj rukopis, uvijek će izgledati kao Rixov komad', kaže McCloskey. Dizajni se kreću od otkačenih botaničkih, životinjskih i astroloških printova do klasičnih točkica i pruga.

McCloskey kaže da posvećuje jednaku pozornost kroju i tkanini kako bi osigurala da svaki komad laska bez obzira na veličinu ili oblik kupca. 'Započinjem proces dizajna tako što razmišljam tko, gdje i kada bi je mogao nositi kako bih mogla predvidjeti ono što bi najbolje funkcioniralo. To može biti dizajn rukava ili izbor podstave. Po pitanju printa, uvježbanost izbora boja i uzoraka te njihovo miješanje pomažu u stvaranju konačnog izgleda i estetike.' Taj kombinirani način razmišljanja u konačnici čini Rixov DNK.

Iako su mnoge haljine duge do poda, one su vrlo svestrane i mogu se jednako lako nositi za dnevni izlazak, koktel-zabavu ili vjenčanje. Mada svaki dizajn naginje vintageu, neki izgledaju nevjerojatno moderno – tako se pojavljuju s hrabrim bojama (naprimjer, tigrasta pruga na smaragdnozelenoj tkanini) ili s neočekivanim krojem (zviježđe na baršunastoj wrap haljini).

'Rixova djevojka stalno nosi svoje komade, s tenisicama i predimenzioniranim džemperom za ležeran dnevni look ili u kombinaciji s omiljenim štiklama za posebne prilike. Uklapaju se u njezin životni stil i nisu nešto što odjene jednom i nikad više', kaže Rix. 'Želimo da žene uživaju u nošenju Rixoa i da znaju da uvijek mogu računati na njega', slaže se McCloskey i dodaje: 'Ne dizajniramo za određeni tip žene i ne slijedimo trendove. Želimo da Rixovi artikli izdrže test vremena - to je vintage budućnosti.'