Europska unija planira promijeniti pravila o pravima putnika u zračnom prometu, posebno u vezi s kašnjenjima letova i naknadama koje putnici mogu ostvariti
Prema trenutnim pravilima, putnici imaju pravo na naknadu ako njihov let kasni više od tri sata, a iznos naknade ovisi o udaljenosti leta. Za letove do 1.500 km putnici mogu dobiti 250 eura, za letove između 1.500 i 3.500 km 400 eura, a za letove duže od 3.500 km 600 eura. Ako je putnik preusmjeren i stigne na konačno odredište s kašnjenjem, naknada se može smanjiti za 50%, ovisno o duljini kašnjenja i udaljenosti leta.
Ako je let otkazan, putnici imaju pravo birati između povrata novca, preusmjeravanja na najraniji mogući let ili preusmjeravanja na kasniji datum prema vlastitoj želji, pod uvjetom da su uvjeti prijevoza slični.
Pravo na naknadu postoji i u slučaju otkazivanja leta, osim ako je zračni prijevoznik dokazao da je do otkazivanja došlo zbog izvanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbjeći čak ni uz sve razumne mjere. Izvanredne okolnosti uključuju odluke povezane s upravljanjem zračnim prometom, političku nestabilnost, loše vremenske uvjete i sigurnosne rizike, dok se tehnički problemi i štrajkovi osoblja zračnih prijevoznika uglavnom ne smatraju izvanrednim okolnostima.
Putnici imaju pravo i na pomoć u zračnoj luci, uključujući napitke, hranu, smještaj ako je potrebno, prijevoz do smještaja i povratak u zračnu luku, te dva telefonska poziva ili poruke elektroničke pošte. Ako pomoć nije ponuđena, a putnik je sam podmirio troškove, zračni prijevoznik trebao bi mu vratiti novac pod uvjetom da su troškovi bili nužni, razumni i primjereni.
Nova pravila koja EU razmatra mogla bi povećati minimalno vrijeme kašnjenja potrebno za ostvarivanje prava na naknadu, s trenutna tri sata na pet sati za letove unutar EU-a, a za letove izvan EU-a na devet sati ili više, ovisno o duljini leta. Zrakoplovne kompanije tvrde da bi ova promjena smanjila broj slučajeva u kojima su dužne isplatiti naknadu, dok udruge za zaštitu potrošača upozoravaju da bi to oslabilo prava putnika.
Europska komisija navodi da su promjene potrebne zbog povećanja broja letova i složenosti zračnog prometa, ali naglašava da će putnici i dalje imati pravo na pomoć i povrat novca u slučaju otkazivanja ili značajnog kašnjenja leta. Očekuje se da će Europski parlament i države članice EU-a raspravljati o prijedlogu tijekom 2025. godine, a konačna odluka bit će donesena nakon pregovora između institucija EU-a.