FESTIVAL TOLERANCIJE

Izložba nacističkih propagandnih plakata u vlasništvu Mirka Ilića

  • Autor: tportal.hr
  • Zadnja izmjena 02.05.2013 15:57
  • Objavljeno 02.05.2013 u 13:44
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

U sklopu Festivala tolerancije – 7. festivala židovskog filma održat će se tematska izložba 'Antimasonski plakati' koja obuhvaća dvadeset nacističkih propagandnih plakata iz Drugog svjetskog rata u Srbiji, u vlasništvu svjetski poznatog dizajnera Mirka Ilića, ujedno autora vizualnog identiteta tog festivala. Izložba će se moći pogledati od 19. do 25. svibnja u zagrebačkom kinu Europa te potom od 3. do 8. lipnja u riječkom Malom salonu, a ulaz je slobodan

Plakati su bili dio 'Velike antimasonske izložbe' (što je bio sinonim za antisemitizam) koja je nakon nacističke okupacije bila otvorena u Beogradu u listopadu 1941. Financirali su je Nijemci težeći produbljivanju već rasplamsale mržnje spram Židova.

'Riječ je o sedamnaest originalnih plakata od sveukupno dvadeset koje sam uspio pronaći u SAD-u. To je bila čista propaganda, jer su tom izložbom pokušavali uvjeriti ljude da su Nijemci dobri, a ostali zli, tj. da iza zla koje manipulira svijetom stoje Židovi', kaže Mirko Ilić

promo fotografije

promo fotografije

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Najznačajniji osvrt na izložbu napisao je Steven Heller, jedan od najistaknutijih američkih grafičkih dizajnera, teoretičara, kritičara i renomirani predavač njujorškog Fakulteta vizualnih umjetnosti. Po njemu, središnja tema izložbe bila je uvriježena krvna kleveta, navodna židovska (u ovom slučaju židovsko-komunističko-masonska) zavjera o svjetskoj dominaciji. Pored same izložbe, postojala je velika količina propagandnog materijala: više od 200.000 različitih brošura, 60.000 postera, 100.000 letaka, 108.000 primjeraka devet različitih vrsta ilustriranih kuverata, 176 filmskih isječaka, četiri poštanske marke itd.

Posteri su prenosili poruku da su Židovi drevni neprijatelji srpskog naroda i da Srbi ne trebaju čekati Nijemce kako bi započeli s istrebljivanjem Židova. Judaizam, portretiran na stereotipan, ortodoksan način, predstavljen je kao izvor svjetskog zla. Taj način antisemitske propagande Židove je prikazao istodobno kao kapitaliste i komuniste, kao varljivu cionističku silu koja vlada nad svim aspektima europskoga, štoviše svjetskoga ekonomskog života. Materijale su proizveli grafički umjetnici i dizajneri koji su imali predloške izrađene u Njemačkoj, u nacističkom propagandnom ateljeu u Berlinu.

'Ovu izložbu prikazujemo u sklopu Festivala zato jer je jako važno vidjeti da se neka ikonografija i neki rječnici s vremenom ne mijenjaju. Ono što su u fašističkoj Njemačkoj radili i govorili pojavljuje se i sad. Ne tako dobro dizajnirano i lukavo smišljeno, ali se pojavljuje. Rječnik je zapravo identičan. I nešto što izgleda kao daleka prošlost, to ustvari nije', zaključuje Mirko Ilić.

Cjelokupan postav izložbe 'Antimasonski plakati' sačinjava 17 izvornih te tri plakata replicirana na dimenzije postojećih koji će biti otisnuti prema fotografijama plakata izvornoga postava iz 1941. Izložba je realizirana u suradnji s Veleposlanstvom Sjedinjenih Američkih Država, američkom neprofitnom organizacijom AIC Foundation Inc te Ministarstvom kulture RH.


Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!