200 USPJEŠNIH GODINA

Povijest Peugeota - od mlinaca za kavu do sofisticiranih automobila

18.10.2012 u 08:00

Bionic
Reading

Tko bi mogao pomisliti da jedan od najdugovječnijih automobilskih brendova, Peugeot, nije započeo poslovanje izradom motoriziranih vozila, već mlinaca za sol, papar i kavu davne 1842.

Francuska marka također je bila poznata po čeličnim okovima za krinoline, a upravo je tom linijom Peugeot počeo proizvoditi i automobile. Okovi su naime vodili do okvira za kišobrane, ovi do felgi, te naposljetku do bicikala.

Skok s dva na tri kotača Peugeot je odradio već 1889. kada Francuzi predstavljaju svoj prvi automobil na parni pogon. Proizvedena su svega četiri primjerka, budući da je već iduće godine, nakon susreta s Gottliebom Daimlerom i Emille Levassorom, Armand Peugeot odlučio iskoristiti motore s unutarnjim sagorijevanjem. Type 12 je bio prvi pravi Peugeotovo automobil, sa četiri kotača, ovjesom u tri točke, te kliznim mjenjačem, a također je bio i prvi automobil s gumenim kotačima.

Peugeot je istovremeno bio jedan od pionira u motorsport natjecanjima, a za upravljačem modela s 3 KS, Albert Lemaitre osvojio je prvu motoriziranu utrku na svijetu - Paris-Rouen 1894.

Do prijelaza u novo tisućljeće Peugeot je prodavao 300 automobila godišnje, odnosno 25 posto ukupne francuske proizvodnje, a 1903. proizvodnji automobila pridružena je i izrada motocikala.

Kao i brojni drugi europski proizvođači automobila, i Peugeot se okrenuo proizvodnji oružja uoči Prvog svjetskog rata, a pravi procvat kompanija je doživjela nakon završetka rata kada su automobili postali pristupačni širem krugu potrošača.

Potkraj 20-ih godina prošlog stoljeća Peugeot je izbacio model 201 te time svoje modele počeo označavati numeričkim oznakama koje dijeli nula. Jedna od inovacija modela 201 bio je i sklopivi tvrdi krov na kabrioletskom modelu.

Drugi svjetski rat Peugeot je završio sa znatno težim posljedicama po vlastite pogone, koje su Nijemci koristili za proizvodnju oružja, a saveznici nemilosrdno bombardirali. Na nasljednika 201-ice čekalo se stoga do 1948.

Sredinom prošlog stoljeća, uvođenjem modela koje je potpisivao Pininfarina, Peugeot je krenuo u osvajanje američkog tržišta, a kompanija je također sklopila partnerske odnose s Renaultom i Volvom. 1974. na vrhuncu naftne krize Peugeot preuzima 38,2 posto Citroena, a dvije godine kasnije povećava udio na 90 posto te dvojac otada čini holding kompaniju - PSA Peugeot Citroen.

Grupa se nastavila širiti te je četiri godine kasnije Peugeot preuzeo i Chrylserovu europsku diviziju, nakon čega su se ovi modeli prodavali pod značkom Talbota.

1983. Peugeot lansira model 205, a samo godinu kasnije kultni 205 GTI koji u relijaškoj izvedbi 205 Turbo osvaja dva svjetska naslova. Više od pet milijuna prodanih 205-ica, nadmašila je 206-ica sa 6,5 milijuna primjeraka, a uspješan niz nastavile su 207-ica te od ove godine model 208.

Peugeot se dosad okitio s tri titule europskog automobila godine, i to 1969. za model 504, 1988. za 405 te 2002 za 307. Ovom nizu svakako valja pribrojati i brojne uspjehe na sportskom terenu, između ostalog i dvostruku pobjedu u utrci 24 sata Le Mansa 2009. godine.

Značajan obol francuska marka daje i na području ekologije predstavljanjem modela 607, prvog komercijalnog automobila s filtrom čestica 1999. Iste godine Peugeot je lansirao projekt Carbon Sink u Brazilu, u suradnji s francuskom i brazilskom nacionalnom upravom šuma. Cilj ovog rada je borba protiv efekta staklenika. Deset godina poslije, projekt je ostvario značajan uspjeh s dva milijuna zasađenih stabala i neto apsorbiranih 111.000 tona CO2.

Peugeot ne brine samo za ekologiju, već i za sigurnost. U akciji '208 protiv mina' tvrtka Peugeot Hrvatska donirat će jedinstveni Peugeot 208 koji je oslikao renomirani hrvatski umjetnik Zlatan Vehabović, a koji je ponuđen na online aukciji na tportalu. U online aukciji za automobil, kao i pojedinačnim donacijama za razminiranje mogu sudjelovati svi zainteresirani građani Republike Hrvatske, a kroz promociju projekta u Parizu organizatori se nadaju i sudjelovanju francuskih građana i tvrtki. Cilj ove humanitarne akcije je prikupiti najmanje 120.000 kuna za razminiranje približno 40.000 m² teritorija u Republici Hrvatskoj na području Zadarske županije. Više o humanitarnoj akciji '208 protiv mina' pročitajte klikom na link ovdje