Čovjek je čovjeku duh

Jezivo seksi Kristen Stewart u trileru francuskog 'ekstremista' Oliviera Assayasa

30.05.2017 u 09:45

Bionic
Reading

Koliko smo zaista sami u virtualnom svijetu i koliko digitalna era uživa u svom magijskom prestižu

'Nemate pametnijeg posla od odijevanja Kyre?', pita sa znatiželjom stilisticu (personal shopper) Maureen jedan od muških 'priljepaka' slavne zvijezde u lovu na njene (novčane) obline. 'Čekam', sa spuštenim pogledom odgovara prirodna i 'na ovom svijetu neprisutna' mlada Amerikanka (Kristen Stewart) koja u Gradu svjetla obavlja stvari za prezaposlenu manekenku, a onamo se vratila zbog nenadane smrti brata blizanca s kojim je dijelila urođenu srčanu manu, pa će spiritualnim moćima s njim pokušati uspostaviti kontakt jer su se davno jedan drugome tako zakleli..

Iskusan sineast Olivier Assayas jedno je od najpotentnijih imena suvremene francuske kinematografije, koji se afirmirao još 90-ih, kao daroviti član 'novih francuskih ekstremista', a redateljski ugled zakucao fenomenalnom biografskom mini serijom o hladnoratovskom teroristu Carlos te uspješnim naslovima Pariz, volim te, Nešto u zraku i Oblaci nad Sils Marijom. Po stilu i počecima bavljenja filmom često ga se predstavlja kao nasljednika Godarda, Truffauta, Rohmera ili Rivettea, a za Assayasa je sedma umjetnost najbolja platforma da iskupi i sebe i gledatelje, kao i sredstvo komunikacije kojim oživljava duhove prošlosti i istražuje podsvijest, što je najviše manifestirano upravo u Stilistici koja je na lanjskom Cannes film festivalu osvojila nagradu za najbolju režiju, kao i nominaciju za Zlatnu palmu.

U filmu visokih psiholoških vibracija i horor aureole Stilistica angažirao je svoju novu glumačku muzu Kristen Stewart (glumila je i u Oblaci nad Sils Marijom) koja se, prema kritičarskim perima, polako profilira u najbolju glumicu generacije. I za aktualnu ulogu vidovite osobne stilistice, neusiljenu Kristen struka je obasula komplimentima, nazivajući je hipnotizirajućom, magičnom, pa čak i najboljom ulogom u njenoj dosadašnjoj karijeri. 

Njena eterična pojavnost, odlutali, ali introspektivni pogledi dok čeka znak od brata koji je sada na drugom svijetu, i juri od dućana do dućana s visokom modom i lijepim ljudima (lutkicama), iščekujući  sms od nepoznatog (alfa) pošiljatelja koji uporno želi ostati anoniman pa u njoj izaziva spoj tjeskobe, radoznalosti i (nestrpljive) neizvjesnosti, 'kroje' film atmosfere, metafizičku dramu, napeti triler, ghost story, karakterološku studiju, fantastični horor, sugestivni 'must see' filmski 'kolač' koji svaki senzibilniji filmoljubac želi probati.

Lucidni Assayas je i u ranijim naslovima metafizički uranjao u materiju, kao primjerice u mehanizme nastanka filma, no nikad nije bio toliko blizu izvoru svoje inspiracije kao u Stilistici. Potragu za onostranim (svijet duhova) i iščekivanje SMS-ova protagonistice vidi kao slične težnje, s istovjetnom potrebom za komunikacijom prema apstraktnom, baš kao i naša grozničava (ljubavna) nadanja u doba virtualne komunikacije, odnosno nemogućnost (stvarne) komunikacije osim one gdje 'svjetlo ekrana' ili beep smartphonea preuzima ulogu medija, čineći konzumente psihološki opsesivnim i emotivno (i/ili erotski) ovisnima, a zapravo gorko usamljenima.

Guardian tvrdi da Stilistica lijepi za ekran i da je hitchcockovski briljantna, Telegraph je etiketira napetom i jezivo seksi, a New York Times hvali zanosnu i uvjerljivu ulogu Kristen Stewart.

Ako ste filmofil sa stilom, pogledajte Stilisticu u izabranim kinima!