PREMIJERA

Teatar Ulysses slavi punoljetnost uz Euripidove 'Bakhe'

26.06.2018 u 14:59

Bionic
Reading

Teatar Ulysses 18. sezonu otvorit će 13. srpnja koncertom Rade Šerbedžije uz pratnju Zapadnog kolodvora, a do 28. kolovoza na Malom i Velikom Brijunu taj će ambijentalni teatar punoljetnost proslaviti uz nekoliko gostovanja, niz repriza uspješnica iz prošlih sezona te premijerom Euripidove drame 'Bakhe' u režiji Lenke Udovički

'Netko je rekao da pravi teatar mora trajati najmanje sedam godina da bi se priznao njegov kontinuitet i kvaliteta. Drago mi je da smo to udvostručili i još malo više od toga', rekao je najavljujući novu sezonu u velikoj dvorani Novinarskog doma u Zagrebu osnivač toga kazališta Rade Šerbedžija.

'Kao čovjek koji se bavi glumom, kazalištem, a ponekad i režijom, osjećam se nekako posebno izvršavajući, kako bi to (Miroslav) Krleža rekao, svoju građansku dužnost, svoju obavezu prema ovoj zemlji i njezinoj kulturi i tradiciji, jer teatar je užasno važna stvar u našim životima: kao što je to, mislim, rekao (Albert) Camus - 'ako želite upoznati neku zemlju, samo uđite u njezin teatar i sve ćete saznati', dodao je Šerbedžija.

  • +3
Rade Šerbedžija u predstavi 'Kralj Lear' Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Zahvalio je svim umjetnicima, glumcima, redateljima, 'svim ljudima koji se bave našim teatrom', zaključivši kako je Ulysses, koji je krenuo kao ambiciozan projekt, u 18 godina postao 'jedan ozbiljan teatar, poseban po tome što je to i najvažniji ambijentalni teatar u Hrvatskoj'.

Program tradicionalno otvara koncert Rade Šerbedžije uz pratnju Zapadnog kolodvora, ove godine sa slovenskim glazbenikom Vladom Kreslinom kao posebnim gostom, a već sljedeći dan, 14. srpnja, u Tvrđavi Minor nastupit će Miroslav Tadić i Braća Teofilović, uz gošću Yvette Holzwarth na violini. U glazbenom dijelu programa nastupit će i 'rado viđen gost kazališta Ulysses' Vlatko Stefanovski (20. kolovoza).

Dubinsko putovanje u prirodu čovjeka

Govoreći o programu, umjetnička direktorica Lenka Udovički izdvojila je novu produkciju toga teatra, starogrčku tragediju 'Bakhe' čija će premijera biti 28. srpnja, koju postavlja kao 'suvremeno dubinsko putovanje u prirodu čovjeka, obilježenu vječnim sukobom apolonskog i dionizijskog načela, razuma na kojem je uspostavljena zapadnjačka civilizacija i iskonskih nagona, strahova i potreba'.

'Sve se više okrećem Grcima koji su pisali o svemu onome što nas nekako i dan danas muči i s čime se borimo; sva ta neka božanstva koja su u nama i koja nas razdiru, a koja se, pokazuje se, i nakon nekoliko tisuća godina dobro drže – još nismo prevladali probleme koji su mučili i Grke', rekla je Udovički.

To joj je dosad druga režija slavnog starogrčkog dramatičara, koji se uglavnom bavio ženama, jer 'u ono doba kazalište je bilo ozbiljan poligon propitivanja kuda ide zajednica, kuda ide čovjek, što je priroda, što je čovjek, odnos društva prema prirodi, prema božanstvima'.

'U vrijeme uzvišene demokracije žene su nestale iz javnog života i oduzeto im je priznanje i moć, a Euripid je u svojim brojim komadima govorio upravo o tome', napomenula je redateljica.

Dionis ili Bakho, antički bog vina, plodnosti, ekstaze i kazališta, odvlači žene, sputane društvenim okvirima, u šumu gdje postaju njegove divlje, pijane, orgijastične svećenice – bakhe. Komad koji su u grčkom teatru 5. stoljeća prije naše ere igrali isključivo muškarci, koji su utjelovljivali i muške i ženske uloge, u Ulyssesovoj produkciji nosi dvanaest glumica.

One se nalaze na grupnoj psihoterapiji, gdje svaka sa svojim teretom i žudnjama traži utočište od patrijarhalnog, kapitalističkog, nemilosrdnog svijeta u kojem je postalo nedopustivo pokazati bilo kakvu slabosti ili izgubiti kontrolu. Na putu oslobođenja od stanja prisilne normalnosti ulaze u mitski svijet Euripidovih 'Bakhi', rušeći konvencionalne rodno determinirane uloge i njihove granice na putu ka prihvaćanju ranjivosti kao moguće snage te nenasilja kao moguće vladavine.

Bakhe igraju Lucija Barišić, Hrvojka Begović, Jelena Graovac, Milica Manojlović, Dora Polić Vitez, Barbara Prpić i Urša Raukar, Katarina Bistrović Darvaš je Dionis, Ivana Krizmanić Pentej, Dubravka Miletić je Kadmo, Tiresiju utjelovljuje Lucija Šerbedžija, a Agavu Senka Bulić.

Dramaturgiju potpisuje Željka Udovičić Pleština, pokret i koreografiju Staša Zurovac, kostime i scenografiju osmišljava Bjanka Adžić Ursulov, svjetlo Andrej Hajdinjak.

Predstava se bavi i psihoanalizom i Freudom i emocijama i time što emocije čine našem tijelu, napomenula je Udovički, što se sve odražava u glazbi Nigela Osbornea i Davora Rocca: posebnost je produkcije da je glazba skladana prema materijalima dobivenim medicinskim mjerenjima emocionalnih stanja glumica – rada srca, disanja i moždanih aktivnosti.

Ples, obrade klasika i distopija

Kao i svake godine, dio Ulyssesova programa čine gostovanja. Tako će već 15. srpnja u Tvrđavi Minor na Malom Brijunu gostovati Zagrebački plesni centar (ZPC) s dramsko-plesnom predstavom 'Rollercoaster' autorice Katarine Đurđević. 

U Ljetnom kinu Velikog Brijuna ponovo će nastupiti gostujuća predstava 'Dobri čovjek iz Sečuana' Bertola Brechta u izvedbi i produkciji studenata glume i medija Sveučilišta u Rijeci, što je Udovički posebno pohvalila kao uspješan projekt u čijem je središtu pitanje: je li danas uopće više moguće biti dobar(?).

'Brecht je ponovo izuzetno značajan i aktualan, mislim da ga je bitno igrati ponovno i drago mi je što ćemo imati opet priliku pokazati kako su ga studenti doživjeli i procesuirali', rekla je Udovički.

Publika Ulyssesa ove će godine opet imati priliku uživati i u monodramama legendarnog Zijaha A. Sokolovića, koji gostuje s kultnim komadom 'Glumac… je glumac… je glumac' te nagrađivanom predstavom 'Kobajagi, donijela me roda'.

Obnove starih uspješnica uvijek su važan dio programa, pa će tako publika i ove godine na Malom Brijunu moći pogledati predstavu 'Shakespeare ljetne noći - varijacije' u režiji Lenke Udovički, autorski projekt inspiriran tekstom 'Shakespeareova memorija' Jorgea Luisa Borgesa, 'predstava koja ima specifičan spoj s prirodom'.

U programu je ponovno i prva i najdugotrajnija predstava Ulyssesa na Brijunima, 'Kralj Lear', također u režiji Udovički, kao i uspješnica iz 2015., 'Sofoklo: Antigona – 2000 godina kasnije', koprodukcija Ulyssesa i MESS-a Sarajevo, koju je isto tako režirala Udovički, 'predstava koja je obišla niz festivala i bila nagrađivana i koja je već četvrtu godinu na repertoaru'.

  • +8
Generalna proba predstave kazališta Ulysses Antigona - 2000 godina kasnije Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Marusic

Još jedna 'stara' predstava je drama 'Pečat' autora Borne Vujčića, sina pokojnog Borislava Vujčića, jednog od osnivača kazališta, koju je režirala mlada redateljica Lea Anastazija Fleger.

Vujčić je kazao kako mu je drago što je predstava dobila dug i sretan život time što već četvrtu godinu za redom ima priliku biti dijelom Ulyssesova programa. 'U njoj je riječ o društvu koje je vođeno idealom pravde zapalo u totalitarizam. Pisana je u žanru i tonu distopije; mislim da je u današnje vrijeme jako važno pisati, čitati i prikazivati distopiju', rekao je.

Gostovanje 'Ciganina'

Program Ulyssesove 18. sezone tradicionalno će zatvoriti gostovanje na Brijunima 27. i 28. kolovoza Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Zagrebu s predstavom 'Ciganin, ali najljepši' koju je po istoimenom nagrađivanom romanu Kristiana Novaka režirao Ivica Buljan.

Šerbedžija je kazao kako mu je ta suradnja posebno draga jer služi kao potvrda ugleda koji Teatar Ulysses uživa među renomiranim kazalištima, ali i zato što pruža priliku nacionalnome teatru da svoje predstave okuša u ambijentalnom prostoru jedne od najboljih pozornica u Hrvatskoj.

Buljan je istaknuo kako je za HNK Zagreb veliko zadovoljstvo treću godinu za redom zatvoriti sezonu Ulyssesa, što je dio suradnje započete s predstavom 'Tri zime' prije dvije godine, a nastavljene 2017. godine s predstavom 'Ljudi od voska'.

'To su naše u najboljem smislu demokratske, narodne pučke predstave, koje prenose dio vrele i uzbudljive atmosfere iz HNK-a, iskustvo teatra kao demokratskog foruma u kojemu publika sudjeluje raspravljajući i sa samima sobom i s protagonistima o temama koje su političke i društvene i osobne', rekao je Buljan.