U TRAVNJU

Zagrebački Muzički biennale istražuje povezanost glazbe i grada

27.11.2018 u 09:46

Bionic
Reading

Glazbeni festival 30. Muzički bennale Zagreb održat će se od 6. do 13. travnja 2019. na temu 'Glazba, prostor, grad i zvuk', čiji je cilj, kako je rečeno na konferenciji u Zagrebu, istraživanje mogućnosti prezentiranja i kreiranja glazbe u suodnosu sa svime onime što čini pojam grada

Program jubilarnoga tridesetog izdanja jednog od najstarijih i najdugovječnijih festivala suvremene glazbe na svijetu, koji se od 1961. održava u travnju svake neparne godine, uvodno je na konferenciji za medije u Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM) najavila izvršna producentica Nina Čalopek.

Istaknula je kako je ideja tematskog povezivanja festivala uz aspekte grada i 'svih onih slojeva koji čine grad u odnosu na glazbu', proizašla iz dugogodišnjeg propitivanja na koji način glazbu 'maknuti iz izolacije i nekako kroz jezik glazbe progovoriti o aspektima svega što nas okružuje'.

Najavljeni programski fokus 30. MBZ-a na temu 'Grad i glazba', kroz prezentaciju i kreaciju glazbe u suodnosu s pojmom grada otvorit će festival i prema mnogobrojnim poljima srodnih (multimedijalne umjetnosti, tonski inženjering, akustika i slično) ili manje srodnih disciplina (urbanizam, arhitektura, filozofija, sociologija).

'Htjeli smo propitati, problematizirati, a možda i dati odgovore na pitanja što danas glazba jest u odnosu na ljude, prostor, grad i socijalno-politička pitanja koja mogu činiti jedan grad, kulturu, urbanizam", rekla je Čalopek. 'Na to je teško dati odgovore i ne očekujemo da ćemo ih naći na festivalu, ali izazov nam je bilo predstaviti ih i pronaći programe koji će pokušati pružiti što više slojeva tih odnosa', dodala je.

Otvaranje u novom prostoru

Festivalski program s više od 400 domaćih i stranih izvođača sastoji se od 50 programa, koncerata simfonijskih orkestara i komornih ansambala, projekata eksperimentalnog glazbenog teatra i suvremenog plesa, jazza, elektronske i alternativne glazbe, s naglaskom na visoki standard glazbene produkcije i kreativnost, uz predstavljanje 'živih klasika' ali i dolazećih talenata.

Prvi put u svojoj povijesti festival će biti otvoren u novome prostoru, u Kinu Europi, i to ekskluzivnom premijerom djela 'The Garden' britanskog skladatelja Richarda Ayresa, praizvedenog prije nekoliko tjedana u Amsterdamu. U Zagrebu će gostovati 6. travnja u izvedbi London Sinfoniette, i to prije britanske premijere, koja je planirana tek za 17. travnja.

MBZ 2019. bit će bogatiji i za 'noćni program bijenalske glazbe koja jednim krakom ima dodirne točke s popularnom kulturom', a predstavit će komercijalnije, popularnije izvođače, među kojima je glazbenik Damir Martinović Mrle, član programskog odbora, izdvojio Brandt Brauer Frick Ensemble, koji će svirati u Kući za ljude i umjetnost Laubi, te gostovanje norveškog skladatelja Rolfa Wallina, nominiranog ove godine za nagradu BRIT za najbolju inovativnu glazbu. U foajeu Nacionalne sveučilišne knjižnice predstavit će svoje djelo 'The Otheroom', multimedijalni interaktivni kazališno-glazbeni performans 'fenomenalne scenografije i vrlo zanimljive koreografije'.

Gradsko središte kao skladateljsko pismo

30. MBZ pokušat će grad 'glazbeno razložiti' na mnogobrojne načine, od transformacije zvuka konkretnog gradskog središta u suvremeno skladateljsko pismo, pa sve do problematiziranja urbanih (zvukovnih) struktura ili stvaranjem nekog imaginarnog surogatnog grada.

U širokoj paleti suvremenih glazbenih zbivanja MBZ-a 2019. izdvaja se više od 15 praizvedbi domaćih skladatelja svih generacija, među kojima Matka Brekala, Maka Murtića, Mirele Ivičević, Margarete Ferek Petrić, Davorina Kempfa, Silvija Foretića i drugih, a izvest će se i novo djelo Srđana Dedića.

Ove godine festival se okreće najmlađoj publici, djeci vrtićke i školske dobi kroz 'predbijenalski' ali i bijenalski program, i to s fokusom na one dijelove grada koji nisu centralizirani – kao što je primjerice Centar KNAP, gdje će se odvijati brojni programi u kojima će sudjelovati studenti svih glazbenih odsjeka Muzičke akademije Zagreb.

Glazbenici na neočekivanim mjestima

Također će se pod pokroviteljstvom festivala održavati skladateljski masterclassovi, u kojima će sudjelovati neka od najistaknutijih skladateljskih imena današnjice, kao što je Joao Pedro de Oliveira, portugalski kompozitor i arhitekt.

Važan segment bijenala od njegovih je početaka oduvijek bila jazz glazba, a za njegovo 30. izdanje član programskog odbora Davor Hrvoj kao posebnost je izdvojio nastupe multiinstrumentalista Ratka Vojteka 'koji će svakako dati odgovore na pitanja o glazbi i zvuku u prostoru i gradu, dočekujući na neočekivanim mjestima po gradu slučajne prolaznike', te gostovanje Jona Irabagona, slavnog američkog saksofonista i multiminstrumentalista.

Festival zatvara, 13. travnja u ZKM-u, svečana praizvedba baleta Frane Đurovića 'Hero is Tired' u koreografiji talijanskog koreografa Giuseppea Spote i koprodukciji s HNK-om Ivana pl. Zajca iz Rijeke.

Programi se održavaju u Zagrebačkom kazalištu lutaka (ZKL), Galeriji Greta, Booksi, Centru Knap, Kući za ljude i umjetnost Lauba, Medijateci Francuskog instituta, Jazz & cabaret klubu Kontessa, GDK Gavelli, Muzeju suvremene umjetnosti (MSU), Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM), Zagrebačkom plesnom centru (ZPC), Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici (NSK), Kući arhitekture ORIS i po prvi puta ove godine, u Kinu Europi.

Ususret Biennalu 26. studenoga je u ZKM-u održan 'hommage' Igoru Kuljeriću u interpretaciji Višeslava Laboša, a najavu programa 30. MBZ-a pratio je koncert Cantus Ansambla s programom skladbi velikana hrvatske i bijenalske suvremene glazbe, Branimira Sakača, Milka Kelemena, Krešimira Šipuša, Marka Ruždjaka, Igora Kuljerića i Stanka Horvata.