PREMIJERA 4. SRPNJA

Tomić i Kovačić u ZKM-u spremaju predstavu o životu u doba korone: Kazalište uvijek spremno ulazi u dijalog sa svijetom koji ga okružuje, a 'Monovid-19' to dokazuje

  • Autor: T.Ba.
  • Zadnja izmjena 10.06.2020 12:56
  • Objavljeno 10.06.2020 u 12:03
Anica Tomić i Jelena Kovačić

Anica Tomić i Jelena Kovačić

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: ZKM

Anica Tomić i Jelena Kovačić ponovo su u Zagrebačkom kazalištu mladih, a ovaj put snage su udružile s dramaturgom Ivorom Martinićem na predstavi 'Monovid-19', koja će premijeru imati 4. srpnja. Predstava kroz monološku formu 19 dramskih pisaca progovora o životu u doba krize izazvane pandemijom, konceptualno se razdvaja na tri narativne linije i u prostorima ZKM-a u jednoj se večeri odigravaju tri različite predstave koje prate tri različite publike.

Projekt 'Monovid-19' po prvi puta okuplja devetnaest hrvatskih dramatičarki i dramatičara, kaže Jelena Kovačić.

Tomislav Zajec, Dino Pešut, Nina Mitrović, Ivana Vuković, Rona Žulj, Espi Tomičić, Dubravko Mihanović, Mirna Rustemović, Katja Grcić, Jasna Jasna Žmak, Vedrana Klepica, Olja Lozica, Dina Vukelić, Beatrica Kurbel, Ivan Penović, Ivana Sajko, Luka Vlašić, Tena Štivičić i Goran Ferčec kroz monološku formu progovoraju o životu u doba krize izazvane pandemijom virusa COVID -19 i svemu onome što takav trenutak u povijesti sa sobom potencijalno donosi.

'Situacija krize koju i danas živimo dramaturški je vrlo potentna jer je nova, nepoznata, izvlači na vidjelo stvari o kojima nismo do sad razmišljali, izvlači na vidjelo ono najbolje i najgore u nama', kaže Kovačić te objašnjava kako su svoje dramske glasove dramatičarke i dramatičari mogli ispisivati iz četiri različite pozicije: pozicije novostvorenog lika, postojećeg lika neke svoje već napisane drame, postojećeg lika drugog kanonskog pisca ili pak iz pozicije stvarne povijesne ili suvremene ličnosti.

'Izbori su bili različiti, perspektive sasvim autentične. 19 hrvatskih dramatičarki i dramatičarki stvorilo je 19 naših suvremenika u kojima se lako prepoznajemo. Pred nama danas tako stoje moćni političari i njihove žene, znanstvenici i medicinske sestre, stariji ljudi zatvoreni u svoje domove, samohrane, rastavljene majke, zlostavljane žene, izgubljena mladež, strastveni vjernici, zabrinuti susjedi, lucidni zanesenjaci, zaboravljeni umjetnici, usamljeni anđeli, pa i sama Europa koja na kauču pred televizijom gricka ostatke pojedene hrane. Pred nama danas stoje oni željni dodira i bliskosti, sigurnosti i ljubavi, smisla i stare svakodnevice, smijeha i opuštenosti. Pred nama danas stojimo mi sami', poručuje Kovačić.

U svojoj izvedbenoj formi, objašnjava Anica Tomić, 'Monovid-19' konceptualno se razdvaja na tri narativne linije, svaka linija okuplja šest monologa, dok je sedmi monolog zajednički svim narativnim linijama. U prvoj narativnoj liniji, 'Proljeće naše zlovolje', publika će moći čuti monologe Ivane Vuković, Tomislava Zajeca, Ivana Penovića, Rone Žulj, Katje Grcić, Mirne Rustemović i Dine Pešuta. U drugoj, 'Europa gleda seriju i razmišlja o ...' monologe Nine Mitrović, Gorana Ferčeca, Luke Vlašića, Jasne Jasne Žmak, Dine Vukelić, Ivane Sajko i Dine Pešuta, a u 'Tzv. nježnijem spolu' monologe Dubravke Mihanović, Espija Tomičića, Olje Lozice, Beatrice Kurbel, Vedrane Klepice, Tene Štivičić i Dine Pešuta.

Tri predstave u jednoj

'Proljeće naše zlovolje' narativna je linija koja svojim monolozima plete mrežu zabave i zaborava. Dok se smišljaju duhovite doskočice koje podižu moral, iščekuju ruke koje će ga nagraditi pljeskom, dok se o brizi za drugog govori pod svjetlima reflektora i blicevima fotoaparata, negdje tamo u mraku i samoći nestaju životi, zauvijek blijede neki međuljudski odnosi. Iz udobnosti svojih prijestolja, živote malih ljudi kroje oni kojima svi ti molećivi zahtjevi i zamorni problemi remete planove o mudrom i progresivnom iskorištavanju suludog vremena u kojem smo se našli.

Narativna linija 'Europa gleda seriju i razmišlja o...' kroz sve monologe provlači lik Europe utjelovljene u bucmastoj ženi bijele puti koja svoje stanovnike ne vidi dalje od rubova njihove kože, ne pokušava prodrijeti u njihove misli i želje koje nadilaze beskrajno dokoličarenje. Europa samo usputno prolazi pokraj svojih ljudi, uvijek tek periferno čuvši njihove uznemirene sudbine, strahove od bolesti, starosti, samoće i odbačenosti.  Ne želi se uznemiravati, ne želi čuti zabrinutost i upozorenje stručnjaka pa gasi televizore, utišava zvukove i zatvara vrata kako bi se mogla predati užitcima tijela kojima prekriva vlastite egzistencijalne strahove.

'Tzv. nježniji spol' donosi priče ženskih likova koji iz raznih vizura progovaraju o različitim temama koje se na kraju uvijek susretnu u osobnom preispitivanju pozicije žena u svijetu muškaraca. Okvir ove narativne linije predavanje je znanstvenice Buge Brlić koja iznosi svoju tezu o boljitku ženinog položaja čiju će prekretnicu označiti sam Covid-19. Kroz sudbine žena koju Balkanski mentalitet stalno stavlja u poziciju drugosti dobiva se pregled svega onoga što će, prema teoriji Brlić, nakon ove krize zauvijek iščeznuti. Za žene dolazi vrijeme potpunog ostvarenja kojeg ćemo vidjeti čim utihnu preglasne note balkanskog patrijarhata i napokon do kraja čujemo ženski glas. 

Razdvajanjem 'Monovida-19' na tri narativne linije u prostorima ZKM-a u jednoj večeri se odigravaju tri različite predstave koje prate tri različite publike, objašnjava Kovačić. Svaki monolog, dodaje, igra se na drugoj lokaciji, dok publika zajedno sa ZKM-ovim glumcima nanovo otkriva potencijalna mjesta izvedbe.

'Pred publikom se rastvaraju fragmenti kazališta, fragmenti života kojeg kao i u svakodnevici spajamo u cjelinu, gledajući, slušajući, sudjelujući. Monolozi 'Monovida-19' u svojoj izvedbi ulaze u dijalog i postaju zapis jednog višeglasja, ali i jednog zajedništva jer paradoks ove situacije sadržan je upravo u tome da nas ona istovremeno razdvaja, ali i spaja na jedan sasvim nov način. Ovo je predstava o ponovnom susretu publike i kazališta, o ponovnom osvajanju njegovih prostora, o tome zašto su nam njegove zatvorene dvorane nedostajale, no ona istovremeno progovara i o dominantnim politikama Amerike i Europe, o zamkama patrijarhata, o našim strahovima, nadanjima i neodgovorenim pitanjima, ali o našoj spremnosti da se svemu, pa i u vremenima krize, dobro nasmijemo. 'Monovid-19' jedan je od mogućih odgovora na situaciju koja nas je zatekla nespremne, ali on svjedoči i tome da kazalište uvijek spremno ulazi u dijalog sa svijetom koji ga okružuje kako bi ga preispitalo, razumjelo, mijenjalo, a ako treba i okrenulo naglavačke', kaže Tomić.

Projekt 'Monovid-19' rezultat je suradnje web portala Drame.hr, SPID-a (Saveza scenarista i pisaca izvedbenih djela) i časopisa Kazalište, a u njemu glume Katarina Bistrović-Darvaš, Urša Raukar, Adrian Pezdirc, Ugo Korani, Damir Šaban, Dado Ćosić, Nataša Dorčić, Dora Polić Vitez, Doris Šarić Kukuljica, Mia Melcher, Zoran Čubrilo, Tina Orlandini, Vedran Živolić, Frano Mašković, Milica Manojlović, Mateo Videk, Ivan Pašalić, Petra Svrtan, Hrvojka Begović i Danijel Ljuboja.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!