Nakon što je nekoliko građanskih i aktivističkih inicijativa izrazilo prosvjed zbog izvođenja baleta 'Venezuela', izraelskog koreografa Ohada Naharina u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, stigao je i odgovor intendantice tog kazališta Dubravke Vrgoč, koja se javnosti također obratila otvorenim pismom
Podsjetimo, u srijedu su inicijative Za K.R.U.H. & Štrajk za Gazu, Inicijativa za akademiju solidarnosti i epistemičke pravde, Studentice za Palestinu, Nepokorena Palestina, Inicijativa za slobodnu Palestinu i BDS Hrvatska napisale otvoreno pismo u kojemu traže skidanje predstave Venezuela s repertoara, tvrdeći da je izvođenje njegove predstave 'izravna kolaboracija s režimom koji je pod istragom za genocid.
'Ohad Naharin nije tek istaknuti plesni reformator, kako ga se pokušava prikazati u promotivnim materijalima već višegodišnji umjetnički direktor i ključna figura kompanije Batsheva Dance Company - kulturnog ambasadora države Izrael.
Kompaniju Batsheva i rad Ohada Naharina izravno financira izraelsko Ministarstvo vanjskih poslova i predstavljaju okosnicu državne kampanje Brand Israel - političkog programa čija je svrha prikrivanje i uljepšavanje višedesetljetne kolonijalne politike apartheida, okupacije i etničkog čišćenja palestinskog naroda, koristeći umjetnost kao sredstvo tzv. artwashinga.
Izvođenje njihovog rada u trenutku kada ista država koja ih šalje u svijet da predstavljaju njezinu 'kulturnu sofisticiranost' briše Gazu s lica zemlje, nije kulturni program - to je izravna kolaboracija s režimom koji je pod istragom za genocid', stoji u pismu.
'Kazalište ne zauzima vanjskopolitičke pozicije'
Dubravka Vrgoč u svom odgovoru priznaje kako je kazalište svjesno osjetljivosti trenutka i složenosti etičkih pitanja otvorenih u pismu, no smatra da navodi o artwashingu nisu utemeljeni.
'Naše kazalište ostaje posvećeno promicanju umjetničke slobode, dijalogu i otvaranju prostora za različita estetska i društvena iskustva, pri čemu ne zatvaramo oči pred kontekstima u kojima umjetnost nastaje i djeluje. U tom smislu svjesni smo osjetljivosti trenutka i složenosti etičkih pitanja koja ste istaknuli. Kazalište, kao javna ustanova u kulturi, djeluje u okviru zakonodavnog i vrijednosnog sustava Republike Hrvatske te se u svojem radu vodi načelima profesionalizma, pluralizma i poštovanja prema svim ljudskim pravima.
Pitanja međunarodnih odnosa i politike, uključujući stavove prema sukobima u svijetu, ne spadaju u domenu u kojoj Kazalište može zauzimati službene vanjskopolitičke pozicije. O takvim pitanjima mjerodavne su institucije izvršne i zakonodavne vlasti Republike Hrvatske. Kao umjetnička institucija, držimo važnim njegovati prostor slobodnog izražavanja i umjetničkog propitivanja, uz puno uvažavanje različitih stavova, ali i bez prelaska granice koja bi mogla prerasti u institucionalno presuđivanje o složenim političkim pitanjima.
Ohad Naharin je jedan od najvažnijih suvremenih koreografa na svijetu čiji je umjetnički rad prepoznat upravo po hrabrosti, otvorenosti i stalnoj kritici svakog oblika nasilja, represije i dehumanizacije, uključujući onu koja dolazi iz njegove vlastite zemlje. Naharin već godinama javno i jasno izražava kritiku izraelske politike prema Palestincima.
Kao kazališna institucija ne određujemo svoje umjetničke suradnje prema nacionalnoj pripadnosti, već prema integritetu i vrijednostima koji umjetnik svojim djelom zastupa. Naharinov umjetnički i ljudski stav nedvosmisleno se buni protiv nasilja, protiv kolonijalizma, a za slobodu izražavanja.
Uvjereni smo da upravo kroz umjetnost – koja je sposobna govoriti i ondje gdje riječi zakažu – možemo doprinositi razvoju senzibiliteta, razumijevanja i, u konačnici solidarnosti', zaključuje intendantica riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca Dubravka Vrgoč.