PROSVJEDI ZBOG PREDSTAVE

Kolika je odgovornost Nine Obuljen za cirkus oko Frljića? Evo što kažu kulturnjaci

26.04.2017 u 14:35

Bionic
Reading

Nakon prosvjeda i pokušaja zabrane izvođenja predstave Olivera Frljića na ovogodišnjim Marulićevim danima u Splitu te postupka Ministarstva kulture i posljednjih izjava ministrice Nine Obuljen Koržinek za tportal su se izjasnili kulturni djelatnici Mate Matišić, Nora Krstulović, Dalibor Matanić i Zlatko Vitez

Na meti prosvjeda radikalne desnice zbog svoje predstave nedavno se opet našao redatelj Oliver Frljić, a po mnogima dvojben stav oko nemilih događaja ispred i u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu izrekla je ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek koja, među ostalim, smatra da Frljićeva retorika potiče ružne reakcije i podjele u društvu, da joj nije mjesto u kazalištu i da nema veze s kazališnom umjetnošću.

Zaključila je kako treba postojati odgovornost za ono što se izriče u javnom prostoru. Za komentar ministričinih izjava izrečenih u utorak navečer u Dnevniku HTV-a, kao i na ranije priopćenje, pitali smo umjetnike.

Za dramatičara i scenarista Matu Matišića stav hrvatskog Ministarstva kulture u ovom slučaju je pokazatelj da se itekako trebamo zabrinuti za budućnost hrvatskog teatra i općenito slobodu umjetničkog stvaralaštva u našoj zemlji.

  • +2
Prosvjed protiv Frljićeve predstave Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL

'Neshvatljivo mi je i tužno sve što se dogodilo u Splitu, no još mi je više neshvatljivo hrvatsko Ministarstvo kulture koje je u ovom slučaju trebalo zaštititi Olivera Frljića i njegovu predstavu, a to nije napravilo. Ispada kao da su stali na stranu onih koji su predstavu htjeli zabraniti, a to je jednom riječju - prestrašno! Sloboda izričaja treba se zaštititi, jer u suprotnom sutra će se sve moći zabraniti. Jako sam iznenađen njihovim postupkom u ovom slučaju', izjavio je za tportal dramatičar i scenarist Mate Matišić, čiji je scenarij za film 'Svećenikova djeca' prije četiri godine također naljutio crkvene krugove.

Nevjerojatno je, kaže Matišić, to što netko u 21. stoljeću u kazalištu kao prostoru umjetničke slobode želi ograničiti slobodu izražavanja.

'Netko se u teatru izražava manje, netko više radikalno, a u kojoj mjeri će to napraviti odlučuje samo umjetnik. Zar ćemo danas postavljati granice na tom polju? Ako ne mogu slobodno misliti i pisati, u kakvoj ja to državi i društvu živim? O kakvoj se uvredi osjećaja tu radi? Pa svaka komedija nekog ismijava. Kad bismo trebali misliti o tome kako će svaki pojedinac u društvu reagirati na ono što radimo i hoće li ga naše umjetničko stvaralaštvo uvrijediti, to bi bilo suludo', smatra dramaturg čiji je tekst 'Ljudi od voska' također na repertoaru ovogodišnjih Marulićevih dana.

'Moja priča je drugačija od Frljićeve jer je poetika uvijek osobna, ali sloboda mora biti zajednička! To bi bio moj zaključak', istaknuo je Matišić.

Slično razmišlja Dalibor Matanić, redatelj koji je prije četiri godine bio na meti kritika kršćanske zajednice kojoj se tada nije svidio plakat za njegovu kazališnu predstavu 'Fine mrtve djevojke' u Gavelli, a koji je prikazivao dva zagrljena kipa Djevice Marije. Zbog velikog pritiska katoličkih udruga plakat je povučen. Onda, a i danas, smatra Matanić, riječ je o ugrožavanju slobode izražavanja.

'Prosvjed je legitimno pravo svakog čovjeka, ali ono što se ne smije tolerirati, a što se u Splitu dogodilo, jest pokušaj zabrane umjetničkog djela. Nitko nema pravo spriječiti ljude da uđu i kazalište i pogledaju predstavu. Meni se može ne sviđati neki film i ja ću to otvoreno reći, ali ne pada mi na pamet drugima zabraniti da ga pogledaju', zaključio je Matanić, po kojem 'danas ljudi koji nemaju veze s kulturom i umjetnošću dirigiraju kako bi ona trebala izgledati'.

Redateljica i glavna urednica portala Teatra.hr Nora Krstulović priopćenje Ministarstva kulture u slučaju Frljić smatra suspendiranjem Ustava RH.

'Subotnje priopćenje Ministarstva već je sadržavalo protuustavne elemente, ali nadala sam se da je riječ o nespretnoj formulaciji nekog službenika. Nažalost, jučerašnji medijski istupi kojima ministrica de facto derogira političko kazalište ili umjetnost pokazuju da nikakve zabune nije bilo, već da Ministarstvo pokušava u ovdašnju praksu uvesti pojam izopačene umjetnosti iliti Entartete Kunst, a valjda je jasno kamo to vodi. Držim da premijer mora jasno reći je li to i njegova politika, a ako nije - ostavka ministrice čini se kao jedini logičan korak', poručila je Nora Krstulović.

Glumac i ravnatelj umjetničke družine Histrion te nekadašnji ministar kulture Zlatko Vitez događaje oko Frljićeve predstave na Marulićevim danima promatra u drugačijem svjetlu.

'Posljednjih deset godina hrvatska kazališna kritika ne radi ništa drugo nego se bavi Frljićevim ekscesima, a to je po meni gubitak svakog kriterija. Njih kazalište uopće ne zanima', kaže Vitez, dodavši kako su prosvjedi u Splitu sasvim legitimni jer u demokraciji svi imaju pravo govoriti i raditi što hoće. 'Da je ministrica Obuljen na vrijeme smijenila izbornika Marulićevih dana Igora Ružića, takav scenarij koji se odigrao u Splitu ne bi bio moguć', rekao je u razgovoru za tportal Zlatko Vitez.

'U Hrvatskoj je zagarantirana sloboda stvaralaštva. A s druge strane, svatko ima pravo reagirati na to kako hoće. Jedni reagiraju ovako, Ministarstvo onako, ma sve je to ista pašta. Bio sam ministar kulture u jednom vremenu odgovornosti, a danas je slučaj da ministrica prebacuje odgovornost na nekog drugog, ponajviše na komisije Ministarstva kulture', smatra on.

O umjetničkom izražaju Olivera Frljića nije se htio izjasniti jer, priznaje, nije gledao nijednu njegovu predstavu.

'A što bih ja to gledao? Je li on pogledao neku moju predstavu? Umjetnost Olivera Frljića me ne zanima. Neka radi što hoće, ja mu dajem podršku u smislu demokracije, no po meni ga ne može financirati država. Tu se radi o dogmatskom i ortodoksnom gledanju na kazalište. Mediji su ga pretvorili u nekakvog heroja, hrabrog i satiričnog, što on za mene nikako nije', zaključio je Vitez.