IZUMIRUĆI MODEL

Štiklama je odzvonilo: Nova modna realnost su ravne cipele i tenisice, a prodaja im doslovno cvjeta

04.05.2025 u 18:53

Bionic
Reading

U modnom svijetu, koji se neprestano mijenja, a trendovi u njemu jačaju i slabe promjenom godišnjih doba, jedna je pojava osobito privukla pažnju modnih stručnjaka u posljednje vrijeme - postupno smanjenje popularnosti visokih peta

Nekada sinonim za moć i eleganciju, visoke pete danas šalju drugačiju poruku. Dok balerinke, cipele Mary Jane i niske pete općenito nastavljaju rast popularnosti, i brendovi preusmjeravaju fokus na udobnost i inkluzivnost, stvarajući narative koji govore o evoluciji ideja o tome što čini ženstvenost.

Ovjekovječena u serijama i filmovima poput 'Seks i grad' i 'Vrag nosi Pradu', kao prvi izbor za glamurozne žene koje samouvjereno koračaju gradskim ulicama, za današnjeg prosječnog potrošača visoka peta simbol je prošlog doba, izvan koraka s trendovima obuće usmjerenim na udobnost.

No umjesto da potpuno nestane, kategorija peta se mijenja. Je li pandemija možda zadala glavni udarac koji je doveo do njihove 'propasti'? Definitivno. Promijenjeni tijek naših života nesumnjivo je odigrao važnu ulogu u popularnosti štikli i slavljenju udobnosti.

Prije nego što je svijet stao - visoke pete su vladale

Ova čuda dizajna nisu samo povećavala visinu žena, nego su donosila i eleganciju. Visoke pete nisu bile samo obuća, već put do samopouzdanja, privlačnosti i trunke glamura.

'Visoke pete mijenjaju držanje tijela i stvaraju prepoznatljiv stil hodanja koji može utjecati na način na koji se pojedinci drže, promičući uspravnije držanje te poboljšavajući percipiranu privlačnost i divljenje drugih', kazala je u razgovoru za CNN dr. Carolyn Mair, kognitivna psihologinja i autorica knjige 'Psihologija mode', dodajući da visoke pete mogu pridonijeti 'osjećaju samopouzdanja i toga da vas drugi primjećuju i cijene kao ženstvene, glamurozne ili profesionalne'.

Uspon streetweara i kulture tenisica u 2010-ima bio je glavni faktor opadanja popularnosti štikli, a žene su počele gravitirati udobnijoj obući za svakodnevicu, čuvajući cipele s petama za posao.

A onda je pandemija covida promijenila i to, rezultiravši bumom rada od kuće i čineći taj stil gotovo zastarjelim - osim za posebne prilike.

Novi prioriteti za novi način života

Kada nas je udarila pandemija, visoke pete su se povukle sa svoje istaknute pozicije. Interes za njih primjetno je opao: prodaja im je pala za 65 posto na godišnjoj razini tijekom drugog tromjesečja 2020., prema podacima tvrtke za istraživanje tržišta NPD Group. Krivac? Seizmički pomak u prioritetima izazvan novim načinom života. Zov udobnosti i praktičnosti nadjačao je privlačnost visokih peta.

Porast rada na daljinu zamaglio je granice između poslovne i ležerne odjeće - broj velikih događaja u tvrtkama se smanjio, a zamijenio ih je uspon trenda sportske odjeće.

Ipak ostaje pitanje je li pandemija stvarno uzrokovala toliku monumentalnu promjenu u prekidu popularnosti visokih peta ili je njihov pad dio većeg trenda?

'Kako se društvo kreće prema idealima ravnopravnosti, dolazi do odbacivanja strogo definirane ženstvenosti koja povezuje visoke pete s njezinim primarnim obilježjem', kazala je Mair za CNN. 'Ovaj pomak potiče nas da prihvatimo individualnost, širi raspon izražavanja te odbacimo obuću koja može ograničiti mobilnost i udobnost.'

Odraz nove modernosti

Nakon pandemije interes za visokim potpeticama nije se potpuno oporavio. Unatoč postupnom povratku u normalnost i povećanju kupovine, njihovo pretraživanje na internetu općenito je ostalo primjetno niže od razina prije pandemije, a fokus se usmjerio na udobnost nižih peta.

Prodaja štikli pala je za 12 posto u 2024. u usporedbi s prethodnom godinom, prema podacima tvrtke za maloprodajnu analitiku Edited — ustupajući mjesto širem rasponu vrsta peta, poput niskih, platformi i blok varijanti. Istovremeno, ravne cipele poput balerinki, mokasinki i čizama osvajaju sve veći udio na tržištu.

'Ona slika vrhunca ženstvenosti - žene s jako visokim petama - više ne postoji. Ne rezonira', ističe Katharine Carter, analitičarka mode i maloprodaje u Editedu.

Brendovi se prilagođavaju u skladu s time — čak i oni koji su sinonim za pete, poput Christiana Louboutina, a on je prošle godine povećao asortiman balerinki za 38 posto.

'Pandemija je potaknula apetit za širok raspon silueta s petama koje odražavaju promjenu u životnom stilu i trendovima, uključujući platforme, niske i blokovske pete', istaknuo je glasnogovornik Louboutina, dizajnera koji je stekao slavu upravo vrtoglavo visokom obućom s prepoznatljivim crvenim potplatom.

Prodaja ravne obuće i tenisica kontinuirano cvjeta, o čemu dovoljno svjedoče i kvartalni izvještaji modne platforme Lyst. Od pandemije na listi najpopularnijih modnih artikala redovito se nalaze ravni modeli obuće na čelu s retro tenisicama uske siluete, kao što su Mexico 66 brenda Onitsuka Tiger i Gazelle iz Adidasa.

Onitsuka Tiger Mexico 66
  • Onitsuka Tiger Mexico 66
  • Onitsuka Tiger Mexico 66
  • Onitsuka Tiger Mexico 66
  • Onitsuka Tiger Mexico 66
Onitsuka Tiger - Mexico 66 Izvor: Promo fotografije / Autor: promo

Visoka peta pada u zaborav?

Brendovi koji računaju na pete osjetili su najveći utjecaj tih promjena iz prve ruke: 2024. godine istoimena linija Sarah Jessice Parker, koja je nudila štikle, platforme i blok pete kapitalizirajući ljubav njezina lika iz 'Seksa i grada' prema štiklama, prestala je s poslovanjem.

Sarah Jessica Parker
  • Sarah Jessica Parker
  • SJP by Sarah Jessica Parker
  • Sarah Jessica Parker
  • Sarah Jessica Parker
  • Sarah Jessica Parker
SJP by Sarah Jessica Parker Izvor: Profimedia / Autor: Bennett Raglin / Getty images / Profimedia

Promjene u popularnim siluetama trapericama također su doprinijele padu njihove prodaje. Dok su uske traperice i visoke pete bili trend u 2010-ima, trenutni širi stilovi trapera bolje se slažu s niskim petama i izoštrenom obućom. Tanji modeli obuće, poput sveprisutnih tenisica Samba ili Birkenstockovih klompi, također su omiljeni među onim ženama koje nose šire hlače, čiji ih je uspon uvjerio da ne trebaju nositi štikle da bi izgledale moderno.

'Kupci vole tenziju ružne obuće, a to mogu biti klompe ili tenisice ili nešto jednostavno udobno i neočekivano, nošeno s uglađenijom odjećom. To također nastavlja poticati ovaj trend ravnih cipela', ističe Heather Archibald, glavna direktorica za trgovinu i proizvode u američkom brendu Rothy's.

Uzdizanje iznad ostalih

Peta, međutim, nije potpuno umrla, već prolazi kroz svojevrsnu renesansu. 'Kultura tenisica snažno je pogodila ovu stranu tržišta obuće, ali čak je i ona doživjela pad', kaže Christina Ciglar, glavna direktorica proizvoda u Steve Maddenu. 'Nike više ne radi dropove, jordanice i tenisice Yeezy više nisu toliko poželjne, a ljudi i dalje trebaju elegantniju obuću', kaže.

Brendovi koji nude novi narativ, a on ponovno prisvaja 'djevojčicu', umjesto da se fokusiraju na štikle u koje će biti usmjereni muški pogledi - uspijevaju ostvariti profit u segmentu obuće s petom.

Miu Miu SS25
  • Miu Miu SS25
  • Miu Miu SS25
  • Miu Miu SS25
  • Miu Miu SS25
  • Miu Miu SS25
    +15
Miu Miu SS25 Izvor: Profimedia / Autor: xx / Avalon / Profimedia

Stilovi obuće brendova Miu Miu, Simone Rocha i Sandy Liang, poput visokih modela inspiriranih balerinkama ili slingback cipela s mašnama, dobro se prodaju.

Dizajnerica Chemena Kamali iz modne kuće Chloé također je odigrala ključnu ulogu u vraćanju ljudi povišenoj obući svojim platformama i boemskom estetikom.

'Brendovi koji stvaraju snažan narativ oko ženstvenosti i otvorenosti, bilo da prodaju tenisice uz pete, oni su koji će rezonirati s kupcima', kaže Carter, analitičarka mode i maloprodaje u Editedu. 'Više se ne radi samo o odlasku u sportske brendove u potrazi za tenisicama ili Manolu Blahniku zbog peta. Ti su stilovi sada sveprisutni u svim brendovima', ističe.

Hoće li visoke pete doživjeti trijumfalan povratak?

Dok se postepeno opraštamo od visokih peta, ostaju pitanja o njihovoj budućoj putanji. Hoće li doživjeti trijumfalan povratak, potvrđujući opet svoj položaj kao vrhunac privlačnosti?

Dizajnerske sandale
  • Aquazzura
  • Aquazzura
  • Bottega Veneta
  • Gianvito Rossi
  • Jimmy Choo
    +6
Dizajnerske sandale Izvor: Promo fotografije / Autor: promo

'Visoke pete vjerojatno će ostati popularan izbor za posebne prigode poput zabava i vjenčanja', mišljenja je Mair, dodajući da je 'evolucija društvene percepcije ljepote i ženstvenosti potaknula šire prihvaćanje različitih tipova tijela, dala prednost udobnosti i praktičnosti, promicala samoizražavanje i individualnost te osporila tradicionalne rodne norme'.

Bez sumnje, pandemija je promijenila pravila mode, uvodeći eru u kojoj se udobnost besprijekorno isprepliće s elegancijom, ali samo će vrijeme osvijetliti budućnost visokih peta. Za sada se taj stil više ne smatra nužnim obilježjem ženstvenosti.