MALI KRALJ

Giorgio Armani - samozatajni vizionar koji je naglavce okrenuo svijet mode; stekao je milijune poklonika, ali i navukao bijes kolega

05.01.2020 u 16:28

Bionic
Reading

Jedan od najuspješnijih talijanskih modnih dizajnera, 85-godišnji Giorgio Armani u srednjoškolskoj dobi sanjao je o karijeri liječnika. Putovima svog sna koračao je do 1953. godine, kada na trećoj godini medicinskog fakulteta u Milanu napušta studij, shvativši da to ipak nije karijera za njega

Napustivši fakultet Giorgio Armani odlazi u vojsku, a zbog svog nesuđenog životnog poziva raspoređen je u službu u vojnu bolnicu u Veroni. Tamo ima priliku posjećivati razna glazbena događanja u Areni, što u Armaniju učvršćuje odluku da potraži sreću u nekom drugom zanimanju.

Prvi doticaj s modom i angažman u tom svijetu bilježi 1957., kada se zaposlio kao dekorater izloga u milanskoj robnoj kući La Rinascente. Dragocjeno iskustvo vezano uz marketing modne industrije stječe na radnom mjestu koje je uslijedilo, kao prodavač na odjelu muške odjeće.

Dizajnirati mušku odjeću počinje sredinom 60-ih za parišku modnu kuću sunarodnjaka Nina Cerrutija. Rad mu je vrlo zapažen pa kao slobodnjak surađuje s još desetak proizvođača. Krajem šezdesetih upoznaje arhitekta Sergia Galeottija, s kojim započinje dugogodišnji poslovni i privatni odnos.

Samozatajni modni genijalac

Armani je sklon čuvanju svoje privatnosti pa se o prirodi njihovog privatnog odnosa moglo samo nagađati, dok je onaj poslovni odnos bio puno jasniji. Galeotti nagovara Armanija da otvori vlastiti dizajnerski ured u Milanu pa od 1973. intenzivno kao samostalni dizajner surađuje s brojnim modnim kućama. Armanijevo sudjelovanje na reviji u Firenci imalo je odjeka u međunarodnom tisku, a kritičari primjećuju njegov inovativan pristup modi pa dobiva snažan vjetar u leđa za daljnji razvoj.

Sve je bilo spremno za vlastitu etiketu pa Armani usredotočuje energiju na taj cilj i 24. srpnja 1975. s partnerom Galeottijem osniva Giorgio Armani S.p.A. u Milanu. Prvu kolekciju pod vlastitim imenom predstavio je u listopadu te godine, a osim muške kolekcije, za sezonu proljeće/ljeto 1976. predstavio je i žensku.

Armani je pokazao inovativnost i u odnosu s industrijom te od 1978. proizvodi luksuznu konfekcijsku odjeću u tvorničkom okruženju pod nadzorom dizajnera. Sljedeće godine osniva Giorgio Armani Corporation te svoje glavne linije muške i ženske odjeće počinje prodavati u Americi. Uskoro predstavlja i nekoliko novih linija proizvoda poput G. A. Le Collezioni, Giorgio Armani Underwear and Swimwear i Giorgio Armani Accessories, a etiketa mu postaje jedno od vodećih modnih imena u svijetu.

Pionirski pothvati

Godine 1980. Armani je dizajnirao odjeću za Richarda Gerea u filmu 'Američki žigolo' i doveo visoku modu na velika platna. U suradnji s glumicama Michelle Pfeiffer i Jodie Foster doveo ju je 1983. godine i na crveni tepih. Nakon smrti modela Ane Caroline Reston zbog anoreksije Armani je bio prvi dizajner koji je zabranio modele s indeksom tjelesne mase (BMI) ispod 18. Modnu reviju kolekcije Armani Privé za proljeće/ljeto 2007. emitirao je uživo na internetu 24. siječnja 2007., što se bilježi kao prvi slučaj haute couture mode u svijetu. Za diva elektroničke industrije dizajnirao je 2009. mobitel Samsung Armani, ali prije njega učinila je to Prada u suradnji s LG-jem.

Početkom osamdesetih godina potpisuje važan ugovor s L'Oréalom o kreiranju parfema i predstavlja nove linije Armani Junior, Armani Jeans i Armani Emporio, pa potom i Emporio Underwear, Swimwear i Accessories. Za liniju Emporio otvorio je novu trgovinu u Milanu, a zatim i prvi butik Giorgio Armani. Linije koje je razvijao za mlade stilski su bile na razini njegovih vrhunskih linija, ali po pristupačnijim cijenama.

Za svoju liniju Emporio Armani upotrijebio je nove i nekonvencionalne metode oglašavanja, poput televizijskih spotova, ogromnih uličnih oglasa i kataloga koje je poštom slao na kućne adrese vjernih štovatelja svoje marke. Neophodnim je smatrao i povezivanje s kinematografijom, kako zbog promidžbe, tako i zbog poticanja kreativnosti, pa tako 1980. dizajnira odjeću za Richarda Gerea u filmu 'Američki žigolo'. Uspjeh koji je time požeo osigurao mu je dugoročnu suradnju sa svijetom filma, dizajnirajući poslije odjeću za dvjestotinjak filmova.

Začetnik današnje mode na crvenom tepihu

'Zašto bih željela da me netko obuče? Mogu se sama odjenuti. I tko je uopće Giorgio Armani?' bio je odgovor 23-godišnje Michelle Pfeiffer kad joj je 1983. prišao Armani s idejom da na nekim holivudskim događanjima nosi njegovu odjeću. Ipak ju je nosila, kao i njezina kolegica Jodie Foster, što se smatra počecima onog što danas zovemo modom crvenog tepiha.

No prva glumica koja se pojavila na crvenom tepihu u Armaniju bila je Diane Keaton, a koja se simbolizirajući lik Annie Hall, djevojke koja je nosila mušku odjeću, za koju je osvojila Oscara za najbolju žensku ulogu 1978., pojavila u muškom Armanijevom sakou. 'Smatram da je vrijeme predstaviti žene, čak i zvijezde, na novi način - žena u muškom odijelu na crvenom tepihu. No dobro, istovremeno mi je izuzetno elegantno i senzualno', rekla je Keaton.

Odgovoran je i za sakoe pastelnih boja u kojima je Don Johnson utjelovljujući policajca Sonnyja Crocketta rješavao slučajeve u planetarno popularnoj seriji 'Miami Vice'. Dona Johnsona je nazivao svojom 'muškom muzom', pa kad je angažiran za kreiranje kostima u filmu 'Nedodirljivi' iz 1987., sugerirao je redatelju Brianu De Palmi da je za ulogu Eliota Nessa trebao angažirati upravo Dona Johnsona. De Palma se ipak odlučio za Kevina Costnera.

  • +13
Giorgio Armani Izvor: EPA / Autor: DANIEL DAL ZENNARO

Nakon pet godina prisutnosti njegovih glavnih linija u Americi počinje prodavati i linije vrhunske konfekcijske odjeće. Zbog zdravstvenih komplikacija 1985. ostaje bez partnera Galeottija, no unatoč velikom gubitku kasnih osamdesetih svoje modno carstvo širi na Japan, a predstavlja i nove linije - čarapa, naočala i kolekcije darova.

Za američko tržište 1991. izbacuje novu osnovnu liniju muške i ženske odjeće, poznatu kao A / X Armani Exchange, a 90-ih dizajnira i sportsku odjeću, satove, kozmetičke proizvode, pa čak i kuće. Četvrt stoljeća svoga brenda obilježio je 2000. investicijskim aktivnostima u širenju proizvodnih kapaciteta, dizanju kontrole kvalitete i distribuciji proizvoda.

Otvaranjem malog dućana u Pekingu od 1998. prisutan je i na kineskom tržištu. Sljedeći je otvorio 2004. u Šangaju, s ambicioznim planom otvaranja ukupno 40 dućana do 2011. godine. U međuvremenu, 2000. godine pokrenuo je liniju kozmetike i namještaja te proširio liniju pribora. Istovremeno je njujorški Muzej Guggenheim ugostio Armanijevu izložbu, prvu izložbu s radovima nekog živućeg dizajnera koju je u prosjeku tjedno pogledalo 29 tisuća posjetitelja.

Neizbježan u svijetu showbiza

Armanija se smatra pionirom dovođenja visoke mode na crveni tepih, ali njegove su kreacije nosili isto tako glazbenici, sportaši, čak i toreadori.

Dugogodišnji Armanijev prijatelj Eric Clapton 1996. skladao je nekoliko pjesama za modne revije i otada se oblači u Armanijevu odjeću. Slavni pjevač i gitarist krajem iste godine otvara i dvije trgovine Emporio Armani u New Yorku, a dvije godine kasnije Armani je domaćin partija s aukcijom gitare Clapton Crossroads.

Osmislio je i mnoge outfite za izlazak na pozornicu pop zvijezdi Lady Gagi, između ostalog i one koje je nosila tijekom svojih zapaženih turneja Monster Ball Tour i Born This Way Ball Tour. Pored toga, dizajnirao je za svečanosti dodjela priznatijih nagrada, poput 52. dodjele nagrade Grammy ili MTV Video Music Awards 2010.

Dizajnirao je i kostime za turneju kraljice popa, a u jednom takvom Madonna je doživjela nesreću na pozornici dodjele Brit Awardsa 2015. godine, kada je pala zbog plašta koji joj se nije otkopčao onako kako je zamišljeno. Madonna je za nesreću, koju je nazvala svojom najgorom noćnom morom, suptilno optužila slavnog dizajnera, ustvrdivši da je plašt bio pretežak, zbog čega su ga morali jače vezati da joj ne klizne s ramena.

'Svi znate koliko je Madonna teška osoba. Predlagao sam joj kukicu umjesto čvora da se stvar ne zakomplicira. Na kraju je bilo po njezinom i neslavno je završilo. Nema se tu što više reći', glatko je uzvratio Armani.

Suradnja s glazbenicima i sportašima

U njegovom su donjem rublju pozirali mnogi poznati, poput Davida i Victorije Beckham, Ronalda i Rafaela Nadala. Megan Fox bila je također zaštitno lice njegove linije donjeg rublja Emporio Armani Underwear, a pojavila se i u kampanjama za kozmetičku liniju Giorgio Armani Beauty i Armani Jeans. Zaštitno lice za Armani Jeans i Emporio Armani bila je i Rihanna, koja je čak i dizajnirala dio tih linija. Za poznatog španjolskog toreadora Cayetana Riveru Ordóñeza dizajnirao je toreadorsko odijelo Goyesco. U dva navrata dizajnirao je odjeću nogometnoj reprezentaciji Engleske, a dizajnirao ju je i za igrače londonskog kluba Chelsea, dok ga je ukrajinski nogometaš Andrij Ševčenko, igrajući s brojem 7 u dresu Milana, inspirirao za liniju sportske odjeće Emporio Armani 7 (EA 7).

Sukobi s talijanskim kolegama

Slavni se dizajner sukobljavao i s kolegama iz branše pa je talijanski modni duo Dolce&Gabbana optužio 2009. da su mu ukrali dizajn muških hlača, dok je s talijanskim modnim mogulom Robertom Cavallijem zaratio zbog njegove primjedbe o izgledu novootvorenog hotela u Milanu. Svoj prvi luksuzni hotel od njih sedam, koliko ih planira izgraditi u suradnji s tvrtkom Herrera Global, Armani je otvorio u travnju 2010. u poznatom neboderu Burj Khalifa u Dubaiju.

Za svoj drugi hotel otvoren 2011. u Milanu, Armani je ustvrdio da je profinjeniji nego onaj u Dubaiju. Cavalli nije dijelio mišljenje s njim te je njega ovaj hotel uređen u Armaniju svojstvenom minimalističkom stilu izgledom podsjetio na psihijatrijsku bolnicu.

Slučajno ili ne, Armani se Cavalliju na lijepim riječima odužio u jesen 2012. godine tijekom milanskog tjedna mode. Iako je Armanijeva revija trebala biti zadnjeg dana Milano Fashion Weeka, kad i Cavallijeva, Armani ju je bez problema premjestio za dan prije, čime je Cavalliju stao na žulj.

'Kao i obično, Camera Nazionale della Moda (organizacija koja promiče talijansku modu te 'vlasnica' talijanskog tjedna mode, op.a.) pere ruke u ovoj situaciji i neće se pobuniti protiv želja maloga kralja Armanija. A što mogu uopće učiniti? Mogu ostati na rasporedu zadnji dan i riskirati da novinari preskoče moju reviju ili, kao što su učinili neki moji kolege, preklopiti se s nekim mlađim brendovima', rekao je tad Cavalli.

Armani je svojim činom ostavio Cavallija na cjedilu kao jedino veliko ime na rasporedu tog dana, a sve zbog bojazni da će novinari propustiti zadnji dan kako bi stigli na Paris Fashion Week koji je počinjao sljedećeg dana.

Na reviji jesenske kolekcije, kojom je Armani u veljači 2014. zatvarao milanski tjedan mode, njegovi strahovi iz 2012. pokazali su se opravdani, a upražnjeno mjesto ostalo je ono rezervirano ni manje ni više nego na ime Anne Wintour. Armani je nakon revije sazvao tiskovnu konferenciju na kojoj je urednicu Vougea, čiji je veliki oglašivač, nazvao vrlo neprofesionalnom.

Važno ime u svijetu mode svoj je nedolazak opravdala upravo zgusnutim rasporedom i odlaskom na početak pariškog tjedna mode, no neki su u tome vidjeli poruku Armanijeve dobre prijateljice kojom mu je pokazala svoj stav o njegovoj poslovnoj ekspanziji kojom je narušena ekskluzivnost brenda.