BREZOVEC OTVORIO EUROKAZ

Prometej i Galileo žrtve metalne konstrukcije

  • Autor: Igor Tretinjak
  • Zadnja izmjena 04.06.2010 11:12
  • Objavljeno 04.06.2010 u 09:00
Okovani Galileo

Okovani Galileo

Izvor: Promo fotografije / Autor: Eurokaz

Ovogodišnji Eurokaz otvorio je Brezovčev 'Okovani Galileo', vrlo zanimljiv spoj opere i epskog teatra, nastao preplitanjem motiva Brechtovog 'Života Galilejevog' i Eshilovog 'Okovanog Prometeja', koji je pao kao žrtva silnih scenskih transformacija koje su gušile igru i bunile izvođače
Eurokaz

Eurokaz

Izvor: Promo fotografije / Autor: Eurokaz

Predstava 'Okovani Galileo' nastala je u suradnji Eurokaza i MSU-a s HNK-om Ivana pl. Zajca iz Rijeke i firentinskim kazalištem Laboratorio Nove, a povodom 400. obljetnice Galilejeva izuma dalekozora. Premijerno je izvedena u svibnju 2009. godine na festivalu Fabbrica Europa u Firenci, a nešto više od godinu dana kasnije, u srijedu, 2. lipnja, otvorila je 24. Eurokaz

Tkivo predstave Branko Brezovec je prepleo životnim lomovima dvaju idealista i patnika, Prometeja i Galileja, koji su svojim darom, ali i žrtvom, otvarali čovječanstvu nove putove i spoznaje: prvi darovavši čovjeku vatru i time ga učinivši 'moćnikom' i centrom svemira, drugi izbacivši ga iz centra ukazanjem na 'epizodnu ulogu' Zemlje u svemirskim bespućima.

Dvije sudbine Brezovec je oblikovao kroz stilsku i izvedbenu opreku. Tako je Prometejevu nepokolebljivu borbu za vlastita načela, i po cijenu vječnih patnji, uobličio kao operu s antičkim zborom, dok je Galilejev sukob sa samim sobom i inkvizicijom, prepleten kolebanjima i željom da izbjegne mučila, izložio kroz epsku strukturu nabijenu fizičkom dinamikom. Te opreke, na početku i fizički odvojene – Prometejev kor uronio je duboko u publiku, proširivši igru u prvih nekoliko redova gledališta – preplitale su se i stapale s razvojem igre, gradeći izvedbeno bogatstvo i eklektičnost uz skladno poklapanje radnji, miješanjem opernih napjeva i bučnih dijaloga, ujedno uzdizanjem dviju individualnih patnji u univerzalnu žrtvu za više ciljeve.

Čistu i jasnu dramsku radnju bez sebi svojstvenih značenjskih i stilskih razigranosti Brezovec je postavio u izuzetno složenom scenskom prostoru (scenograf Stjepan Filipec) na nekoliko razina: od udaljene scene koju su gledatelji promatrali iz ptičje perspektive, preko centralne metalne konstrukcije sa silnom mogućnošću transformacija, do mostova prema gledalištu i samog gledališta. I upravo ta scenska razvedenost ključni je problem predstave. Ono što je izostavio u igri glumaca Brezovec je pretočio na scenu koja je gotovo cijelo vrijeme bila u pokretu i transformacijama koje su lomile scensku radnju, ali i bunile glumce koji su se ne jednom našli na putu krila konstrukcije, u nesigurnosti odskakujući na sigurne terene. Ta pokretljivost bila je toliko uočljiva da je scena postala aktivan sudionik predstave, no, nažalost, bez prave dramaturške opravdanosti.

Eurokaz

Eurokaz

Izvor: Promo fotografije / Autor: Eurokaz

U međunarodnoj glumačkoj podjeli glumci Laboratorio Nove pojačani Suzanom i Lovrom Brezovcem oblikovali su Galilejevu priču, dok su članovi opere riječkog HNK Ivana pl. Zajca otpjevali Prometejev dio predstave. Silvano Panichi vrlo dobro je u Galileju pomirio znanstvenika i hedonista, odnosno nadvremenske spoznaje i čisto životne odluke, dok je Sergio Aguirre vrlo ekspresivno i originalno oblikovao galeriju likova, ispunivši ih odličnim karakternim sugestijama i minijaturama.

Suzana Brezovec
Galilejevu je kćer provela kroz odrastanje i sazrijevanje, od koketne zavodnice do žene, uspjelo prikazavši razvojni put, dok je Lorenzo Berti u ulozi Galilejeva učenika Andree bio izuzetno dinamičan i sveprisutan, ali više u tehničkim zadacima mijenjanja scene nego u samom oblikovanju lika. Saša Matovina bio je pjevački odličan kao Prometej, na trenutke noseći zvučni sloj predstave, na trenutke znalački se povlačeći u pozadinu. Ostatak riječke Opere bio je vrlo uvjerljiv u pjevačkim dijelovima.

Odličnu operu Marijana Nećaka, koja je dramaturški, ritmički i emocionalno oblikovala i nosila predstavu, na klaviru je vrlo sigurno izveo Mattia Damiani

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi