Lauren Sánchez, supruga Jeffa Bezosa, svojim raskošnim i provokativnim stilom odijevanja postala je simbol nove ere luksuza u kojoj je pokazivanje bogatstva poželjno, a ne skriveno. Ona je pravi primjer VIC kupca, kakvima se u sve većoj mjeri okreće luksuzna industrija. 'Vrlo važni klijenti' su superbogati ljudi koji u skupim dućanima ne kupuju samo odjeću, već cijeli set privilegija, od privatnih revija do ekskluzivnih iskustava, a račun od stotina tisuća dolara godišnje njihova je ulaznica u najelitniji krug
Lauren Sánchez, nova supruga Jeffa Bezosa, svojim načinom odijevanja postala je ogledalo aktualne političke i društvene klime, a njezin modni izričaj istovremeno provocira i fascinira javnost. U vremenu u kojem je svijet suočen s krizama, a društvene nejednakosti sve vidljivije, Sánchez se ne libi pokazati raskoš, glamur i moć odjećom, čime zapravo odražava promjenu paradigme u ponašanju elite – od diskretnog luksuza prema otvorenom, pa čak i kičastom razmetanju.
Nekada je tihi luksuz bio poželjan: minimalizam, decentni krojevi i suptilni znakovi bogatstva, a pripadnici visokog društva trudili su se ne isticati previše razliku između sebe i ostatka svijeta. No dolaskom Trumpove ere i povratkom nekih konzervativnih vrijednosti luksuz je postao glasniji, vidljiviji i provokativniji. Američki predsjednik tako je pozlatio Bijelu kuću, pretvorivši je u rokoko mjesto dostojno Liberacea. Hvalisanje i pokazivanje zamijenili su diskretno bogatstvo i postali poželjni. Za žene to znači šljokice, dijamante, uske siluete i naglašeno bujnu, natapiranu kosu. Čak se i bandage haljina vratila u modu, a posao ugradnje implantata za grudi samo raste i očekuje se da će do 2030. doseći 4,6 milijardi dolara, u odnosu na gotovo tri milijarde u 2024., navodi New York Times. Za muškarce je trend pak hipermuški izgled: nose se mišići i zalizana kosa u kombinaciji s uskim odijelima te jednim od najprepoznatljivijih i najformalnijih čvorova za kravatu u muškoj modi, zvanim Windsor.
O tome svjedoči i pir Bezosa i Sánchez, najznačajnije elitno vjenčanje na međunarodnoj sceni (od indijske svadbe Ananta Ambanija i Radhike Merchant, održane prošle godine). Njihovo trodnevno slavlje u Veneciji izazvalo je prosvjede brojnih koji žele da ona ostane grad 'što se nije pokorio oligarsima'. Tako je par morao promijeniti lokaciju glavne ceremonije da bi izbjegli aktiviste koji su prijetili napuniti kanale napuhancima krokodila. Osim toga, otkako je 2019. njihova veza dospjela u medije, Sánchez i svaki njezin pokret pomno prate mediji, zbog čega je postala jedna od najistaknutijih žena na svijetu i značajna modna influencerica.
Njezin donedavni zaručnik, koji je odbacio imidž štrebera i široku uredsku odjeću, a tijelo oblikovao uz pomoć osobnog trenera, odijeva uske polo majice i stavlja avijatičarske naočale, pa je to dovelo i do toga da je proglašen neočekivanim modnim uzorom. Poput pristaša političkog pokreta MAGA, a oni preferiraju klasična odijela i obrijana lica, njegov sportski stil naglašava moć, ne modnu avangardu.
Lauren Sánchez – od tabloida do Voguea
A u korak ga prati novopečena gospođa Bezos odijevajući se tako da istakne svoju moć. Oduvijek preferira remenje s upečatljivim kopčama, ukrašene haljine, štikle, duboke dekoltee, visoke proreze, kratke krojeve i veliki nakit. Njezin zaručnički prsten procjenjuje se na oko 30 karata te između tri i pet milijuna dolara, ali je nadmašen dijamantnom ogrlicom koju je nedavno nosila na gala večeri u Cannesu, s kamenom veličine svjetla na biciklu. Njezin pak nedavni djevojački party u Parizu bio je sve samo ne diskretan – prisustvovale su mu zvijezde poput Kim Kardashian i Kris Jenner, a uključivao je i posjet Hermèsovu butiku s direktorima brenda.
Ni na vjenčanju nije razočarala. Njezin vjenčani prsten procjenjuje se na četiri milijuna dolara, a riječ je o luksuznom dijamantnom primjerku ovalnog oblika, težine između 30 i 40 karata, koji je izradila poznata draguljarka Lorraine Schwartz. Što se tiče vjenčanice, nosila je kreaciju modne kuće Dolce & Gabbana, šivanu po mjeri, čija je izrada zahtijevala više od 900 sati ručnog rada. Točna cijena vjenčanice nije službeno objavljena, ali s obzirom na ekskluzivnost, personalizirani haute couture pristup i radno vrijeme, procjenjuje se da bi vrijednost ovakve haljine mogla iznositi između 500.000 i milijun dolara.
Ono što javnost fascinira kod novopečene gospođe Bezos, kao i kod mnogih žena koje utjelovljuju određeno razdoblje, način je na koji se prezentira. Ne boji se kršiti modna pravila – na državnoj večeri u Bijeloj kući 2024. nosila je haljinu s prozirnim gornjim dijelom u obliku korzeta, zbog čega su se mnogi pitali je li prekršila protokol. Kasnije je na inauguraciju predsjednika Trumpa došla s donjim rubljem koje je virilo ispod bijelog sakoa, što je Vogue navelo da napiše da 'zanemaruje inauguracijske kodekse odijevanja'. Osim toga, nikada nije prigrlila oversized minimalizam, koji je 2010-ih popularizirala Phoebe Philo za Céline, a koji još uvijek obožavaju elite s Manhattana te iz Montecita.
Put Sánchez od tabloida do stranica Voguea, koji joj je posvetio veliki članak u prosincu 2023., istovremeno fascinira i odbija promatrače, kao što je to bio slučaj kad je Kim Kardashian osvanula na naslovnici kultnog časopisa 2014. zbog braka s Kanyeom Westom. Iako je Kardashian godinama bila zvijezda tabloida, Vogue je do tada rijetko pisao o njoj.
Nakon što je objavljena naslovnica s njom, ljudi su prijetili otkazivanjem pretplate. No Anna Wintour, donedavno glavna urednica Voguea, kasnije je izjavila da je to bila provokacija vrijedna rizika: 'Rekli su mi da je to kičasto, ispod našeg nivoa, što se događa s Vogueom? Pokušavali smo odgovoriti na ono što smo vidjeli – par koji je neosporna sila u kulturi i dio je razgovora tog vremena.' Isto se sada može reći za Sánchez i Bezosa. Nije iznenađujuće to što Vogue navodno pregovara s parom o ekskluzivi, a i prvi je objavio fotografije i priču o njezinoj vjenčanici.
Sánchez podsjeća na još jednu neočekivanu temu Voguea: Ivanu Trump. Wintour joj je dala naslovnicu 1990., nedugo prije njezina razvoda od Trumpa, iako se bojala da će biti 'prekičasta'. U to vrijeme gospođa Trump je kritizirana da se 'odijeva kao božićno drvce', no prodaja tog izdanja opravdala je odluku – prodano je 750.000 primjeraka.
Koliko god oni s istančanijim ukusom prezirali kičasto razmetanje na vjenčanju Bezosa i Sánchez, jasno je da kič danas pobjeđuje. A luksuzna industrija – koja, prema nedavnim istraživanjima, bilježi prvi pad u 15 godina – ima ekonomski interes prigrliti Sánchez jer predstavlja bogate klijente koji čine dva posto kupaca, ali i 40 posto prodaje. 'Kupac koji pokreće globalni luksuz često je prilično kičast, a nitko to ne želi priznati', rekao je modni investitor za The Cut 2024. Važni klijenti uvijek traže razlog da se dotjeraju dizajnerskom odjećom, bez obzira na društvene norme, a Sánchez kao da utjelovljuje ideju da, ako si dovoljno bogat, ne postoji razlog da to i ne učiniš.
Upravo takav pristup odijevanju postao je dominantan među novom elitom – pokazivanje bogatstva više nije tabu, već sredstvo samopromocije i signal pripadnosti uskom krugu najmoćnijih. Luksuzna industrija, suočena s padom prodaje, prepoznala je taj trend i sve više se okreće tzv. jako važnim klijentima (very important client, VIC) – superbogatim pojedincima.
Život na visokoj nozi: Tko su jako važni kupci u modnom svijetu?
Biti VIC znači živjeti u paralelnom svemiru luksuza, u kojem brendovi čine sve da vas zadrže i potaknu na još veće trošenje. Ovi klijenti ne kupuju samo proizvode – njima se prodaje cijeli lifestyle, iskustvo i osjećaj pripadnosti ekskluzivnom klubu. Kupnja za njih nije običan odlazak u dućan, već ritual, društveni događaj i prilika za umrežavanje.
Luksuzne kuće poput Chanela, Hermèsa ili Louis Vuittona organiziraju za svoje najvjernije kupce privatne modne revije, večere u dvorcima, putovanja na egzotične destinacije, pristup ekskluzivnim kolekcijama i poklone u ograničenim izdanjima. Svako putovanje uključuje raskošan smještaj, privatne obilaske muzeja, afterpartyje s poznatim osobama i osobne stiliste na raspolaganju. Omiljeni prodavači postaju nešto kao concierge te rješavaju sve probleme – od izgubljene prtljage do organizacije zabava za djecu.
Kada ste very important client, luksuzni brendovi učinit će sve da bi vas zadržali sretnima i potaknuli vas da trošite još više. Samo nekoliko tjedana prije Chanelove haute couture revije u Parizu u lipnju 2023., Laura Sachs saznala je da je na popisu uzvanika. Za pravu modnu entuzijasticu poput nje, koja živi u Palm Beachu, pozivnica za Chanelov couture je poput zlatne ulaznice iz filma o Willyju Wonki – samo što ova nije došla slučajno. Sachs je ono što modni brendovi nazivaju VIC, a njezina lojalnost donosi joj prepoznatljivost i nagrade, što je stalno vraća po još. 'Vidjeti nešto na pisti, a onda to imati u svom ormaru, to je ultimativni osjećaj uzbuđenja', kaže ona.
Sachs je odana Chanelu. Rođenje svojih triju kćeri proslavila je noseći svaki put novi ružičasti Chanelov sako na izlasku iz bolnice. Kad djevojčice odrastu, ti sakoi bit će njihovi. Chanel je stoga dočekao Sachs u Parizu buketom cvijeća u njezinoj sobi u hotelu Ritz, istom onom u kojem je živjela Coco Chanel. (Njezin atelje, odmah preko puta, na adresi 31 Rue Cambon, i danas je mjesto na kojem couture klijenti mogu kupovati.) Jedne je večeri večerala uz Pharrella Williamsa, a druge je nosila cvjetni kaftan s rubovima od nojevog perja iz Saint Laurentove kolekcije za proljeće 2021. na nastupu Aye Nakamure i Bad Bunnyja u sklopu Vogue Worlda, godišnje modne priredbe Anne Wintour. Sachs je i članica Vogue100, ekskluzivnog društva modnih entuzijasta. Njihovi događaji članovima nude priliku da iskuse život modnih urednika i budu insajderi u svijetu koji je nekad bio potpuno zatvoren.
Tako izgleda očaravajući život najodanijih kupaca luksuzne mode. Danas, ponovimo, najbogatijih dva posto klijenata donosi više od 40 posto prodaje brendovima poput Chanela, Hermèsa i Louis Vuittona. Kako bi ih zadržali sretnima i vjernima u nestabilnim vremenima, modne kuće pretvorile su se u strojeve za gostoprimstvo. Organiziraju revije na egzotičnim destinacijama te svaku priliku koriste za zavođenje klijenata u najluksuznijim hotelima i na najekskluzivnijim večerama – po mogućnosti za stolom pokraj Cate Blanchett. To je pomno isplanirana modna fantazija s pet zvjezdica, ritualima, bontonom i hijerarhijom – dokle god trošite dovoljno.
Na usluzi u svakom trenutku
'Postoje novi načini za privlačenje klijenata, troši se više novca na njih, a i klijenti troše više novca', kaže Amy Fine Collins, novinarka koja 30 godina prati modu, umjetnost i visoko društvo. 'I nikome ne smeta što je sve to transakcijski.'
Modni kalendari prepuni su događanja za klijente: Max Marina večera na otvorenom u Veneciji, Chopardovi stolovi na glamuroznom AMFAR-ovu balu u Hôtelu du Cap-Eden-Roc tijekom filmskog festivala u Cannesu, Saint Laurentova mini putovanja i smještaj u privatnim vilama u St. Tropezu, Cartierov maskenbal u dvorcu Belvedere u Beču, Dolce & Gabbanin koncert Christine Aguilere na obali Sardinije i Guccijev koktel uz bazen u Chateauu Marmontu s Miley Cyrus. Tu je i Pariz sa svojim raskošnim revijama, ručkovima u Hôtelu Costes i večerama u Lapérouseu. Svako putovanje uključuje raskošan smještaj, pristup privatnim obilascima muzeja ili drugim turističkim atrakcijama, poklone dobrodošlice u ograničenim izdanjima, a ponekad i osobno fotografiranje za uspomenu.
Ova putovanja nagrađuju najpouzdanije i najrastrošnije kupce – bez obzira koliko im izvor bogatstva bio dosadan – čineći da se osjećaju kao slavne osobe i dajući im još jedan razlog da se dotjeraju u najnovije kolekcije. To je svojevrsna zavodljivost namijenjena ljudima koji bi nekoliko sati provedenih u Delta One Loungeu na JFK-u smatrali nekom vrstom odricanja.
Omiljeni prodavači luksuznih brendova obično su uz klijente na svakom koraku, organiziraju aktivnosti i otklanjaju svakodnevne probleme, bilo da spašavaju prtljagu zaglavljenu na carini ili organiziraju zabavu za nemirnu djevojčicu. 'Želimo da im bude najbolje ikad', kaže prodavač velikog europskog luksuznog brenda. 'I obično im tako i bude.'
Otkako postoje modne revije, postoje i povlašteni klijenti u prvom redu - samo ih nekad nije bilo toliko. Suzanne Saperstein je stalna pojava u prvim redovima revija u Parizu još od 1990-ih, osim nekoliko godina koje je propustila zbog razvoda od teksaškog milijardera Davida Sapersteina. 'Ja sam kao relikt na sceni', kaže, opisujući razdoblje u kojem je bila jedna od malobrojnih klijentica na revijama, a dizajneri poput Gianfranca Ferréa i Jean-Paula Gaultiera postali su joj prijatelji. Kako bi sačuvala svoju veliku couture kolekciju, komadi se svake dvije godine rotiraju između ormara u njezinim kućama u Houstonu i Los Angelesu te klimatiziranih skladišta. Naime konzervatori iz LACMA-e savjetovali su je oko sustava i čuvanja odjeće. No Saperstein kaže da je danas teže graditi odnose s dizajnerima: 'Imaju previše klijenata i previše obaveza, pa se više ne uključuju toliko.'
Kako i bi? Globalno tržište luksuznih dobara, vrijedno 400 milijardi dolara, više se nego udvostručilo od 2010. Danas gotovo svatko može okusiti luksuz, makar kupnjom dizajnerskog ruža od 60 dolara ili rabljene torbice s logom za nekoliko stotina dolara. Ipak, posljednjih deset godina, strahujući od prevelike dostupnosti, mnoge luksuzne kuće fokusirale su se na ograničena izdanja proizvoda ili na druge načine čuvaju najpoželjnije stilove i dizajne za najpouzdanije klijente.
Kad je pandemija pogodila svijet, ti su najbolji kupci prestali dolaziti u trgovine kao prije, stoga su prodavači morali dolaziti njima – u domove, a zatim, kako su mjere popuštale, na privatne večere i u pop-up trgovine uz plažu. Klijentima se, pokazalo se, ta posebna pažnja jako svidjela.
Istovremeno, luksuzni brendovi – svjedočeći neviđenoj potražnji za svojim proizvodima dok su ljudi zatočeni kod kuće i s neočekivanim ušteđevinama kupovali jakne Guccija i North Facea te Pradine najlonske torbe – počeli su drastično dizati cijene. Guccijeve kožne mokasinke koštale su 700 dolara 2016. godine; danas stoje tisuću dolara. Chanelova Flap Bag udvostručila je cijenu od 2019. i sada je na oko 11.000 dolara.
Taj je biznis djelovao nezaustavljivo sve do sredine 2023., kada su 'aspiracijski kupci' – oni koji troše manje od 10.000 dolara godišnje na luksuz – počeli štedjeti na dva najveća tržišta: u SAD-u i Kini. Ekonomska situacija u Kini, najbrže rastućem tržištu luksuza od ranih 2000-ih, ove se godine pogoršala, a kao što pokazuje nestabilnost burze u SAD-u, ekonomski sentiment može se brzo promijeniti.
Prošlog ljeta tri najveća modna konglomerata, LVMH, Kering i Richemont, prijavili su pad prihoda, a brendovi najpopularniji među 'aspiracijskim kupcima', poput Guccija i Burberryja, najviše su stradali. Naime aspirational shoppers su potrošači koji donose odluke o kupovini vođeni željom da budu dio određenog životnog stila ili da projiciraju određenu sliku o sebi, često povezanu s luksuzom, statusom ili vrijednostima kojima teže, a ne nužno trenutnim potrebama ili stvarnim financijskim mogućnostima.
A dok se ta srednja klasa koleba, luksuzni brendovi okreću se svojoj prvoj ljubavi, nepopravljivo bogatima, jer su sada još bogatiji. Između 2020. i 2023. bogatstvo najbogatijih jedan posto Amerikanaca poraslo je za gotovo 15 bilijuna dolara. Sada modne kuće razmišljaju: što ponuditi ljudima koji već imaju sve da bismo ih potaknuli da kupe još više?
Razlika između VIC-a i običnog klijenta
Razlika između VIC-a i običnog klijenta počinje, naravno, iznosom koji trošite. Ali važno je i gdje trošite – i na što. Mytheresa ili Saks Fifth Avenue nagradit će najbolje kupce pozivnicama za posebne događaje, ali ako trošite na više dizajnera, možda vas pojedini brend neće primijetiti. Ako pak želite biti u užem krugu nekog od njih, korisno je izgraditi odnos s prodavačem koji vas može zagovarati. Postoji ljestvica privilegija – možda počinje koktel-zabavom u vašem gradu s drugim lojalnim kupcima ili mogućnošću prednarudžbe kolekcija. Kad kuća shvati da ste ozbiljan entuzijast, možda vas pozovu, primjerice, na domaću reviju.
Što je brend veći, to se više morate truditi za pažnju. Manji brend može vas pozvati da upoznate dizajnera ili vas smjestiti u prvi red za potrošenih 30.000 dolara. No da biste učvrstili status u luksuznoj eliti – kod Chanela, Diora i Louis Vuittona – '100.000 dolara više ne znači ništa', kaže stilist iz LA-a, jedan od nekoliko izvora iz VIC svijeta koji su objasnili kako to obično funkcionira. 'Sada je to 200.000 dolara godišnje', kaže. Za mnoge klijente takav šoping nije ništa posebno. 'Možete potrošiti to u jednom danu', kaže prodavač svojim superbogatim klijentima. Ili i više: 'U Louis Vuittonu ima puno klijenata koji troše 200.000 do 300.000 dolara', kaže stilist iz New Yorka. Vrijedi to za Amerikance, a očekivanja i nagrade za važne kupce razlikuju se po regijama.
Nakon pandemije, još jedna važna klijentica, Lisa Park iz Incline Villagea u Nevadi, pojačala je svoju već izraženu strast za šopingom, postavši, kako kaže, superfashionistica. Što to znači? 'Počela sam više trošiti', kaže. Brendovi su to primijetili i zasuli je pozivnicama za spektakularne događaje. 'Ne želite reći 'ne' jer ste znatiželjni', kaže Park. 'Zato stalno govorim – da.' Samo ove godine luksuzni brendovi ugostili su je u Parizu, Milanu, Firenci, Monaku, St. Tropezu i na Amalfijskoj obali. Njezin Instagram pun je objava iz prve klase; isprobavanja kod Fendija, Valentina i Louis Vuittona, afterpartyja s dizajnerom Pierpaolom Picciolijem, doručaka u Hôtela Plaza Athénée i termina za šoping u Dioru.
Za mnoge važne klijente ova putovanja su prilika da zaista nose čudesne, egzotične stvari iz svojih ormara – i možda se malo pohvale na Instagramu. Ako dovoljno dugo pregledavate slike s crvenog tepiha, naići ćete na urologinju iz Ohija koja vodi dvostruki život u dizajnerskim haljinama, suprugu zubara koja na svojoj web stranici zaprima molbe za molitve, odvjetnicu iz Hidden Hillsa koja odlazi u Pariz barem dvaput godišnje, majstoricu reikija koja svoj Instagram tretira kao posao s punim radnim vremenom. Na užas obično liberalnih modnih djelatnika, mnogi takvi ljudi su Trumpovi pristaše. 'Oni za koje sumnjam – ne znam to sigurno, i nekako želim da tako i ostane', kaže prodavač o političkim stavovima svojih klijenata.
Prije revije, kaže, klijenti obično potroše oko 60.000 dolara na nove outfite za nekoliko dana događanja u Parizu ili Milanu. Samo najtrendi komadi iz najnovijih kolekcija dolaze u obzir, obično prednaručeni odmah nakon što kolekcije debitiraju na pistama. Poanta je nositi nešto što nitko drugi nema, a istovremeno pogoditi najnovije trendove. Prodavači će sačuvati određene tražene komade za svoje omiljene kupce, npr. popularne mrežaste balerinke Alaïa, koje ove žene imaju u šest verzija, ili The Rowove gumene sandale. Torbica je uvijek Birkin ili Lady Dior. Možda nova Bottega ili Loewe.
'Te žene dođu s tri milijuna dolara vrijednim ogrlicama na modnu reviju u 10 ujutro – to je fantastično', kaže stilist iz New Yorka. Tihi luksuz, nedavno populariziran pojam za suptilno, logotipima lišeno odijevanje, nije zanimljiv današnjim bogatašicama u prvom redu – barem izvan ureda. (Ako uopće idu u ured.) 'Nije mladenački', kaže iskusni stilist. 'Nema seksepila, nema glamura. Nema vrijednosti u toj komunikaciji.'
A ukus ove skupine ima utjecaja. Chanel je kod mnogih izgubio popularnost nakon smrti Karla Lagerfelda 2019. i dolaska njegove nasljednice Virginie Viard – kompetentne, ali bez sjaja. 'Nijedna moja klijentica nije kupila Chanel otkad ga je preuzela Virginie', kaže stilist iz New Yorka. 'Jednostavno više nije zanimljiv većini ljudi.'
Iako ukupna prodaja Chanela ostaje visoka – dosegla je 20 milijardi dolara 2023. – Viard je u lipnju morala otići. Na njezino mjesto stupio je Matthieu Blazy, jer nakon što je uzdignuo Bottega Venetu, Chanel sada sve nade polaže u njega.
Paradoks VIC svijeta
Paradoks VIC svijeta je u tome što, bez obzira na to koliko trošite, ponekad vas mogu tretirati s visoka. Rijetko je, ali događa se: to je ipak moda, a nekad se smatra da samo zato što netko nešto može kupiti ne znači da to zna i nositi. 'Kupac koji pokreće globalni luksuz često je prilično kičast, a nitko to ne želi priznati', kaže modni investitor.
Osim toga, brendovi ne mogu potpuno kontrolirati što nose njihovi klijenti. Ali jasno je da promatraju i sude. Kad ide na modni događaj, Park kaže da uvijek nosi brend domaćina 'od glave do pete'. 'To je, po mom mišljenju, bonton.' Ipak, nisu svi tako pronicljivi. 'Svi pokušavaju nadmašiti jedni druge. Pokušavamo paziti da ne pretjeraju', kaže jedan od prodavača, prisjećajući se kada je važna klijentica došla na reviju s logom konkurencije. 'Svi su pričali o tome. Nismo je mogli nagovoriti da promijeni mišljenje – nije ju bilo briga.'
Prodavač se prisjeća i kada je kreativni direktor zatražio da se klijentici iz prvog reda više ne šalje pozivnica za reviju. 'Pretjerala je s makeupom, a rep joj je bio previsok', kaže. Osim toga, 'to je bilo prije Ozempica, pa je bila malo punija'. Nije bilo važno to što je klijentica potrošila gotovo milijun dolara; dizajner je smatrao da šteti imidžu brenda na najvidljivijem događaju sezone. Na kraju je klijentica otišla kod konkurencije.
'Imati novac više nije dovoljno. Morate utjeloviti ono što brend želi da ljudi vide', kaže. Ponašanje na društvenim mrežama također može utjecati na šanse za željene pozivnice. 'Kažem im: 'Ako nastaviš objavljivati ovakve gluposti, više nikad nećeš doći na reviju'', govori pak njujorški stilist o svojim novim klijentima, misleći na objave s 'previše logotipa, s previše 'pogledajte me' – ako to izgleda previše namješteno'. Fotografiranje sa slavnim osobama također je veliki minus, iako se događa. Klijenti mogu izazvati podsmijeh i ako previše fotografiraju ili snimaju tijekom revija ili zabava. Uz to, nikad ne smiju objavljivati slike iz Chanelova couture ateljea.
'Nitko to ne radi bolje od Talijana'
Nekoliko izvora kaže da su talijanski brendovi, pogotovo oni koje i dalje vode njihovi glavni dizajneri, poput Armanija i Dolce & Gabbane, najbolji u ophođenju s klijentelom. 'Nitko to ne radi bolje od Talijana – oni znaju kako stvoriti zajednicu.' Alta Moda, višednevna couture revija Dolce & Gabbane, među najpoželjnijim je pozivnicama u VIC svijetu. Srpanjsko izdanje na obali Sardinije otvorila je Christina Aguilera, a zatvorila Katy Perry. Svaka večer bila je i prilika za nošenje raskošne haljine, a jedna večer bila je posvećena novoj kolekciji nakita. Modni investitor kaže da je Alta Moda privlačna jer je manje ukočena od nekih istaknutih francuskih događaja i klijenti se lakše mogu miješati sa slavnim osobama i influencerima. Obično na revijama urednici sjede u jednom dijelu, slavne osobe u drugom, a klijenti u trećem. Ali na Alta Modi svi se mogu miješati.
Kao i svaka elitna aktivnost sa snažnim socijalnim efektom, VIC stil života zahtijeva ne samo novac, već i puno vremena i sve više – stručnu pomoć. Kristin Dodson Smith, stilistica iz Los Angelesa, kaže da mnoge njezine klijentice svoj status u prvom redu doživljavaju 'kao posao ili ekstremni hobi'. Navodi primjer one koja obožava Valentina. Nakon svake ready-to-wear revije zajedno odlaze u showroom te biraju što će nositi na sljedećoj reviji, a što na zabavama i humanitarnim večerama u sljedećim mjesecima. Onda odjeća stiže kući u Dallas ili Miami, a Smith nadgleda isprobavanje i prepravke.
Ipak, ne žele svi biti grupiji zauvijek. Mnogi priznaju da im je putni raspored počeo biti naporan. 'Super je uzbudljivo, ali istovremeno i iscrpljujuće', kaže Lisa Park, predviđajući da će uskoro ograničiti broj događanja na samo nekoliko godišnje. 'A, znate, ormar vam je pretrpan. I o tome treba razmišljati.'
Za jako važne klijente luksuz je postao iskustvo, društvena valuta i način života. Oni su nova elita, a njihova glad za ekskluzivnošću i moći oblikuje ne samo modne trendove, već i samu budućnost luksuzne industrije.