ARMIDA

Raritetni operni naslov u Kristalnoj dvorani hotela Kvarner

30.08.2012 u 15:58

Bionic
Reading

Kao dobrodošli repertoarni odmak od uhodanog ritma domaće operne sezone, ograničene mahom na nacionalne kazališne kuće i na pokoju ljetno-festivalsku produkciju, najavljuje se središnji događaj rujanskog segmenta festivala Kvarner, uprizorenje opere Josepha Haydna 'Armida', čija je premijera zakazana 2. rujna u Kristalnoj dvorani hotela Kvarner u Opatiji

Uz glazbeno vodstvo intendanta festivala Michaela Fendrea, europski orkestar Purpur, režiju Geralda Stollwitzera, solističku postavu raritetnog naslova čine mladi pjevači, sopranistica Charlotte Dellion u naslovnoj ulozi Armide te tenor Martin Piskorski u ulozi Rinalda.

Predložak ljubavne priče između čarobnice Armide i viteza križara Rinalda, na temelju Tassovog epa 'Oslobođeni Jeruzalem', s brojnim fantastičnim motivima, uspješno je poslužio mnogim opernim kompozitorima kao što su Lully, Handel, Gluck i Salieri, a kasnije Rossiniju i Dvořáku. Haydnova verzija skladana je 1783, a praizvedena sljedeće godine na otvorenju operne sezone u dvorcu Esterháza. Bila je to svojevremeno najizvođenija autorova opera, s izvedbama u Londonu, Beču, Pešti, Leipzigu…

Novo buđenje interesa za Haydnovo operno stvaralaštvo, kao slabo poznat, iako iznimno zanimljiv segment njegovog bogatog opusa, stidljivo se javlja tek u drugoj polovici dvadesetog stoljeća, a u slučaju 'Armide' bilježe se zasad dva relevantna diskografska izdanja, s Jessye Norman u glavnoj ulozi i dirigentom Antalom Dorátijem (Philips) te Cecilijom Bartoli uz glazbeno vodstvo dirigenta Nikolausa Harnoncourta (Teldec).

Službeno zavedena kao 'dramma eroico', 'Armida' bi se mogla uklopiti u tada sveprisutan žanr 'ozbiljne opere' (opera seria). No Haydn je taj kruti žanrovski predložak znatno razvio s tzv. recitativo accompagnato (recitativ s pratnjom orkestra) u svrhu intenzivnijeg dramskog izričaja, s umetnim marševima i veoma efektnim ansamblom na kraju opere.