DOBRO JE ZNATI

Kako osigurati dnevnu dozu vitamina D kada smo primorani ostati u izolaciji

  • Autor: I. B.
  • Zadnja izmjena 20.03.2020 13:39
  • Objavljeno 20.03.2020 u 13:39
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Alix Minde / Photo Alto / Profimedia

Većina ljudi svjesna je činjenice koliko je vitamin D od vitalnog značaja za zdrave kosti, zube i mišiće kao i čitav niz drugih blagodati, no pridržavate li se stroge veganske prehrane, držite se podalje od sunca ili imate tamnu kožu, možda ipak patite od nedostatka vitamina D - a prema stručnjacima to je i više uobičajeno nego što mislimo

Problem s vitaminom D je u tome što ga tijelo ne može samo stvoriti, već je njegov glavni izvor izravna sunčeva svjetlost koja se projicira na kožu. S obzirom na činjenicu da brojni ljudi posljednje dane provode u izolaciji, većina njih ne može se pohvaliti dovoljnom količinom zaliha vitamina D.

Zašto je vitamin D toliko važan za naše zdravlje?

Vitamin D nije samo vitamin, već i hormon. On ima važnu ulogu u održavanju zdravog imunološkog sustava i zaštiti od bolesti. Pojačava apsorpciju kalcija i presudan je za održavanje jakih kostiju. Uz to, nedostatak vitamina D povezan je i s infekcijama, kardiovaskularnim bolestima te autoimunim i upalnim bolestima, uključujući multiplu sklerozu.

Primamo li dovoljnu dozu vitamina D?

Iako postoje smjernice kolika nam je količina vitamina D svakodnevno potrebna, moguće je da nam je potreban i veća količina od preporučene. Ovisno o starosti, ta količina, pokazala su neka istraživanja, nije dovoljno visoka za brojne ljude jer se pokazalo da većina ljudi ima nedovoljnu ili nedostatnu razinu vitamina D u krvi.

Koji je glavni uzrok nedostatka vitamina D?

Jednako koliko je važno dobiti vitamina D preko sunčeve svjetlosti, važno je i unijeti ga kroz prehranu.

Masnija riba je jedina hrana koja sadrži velike količine ovog vitamina, mada ga ponešto sadrže i školjke i žumanjak.

Izbjegavanje izlaganja suncu drugi je veliki uzrok nedostatka vitamina D, a ljudi na područjima s malom količinom sunčanih sati su u najvećem riziku.

Nova znanstvena istraživanja sugeriraju da bismo, prema našem tonu kože i visini na kojoj živimo, trebali provoditi nekoliko minuta (u rasponu od 5 minuta za svijetlu kožu, do 20 minuta za tamnu kožu) na suncu svaki dan. Ako ništa tijekom ovih dana kada smo primorani boraviti unutar četiri zida, izađite na balkon ili u vrt, ili provedite 10 minuta uz otvoren prozor kako biste se napunili prijeko potrebnim vitaminom D.

Inače, 90 posto vitamina D dobivamo od sunca, no koža upija vitamin D samo ako nije zaštićena kremama za sunčanje. Budući da se većinom sunčamo sa zaštitnim kremama, ne dobivamo dovoljnu količinu vitamina D. U pogledu hrane, najviše ga ima u jetricama i plavoj ribi. Ima ga nešto i u jajima, jogurtu i mliječnim proizvodima, no problem je što hranom u organizam možemo unijeti svega 20 posto dnevnih potreba vitamina D. Drugim riječima, hrana nije dovoljna.

Vitamin D u dodacima prehrani

Prema riječima nutricionistice, vitamin D u tabletama važan je za one osobe kojima je dijagnosticiran nedostatak vitamina D, pogotovo ako nisu u stanju povećati izlaganje suncu kako bi nivo doveli do optimalnog raspona. Ljudi koji izbjegavaju sunce i oni koji slijede stroge veganske dijete također bi imali koristi od dodavanja vitamina D. Međutim, važno je redovito nadzirati razinu vitamina D u krvi tijekom njegova konzumiranja u vidu dodataka prehrani, jer u protivnom može doći do zasićenja.

Provjerite razinu vitamina D

Iako je potrebno provesti još istraživanja kako bi se utvrdila veza vitamina D i imunološkog zdravlja, neka obećavajuća istraživanja sugeriraju da bi provjera razine vitamina D - i uzimanja dodatka vitamina D - mogla pomoći tijelu u borbi protiv respiratornih bolesti.

U jednom istraživanju provedenom na 107 starijih pacijenata, pojedinci su uzimali visoke doze vitamina D, dok su drugi uzimali standardne doze. Nakon godinu dana, istraživači su otkrili da su ljudi iz skupine s visokim dozama tijekom godine imali 40 posto manje respiratornih infekcija u usporedbi s onima koji su se zadržali na standardnoj dozi vitamina D.

Najnovija analiza 25 nasumičnih, kontroliranih ispitivanja na 11 tisuća pacijenata pokazala je opći zaštitni učinak suplementacije vitaminom D protiv akutnih infekcija respiratornog trakta.

Zašto bi vitamin D smanjio rizik za respiratorne bolesti?

Našim tijelima je potreban odgovarajući vitamin D za proizvodnju antimikrobnih proteina koji ubijaju viruse i bakterije. 'Ako nemate dovoljno vitamina D, manje ste učinkoviti u proizvodnji ovih proteina i osjetljiviji ste na infekcije', kaže dr. Adit Ginde, profesor hitne medicine na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Koloradu i glavni autor studije , 'Ovi su proteini posebno aktivni u respiratornom traktu'.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!