TKO BI REKaO?

Ray-Ban bio je pred propasti, a onda je stigao 'spasitelj': Tom Cruise promijenio je povijest

03.07.2025 u 11:54

Bionic
Reading

Malo je filmskih scena koje su toliko utjecale na modu kao one u kojima Tom Cruise nosi Ray-Ban naočale. Bez plaćene promocije, samo zahvaljujući svom neodoljivom stilu, Cruise je pretvorio Ray-Ban Wayfarer i Aviator modele u globalne modne fenomene – i spasio brend od zaborav

Početkom 80-ih godina prošlog stoljeća Ray-Ban je bio na rubu izumiranja. U prilog tome govorile su brojke, pa se tako 1981. prodavalo tek 18.000 pari Wayfarer naočala godišnje, zbog čega je uprava ozbiljno razmatrala ukidanje te linije. Brend, koji su nekoć proslavili James Dean i Audrey Hepburn, izgubio je korak s novim modnim trendovima.

Ray-Banova priča započela je još 1937. kada su Bausch & Lomb razvili aviator naočale za američke vojne pilote. Wayfarer je lansiran 1952. i ubrzo postao simbol pobune, ali krajem 70-ih oba su modela pala u zaborav.

Holivudski preokret

U pokušaju preživljavanja, Ray-Ban je 1982. uložio 50.000 dolara godišnje u agresivni product placement, opskrbljujući Hollywood svojim naočalama. U samo pet godina pojavili su se u više od 300 filmova i serija, a zahvaljujći članku u magazinu GQ 1982. godine prodaja Wayfarera povećala se na 200.000 pari godišnje.

Tom Cruise i Brad Pitt
  • Tom Cruise i Brad Pitt
  • Tom Cruise i Brad Pitt
  • Tom Cruise i Brad Pitt
  • Tom Cruise i Brad Pitt
Tom Cruise i Brad Pitt Izvor: EPA / Autor: NEIL HALL

No, pravi preokret dogodio se 1983. s filmom 'Riskantan posao'. Tom Cruise nosio je Wayfarer naočale kroz cijeli film, što je rezultiralo prodajom od čak 360.000 pari te godine i nevjerojatnim skokom u prodaji koji je iznosio nevjerojatnih 2.000 posto.

Tri godine kasnije, 'Top Gun' je dodatno učvrstio Ray-Banov status. Cruiseov lik Maverick nosio je Aviator model, a prodaja tog modela skočila je za 40% u samo sedam mjeseci nakon premijere.

BAŠ KAO MAVERICK

Španjolski kralj uhvaćen u trenutku dostojnom scena iz 'Top Guna'

Pogledaj galeriju

Bile su posvuda

Do sredine 80-ih Ray-Ban naočale viđali smo posvuda – u serijama poput 'Miami Vice' i 'Moonlighting', kao i na glazbenim ikonama poput Michaela Jacksona, Madonne i Georgea Michaela. Do 1988. prodaja Wayfarera narasla je na čak četiri milijuna pari godišnje.

Tom Cruise tako je, bez službenog angažmana, pokazao moć autentične promocije slavnih. Zahvaljujući njegovom utjecaju, Ray-Ban je od posrnulog brenda postao globalna institucija, a modeli koje je proslavio i danas su među najprodavanijima – gotovo nepromijenjeni od 80-ih.