VODIČ ZA LJETO

Kazalište i ples – što nikako ne propustiti

10.07.2012 u 11:15

Bionic
Reading

Otvaranjem Dubrovačkih ljetnih igara 10. srpnja i službeno počinje sezona velikih ljetnih festivala, koji računaju kako na lokalnu tako pak, i još više, na publiku kojoj je kulturna ponuda dio turističke. Unatoč nešto nepovoljnijim vremenima za kulturu, sve manifestacije uspjele su se održati i ove godine. Uz poneko kraćenje programa ili odustajanje od planiranog atraktivnog gosta, svaka od njih nudi mogućnost da se ljetni 'farniente' nadopuni i kulturom. U Dubrovniku Igre, u Splitu ljeto, a u Zadru snovi... tek su dio domaćeg ljetnog kazališnog spektra

Nakon otvaranja s uobičajenim ritualima, koje će ove godine režirati Joško Juvančić, slijede brojna gostovanja, ali i dramske premijere od kojih dvije nastaju u koprodukciji, a 'četvrta' na festivalu samo gostuje.

Prva je na redu, već 20. srpnja, suradnja DLJI i Art Radionice Lazareti na autorskom projektu Saše Božića 'Skup: Igre'. Predstava ispituje memoriju i Grada i samog festivala preko rekonstrukcija slavnog Držićevog 'Skupa' u režiji Koste Spaića iz zlatnog doba Igara. Dubrovnik će se sjetiti i svog kultnog pjesnika Milana Milišića, prema čijim tekstovima će Studentski teatar Lero u režiji Davora Mojaša 27. srpnja premijerno izvesti 'Mjesečinu za Lady Macbeth'.

Na Lovrjencu će 3. do 7. kolovoza svoje mjesto naći Euripidova 'Medeja' u režiji Tomaža Pandura. Najmarkantniju dubrovačku pozornicu za Almu Pricu u naslovnoj ulozi opremit će scenografski tim NUMEN. Uz kostime Danice Dedijer i video Dorijana Kolundžije, adut predstave je i glazba slovenskog dua Silence. Običaj je da treća premijera na Igrama dolazi na samom kraju, pa će Oliver Frljić 20. kolovoza, samo pet dana prije svečanog zatvaranja, izaći na tvrđavi Sv. Ivan sa svojom, kako je najavio, aktualiziranom verzijom 'Dantonove smrti' Georga Büchnera.

Zagrebačko kazalište – ljeti

Iako se čini da se sve odvija bliže moru, zagrebački kazalištarci nisu zaboravili svoju publiku. U sklopu Ljetnih noći Teatra EXIT u Muzeju za umjetnost i obrt bit će 12. srpnja održana premijera nove predstave Saše Anočića 'Bend'. Samo dva dana kasnije, na Opatovini će, u sklopu Histrionskog ljeta, svečanu premijeru imati i 'Gospodsko dijete' Kalmana Mesarića, komedija iz građansko-prigradskog života tridesetih godina prošlog stoljeća, u režiji Dražena Ferenčine. U sklopu Scene Amadeo od 10. do 13. srpnja traje mini festival Amdeoff, s nastupima domaćih i  amaterskih skupina BiH. Srpanjske subote u Kinu Europa rezervirane su za Maštodrom, novi projekt kazališta za djecu s La Fontaineovim bajkama u režiji Nore Krstulović.

Splitsko ljeto, drugi najveći i najstariji domaći ljetni festival, malo je manje opsegom i nudi samo po jednu premijeru u dramskom, baletnom i opernom programu. Otvorit će ga 14. srpnja na Peristilu Verdijev 'Nabucco' čiju režiju potpisuje Ivo Guerra i kojim će ravnati Nikša Bareza.

Jedina dramska premijera vrlo je lokalna i domaća, ali nije lektira, ili barem nije još. Ivica Buljan odlučio je na Stinicama pored Sjeverne luke uprizoriti hvaljeni roman Olje Savičević Ivančević 'Adio kauboju'. Realističan i istodobno sasvim nadrealan pogled na Split iz predloška Buljan će dodatno raspisati uz pomoć glazbe Darka Rundeka.

Premijera je najavljena za 8. kolovoza, nakon čega slijede još tri reprize. Između 'Nabucca' i 'Kauboja' 31. srpnja premijerno će balet splitskog HNK izvesti i jedini plesni novitet ovogodišnjeg festivala, diptih 'Neostvareni san/Čudesni mandarin' koji spaja glazbu Čajkovskog i Bartoka kroz koreografije Ljiljane Gvozdenović i Milka Šparembleka.

Voditeljica dramskog programa Splitskog ljeta Senka Bulić i njezin ovogodišnji izbor Ivica Buljan, bit će prisutni i na Zadru snova, festivalu čija programsko usmjerenje jest drukčije i novo u teatru. Od 6. do 12. kolovoza ta smotra domaćeg i inozemnog nudi hrvatsku premijeru Koltesove duodrame 'U samoći pamučnih polja' koju je Buljan postavio u Mariboru te zametak novog projekta 'Svršimo s Božjim sudom - part one' umjetničke organizacije Hotel Bulić koji nastaje prema tekstu Antonina Artauda. Upravo njegovim životom i radom nadahnuta je i predstava 'etc, etc. (Are you mad, Mr Artaud?)', koprodukcija festivala s francuskim i španjolskim partnerima.

Plesni dio ljeta rezerviran je za Festival plesa i neverbalnog kazališta u istarskom Svetvinčentu. Otvara ga 20. srpnja gostovanje skupine španjolskog koreografa Daniela Abreuas izuzetno atraktivnom i snolikom predstavom 'Animal'. U četiri dana festivala nastupit će i španjolska kompanija Senor Serrano sa specifičnom vizijom 'Katastrofe' koja crpi iz novokazališnog više nego plesnog.

Pored umjetnika iz Belgije, Portugala, Slovačke, Francuske i Austrije, Savičenta će po običaju predstaviti i najbolje iz domaće suvremenoplesne produkcije, najnovije radove Zagrebačkog plesnog ansambla, Studija za suvremeni ples i Matije Ferlina, a Katarina Đurđević i Iva Horvat premijerno će izvesti predstavu znakovitog naslova 'Ustav Republike'.

Kad su već u Istri, i ako im platežna moć to dopušta, ljubitelji kazališta zaputit će se i na Brijune, gdje ove godine, krizi unatoč, nude čak dvije premijere. Prva je 'Odisej' Gorana Stefanovskog, makedonskog dramatičara koji već desetljećima živi u Velikoj Britaniji što njegovu verziju mita o starogrčkom lutalici čini uvjerljivijom. Koliko će je uvjerljivo postaviti makedonski redatelj Aleksandar Popovski, vidjet će se na premijeri 20. srpnja. Dramu 'Pokojnik' slavnog srbijanskog komediografa Branislava Nušića kao drugu Ulyssesovu premijeru pripremit će redateljica Lenka Udovički za 2. kolovoza.